تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۴۲
بازدید: ۱۶
کد خبر: ۳۵۱۷۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اقتصاد فرانسه معکوس شد

اقتصاد فرانسه معکوس شد
‌می‌متالز - موسسه ملی آمار فرانسه (INSEE) اعلام کرد با کم‌رنگ شدن نتایج اقتصادی برگزاری المپیک، اقتصاد فرانسه به سمت معکوس پیش می‌رود.

به گزارش می‌متالز، آژانس آمار فرانسه پیش‌بینی کرد: اقتصاد فرانسه در سه ماهه سوم با بازی‌های المپیک شتاب گرفت، اما قرار است تا قبل از پایان سال به عقب برگردد.

هجوم گردشگرانی که در بازی‌های المپیک پاریس شرکت کردند، باعث افزایش هزینه‌های مصرف‌کننده در دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو شد، اما کشمکش‌های سیاسی پارلمان معلق در ماه جولای، کسب‌وکار‌ها را متلاطم کرد.

آژانس در آخرین چشم‌انداز اقتصادی خود گفت: اقتصاد در سه ماهه سوم نسبت به سه ماه قبل که رشد ۰.۲ درصدی داشت ۰.۴ درصد رشد خواهد کرد و پیش‌بینی خود را از ۰.۵ درصد قبلی کاهش داد.

انتظار دارد نتایج اقتصادی المپیک ۰.۳ درصد افزایش یابد که دلیل عمده آن فروش بلیط، پخش تلویزیونی و پرداخت پول نقد از سوی گردشگران به هتل‌ها و رستوران‌هاست. از آنجایی که این تاثیر به سرعت از بین می‌رود، اقتصاد در سه ماهه پایانی سال ۰.۱ درصد کاهش می‌یابد و فرانسه را با رشد ۱.۱ درصدی باقی می‌گذارد، بنابراین برآورد خود را بدون تغییر نگه داشت.

پیش‌بینی آژانس در سال ۲۰۲۴ با پیش‌بینی‌های دولت مطابقت دارد زمانی که برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه در تابستان اظهار کرد رشد اقتصادی می‌تواند با بازی‌های المپیک کمی قوی‌تر از پیش‌بینی رسمی یک درصدی باشد.

با وجود نشانه‌های اندک فروکش کردن بحران سیاسی احتمالا کسب‌وکار‌ها در وضعیت نامناسب باقی می‌مانند و برنامه‌های سرمایه‌گذاری را در میان نرخ‌های بهره بالا به تعویق می‌اندازند.

به گفته آژانس، ضعف در اقتصاد آلمان، بزرگ‌ترین شریک تجاری فرانسه، چشم‌انداز صادرکنندگان فرانسوی را بیشتر مخدوش کرد.

با این حال، کاهش تورم به افزایش قدرت خرید خانوار‌ها ادامه می‌دهد و به جبران بخشی از فشار‌های پس از المپیک بر هزینه‌های مصرف‌کننده کمک می‌کند.

این آژانس پیش‌بینی کرد که تورم برای بقیه سال زیر ۲ درصد باقی می‌ماند و تا دسامبر به ۱.۶ درصد می‌رسد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده