تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۲۲
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۵۱۷۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سیف:

ناترازی بانک‌ها ریشه در تصمیمات دولت‌های گذشته دارد

ناترازی بانک‌ها ریشه در تصمیمات دولت‌های گذشته دارد
‌می‌متالز - رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: مهم‌ترین دلیل و ریشه ناترازی نظام بانکی کشور به تصمیمات دولت‌های گذشته باز می‌گردد.

به گزارش می‌متالز، «ولی‌الله سیف» با ارائه یک مقاله در حاشیه سی‌وچهارمین همایش بانکداری اسلامی در رابطه با لزوم استانداردسازی نظام بانکی کشور گفت: امروز نظام بانکی ایران دارای ناترازی در بخش‌های مختلفی است و سیاست‌های اقتصادی و رفتار‌های نادرست دولت‌های گذشته در ابعاد مختلف باعث بروز نارسایی و ناترازی در نظام بانکی کشور شده است.

وی افزود: از مهم‌ترین مشکلات اساسی نظام بانکی ساختار سهامداری و مدیریت غیرحرفه‌ای و مشکلات در ساختار سهامداری خصولتی است که بانک مرکزی از گذشته با این مشکلات آشنا بوده است.

رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی در ادامه با ارائه راهکار‌هایی از جمله تصیحح سیاست‌گذاری‌های پولی و مالی، اصلاح نظام نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها، اصلاح نظام حسابرسی که شامل استقلال، کیفیت و نظارت بر عملکرد است، اصلاح ساختار سهامداری به صورت مدیریت حرفه‌ای و در نهایت متعادل‌سازی کسب‌وکار‌ها از طریق پاکسازی ترازنامه‌ها و ایجاد تعادل در جریان نقد ورودی و خروجی اصلاح ساختار بانکی را پیشنهاد داد.

سیف همچنین افزود: دو ابزار اختیار قانونی مرجع نظارت و نهاد‌های ساماندهی به عنوان ابزار مورد نیاز در انضباط‌‌بخشی و اصلاح نظام بانکی پیشنهاد می‌شود. در رابطه با بانک‌های ناتراز وقتی بانک مرکزی به این نتیجه برسد که یک بانک مشکل دارد باید جلوی فعالیت آن بانک گرفته شود. در قانون جدید بسیاری از اشکالات برطرف شده ولی هنوز ایراداتی وجود دارد که باید اصلاح شود. شناسایی و آگاهی از نحوه فعالیت و عملکرد نهاد‌های مسوول در سایر کشور‌ها می‌تواند در تهیه قانون جدید و یا اصلاح آن مورد استفاده قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: قانون جدید بانک مرکزی در مواد ۲۷ تا ۳۴ به اختیارات بانک مرکزی در جهت ساماندهی، اصلاح و گریز در شبکه بانکی پرداخته است و با وجود نقاط قوت، کاستی‌هایی از جمله طولانی بودن فرآیند تصمیم‌گیری، ضرورت تصویب هیات عالی با وجود تعارض منافع و اهداف در این قانون وجود دارد.

فاصله میان نرخ تورم و نرخ بهره زیاد است

رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی اظهار کرد: امروز فاصله میان نرخ تورم و نرخ بهره سپرده‌گذاران زیاد است.

سیف همچنین به موضوع فاصله میان نرخ تورم و نرخ بهره اشاره کرد و گفت: ما به علت افزایش بالای نرخ تورم در حال اجحاف در حق سپرده‌گذاران هستیم چرا که نرخ بهره اعطایی به سپرده‌گذاران بسیار کم‌تر از نرخ تورم است که این منجر به افزایش شکاف طبقاتی و کاهش قدرت خرید مردم شده است.

وی در رابطه با موضوع استقلال بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در موضوع استقلال بانک مرکزی باید بپذیریم که بانک مرکزی اختیارات لازم را ندارد در بحث استقلال بانک مرکزی نباید سهل‌انگاری صورت بگیرد. امروز جای خالی نهاد‌های مسوول برای پاسخگویی به تصمیمات بلندمدت به شدت احساس می‌شود چرا که هر مسوولی مشکل را مربوط به ادوار دیگر می‌داند.

رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی اضافه کرد: در رابطه با برخورد لازم با بانک‌های مساله‌دار بانک مرکزی نمی‌تواند و نتوانسته به تنهایی تصمیم بگیرد چرا که هیات عالی بانک مرکزی و ترکیب اعضای آن اجازه قاطع به اتخاذ تصمیم را به بانک مرکزی به تنهایی نمی‌دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده