تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۱۸
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۵۱۷۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تغییر قواعد حاکم بر نظام بانکی امری ضروری است

تغییر قواعد حاکم بر نظام بانکی امری ضروری است
‌می‌متالز - تحولات و تغییر قواعد حاکم بر نظام بانکی بازنگری جدی در قوانین بانکی کشور را امری ضروری و اجتناب ناپذیر کرده است.

به گزارش می‌متالز، فرشاد حیدری، رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران در مراسم سی‌وچهارمین همایش بانکداری اسلامی، اصلاح و بهبود ساختار مالی بانک‌ها برای نیل به اهداف اقتصاد کلان را ضرورتی غیرقابل انکار دانست و گفت: تحولات و تغییر قواعد حاکم بر نظام بانکی در نتیجه وقایع سیاسی، اقتصادی و بحران­‌های مالی در دهه­‌های اخیر، بازنگری جدی در قوانین بانکی کشور را امری ضروری و اجتناب ناپذیر کرده است.

وی همایش بانکداری اسلامی را فرصتی مناسب برای ارائه دیدگاه‌های تخصصی دانست و گفت: همایش بانکداری اسلامی هر ساله در هفته بانکداری اسلامی مقارن با تصویب قانون عملیات بانکداری بدون ربا، توسط مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران برگزار می‌­­شود.

رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران تصریح کرد: مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران پس از بررسی‌­های لازم و مشورت با صاحب‌­نظران، عنوان «طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران» را برای این همایش انتخاب کرد.

حیدری عنوان کرد: بیش از ۵۰ سال از تصویب قانون پولی و بانکی و چهار دهه از تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا می‌گذرد. در این مدت به‌رغم آن‌که تدوین مجموعه‌ای سازگار، جامع و هماهنگ از قوانین و مقررات پولی و بانکی نوین و روزآمد، ضرورتی غیرقابل انکار برای اصلاح و بهبود ساختار مالی بانک­ها در کشور برای نیل به اهداف اقتصاد کلان بوده، اما همچنان قوانین و مقررات نظام بانکی کشور از کارآیی و اثربخشی مطلوب برخوردار نیست.

رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران افزود: قوانین بانک‌ مرکزی عموماً با فاصله زمانی مورد بازنگری قرار می‌گیرند، اما قوانین بانکداری حسب شرایط روز و با فواصل زمانی کوتاه بازنگری می‌شوند؛ لذا حتی به فرض تدوین روزآمد قوانین بانکی در زمان خود، گذر زمان، تحولات و تغییر قواعد حاکم بر نظام بانکی در نتیجه وقایع سیاسی، اقتصادی و بحران­‌های مالی در دهه‌­های اخیر، بازنگری جدی در قوانین بانکی کشور را ضروری کرده است.

وی با اشاره به تصویب قانون بانک مرکزی در خرداد ۱۴۰۲ گفت: تصویب این قانون ضرورت همگام‌سازی قانون حوزه بانکداری، متناسب با تغییرات به عمل آمده در قانون بانک مرکزی را دو چندان می‌کند. اقتضائات نظارت بر بانکداری کشور به‌ ویژه در بعد بستر‌های قانونی نظارت در نظر و اجرا، اصلاح قوانین بانکی کشور را ضرورتی غیرقابل اجتناب ساخته است.

حیدری خاطرنشان کرد: طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران بعد از قانون بانک مرکزی، ضلع دیگری از اصلاحات قانونی و ساختاری در نظام بانکی است که به نحوه تأسیس و فعالیت مؤسسه‌­های اعتباری و تفکیک آن­ها (به بانک‌­های تخصصی، تجاری، توسعه‌ای، پس‌انداز و تسهیلات مسکن، قرض­الحسنه و جامع) مدیریت مؤسسات اعتباری، استقرار حاکمیت شرکتی در مؤسسات اعتباری، رابطه مؤسسه اعتباری با سپرده‌گذاران، رابطه مؤسسه اعتباری با تسهیلات گیرندگان، پیشگیری از انباشت مطالبات غیرجاری، نظارت فعال بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌ها، مدیریت تعارض منافع، محرمانگی اسرار مؤسسه اعتباری و مشتریان، تاسیس نهاد‌های مکمل صنعت بانکداری مانند صندوق ضمانت سپرده‌ها، شرکت مدیریت دارایی‌ها، شرکت ارزشیابی دارایی و بدهی، کانون مؤسسات اعتباری، بازسازی و گزیر مؤسسات اعتباری و انحلال و تصفیه مؤسسات اعتباری پرداخته است.

رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران تاکید کرد: در راستای پوشش و امکان بررسی و تحلیل کامل طرح بانکداری محور‌های کمیت و کیفیت عملیات و خدمات بانکی، نظارت جامع بانک مرکزی و ابزار‌های آن، استقرار حاکمیت شرکتی در بانک‌ها، فرآیند بازسازی، گزیر، انحلال و تصفیه مؤسسات اعتباری، انواع بانک­‌ها، مجوزدهی، ساختار و مالکیت و نهاد‌های مکمل صنعت بانکداری برای همایش انتخاب شده‌­اند و امید است که در این همایش، صاحب­‌نظران پیشنهادات سازنده خود را برای بهبود طرح که سرفصل‌های آن ارائه کنند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده