تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۱
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۵۱۶۶۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
تشدید نگرانی‌ها درباره افزایش مازاد باتری در دنیا موجب شد

رکورد جدید افت بهای لیتیوم

رکورد جدید افت بهای لیتیوم
‌می‌متالز - متوسط بهای لیتیوم در بازار‌های جهانی که از ابتدای سال میلادی جاری بیش از ۲۲‌ درصد کاهش یافته بود، در ماه جاری (سپتامبر)، رکورد تازه‌ای از افت قیمت را به ثبت رساند. آمار‌های جهانی حاکی است که متوسط بهای لیتیوم در معاملات ماه سپتامبر، به کمترین حد طی سه‌ سال گذشته رسیده است. در شرایطی که روند کلی تغییرات قیمت عمده کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی دست کم از ابتدای سپتامبر تاکنون کاهشی بوده، بازار معاملات لیتیوم نیز از این افت قیمت در امان نمانده است.

به گزارش می‌متالز، در تازه‌ترین گزارش وب‌سایت خبری و تحلیلی Trading economics در خصوص تغییر بهای لیتیوم آمده است، قیمت کربنات‌ لیتیوم در ماه سپتامبر به ۷۵‌ هزار یوآن در هر تن رسید که پایین‌ترین قیمت در سه‌ سال اخیر به دلیل نگرانی‌های مداوم در مورد عرضه بیش از حد بازار است. نتایج تحقیقات انجام‌ شده در این باره که در این گزارش منعکس شده است نشان می‌دهد، معدنچیان و تولیدکنندگان لیتیوم در چین به افزایش ظرفیت و جست‌وجوی ذخایر جدید ادامه دادند و بازیگران بازار انتظار داشتند عرضه جهانی در سال‌ جاری نزدیک به ۵۰‌ درصد افزایش یابد. این امر مازاد عرضه فعلی را در بحبوحه افزایش مازاد باتری ناشی از یارانه‌های دولتی برای شرکت‌ها در سراسر زنجیره تامین افزایش داد. علاوه بر این، امید به تعادل نهایی در بازار، شیلی را به طرف این سیگنال سوق داد که قصد دارد تولید خود را در دهه آینده دوبرابر کند و رقابت برای تامین امنیت فلزات باتری، چین را به توسعه پروژه‌های خود در آفریقا هدایت کرد.

اتحادیه اروپا با افزودن بر فشار نزولی، تعرفه ۹ درصدی را بر خودرو‌های الکتریکی تسلای تولید شده در چین اعمال کرد که بر موانع تجاری علیه سازندگان خودرو‌های برقی مستقر در چین از ۱۷ تا ۳۶ درصد افزود. همچنین، ایالات‌ متحده تعرفه خودرو‌های برقی چینی را چهاربرابر کرد و به ۱۰۰‌درصد رساند و از این طریق بر بازار تولیدکنندگان باتری اعمال نفوذ و فشار کرد. بررسی آمار‌های مربوط به بازار معاملات قرارداد‌های معیار در معاملات جهانی نشان می‌دهد که متوسط بهای فروش لیتیوم، از ابتدای سال ۲۰۲۴، به‌میزان ۲۱ هزار و ۵۰۰ یوآن در هر تن یا ۲۲.۲۸‌ درصد کاهش یافته است. بر اساس مدل‌های کلان جهانی Trading Economics و انتظارات تحلیلگران، پیش‌بینی می‌شود، لیتیوم تا پایان این سه ماهه با قیمت کمتر از ۷۴‌ هزار یوآن بر تن معامله شود. با نگاه به آینده، تخمین‌ها حاکی است، پیش‌بینی مورد انتظار برای متوسط قیمت لیتیوم در ۱۲ ماه سال ۲۰۲۴، حول و حوش ۷۰‌ هزار یوآن بر تن باشد.

داده‌ها همچنین از سقوط بهای نیکل در معاملات جهانی خبر می‌دهد. بر اساس گزارش‌های موجود، متوسط قیمت نیکل در معاملات آتی در هفته اول سپتامبر (یک‌هفته اخیر)، به محدوده ۱۵‌هزار و۹۶۰دلار به‌ازای هر تن سقوط کرده و به پایین‌ترین حد در پنج‌ هفته گذشته رسیده است.

اندونزی که اکنون بیش از نیمی از نیکل جهان را تولید می‌کند، در سال‌های اخیر تولید خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده که باعث کاهش قیمت‌ها و تعطیلی واحد‌های تولیدکننده در سایر مناطق شده است. علاوه بر این، انتظار می‌رود که ۹۲۸‌هزار تن ظرفیت اضافی در سه‌ سال آینده، عمدتا برای باتری‌های خودرو‌های الکتریکی (EV) فعال شود.

دولت اندونزی پیش‌بینی می‌کند که قیمت نیکل نزدیک به سطوح فعلی تثبیت شود، زیرا کارخانه‌های جدید تقاضای فزاینده را با عرضه قوی متعادل می‌کنند. به‌رغم افزایش تقاضا برای این فلز در بخش خودرو‌های الکتریکی به‌منظور کاربرد آن در باتری‌های با کارآیی بالا، سطوح بالای تولید نیکل از سوی اندونزی در سال‌های اخیر (معادل نیمی از تولید جهانی) باعث کاهش قیمت‌ها و تعطیلی اجباری برخی واحد‌ها و کارخانه‌های تولیدکننده نیکل در دیگر کشور‌های دنیا شده است. متوسط بهای نیکل در بازار‌های جهانی بر اساس قرارداد‌های معیار، از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون، حدود ۲.۸۶‌ درصد کاهش یافته است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده