تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۰:۴۹
بازدید: ۹
کد خبر: ۳۵۱۸۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش توان تعاونی‌ها در توسعه صادرات کشور

افزایش توان تعاونی‌ها در توسعه صادرات کشور
‌می‌متالز - رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران با اشاره به اینکه ۱۰درصد از تعاونی‌های کشور بانوان هستند، از افزایش توان تعاونی بانوان در توسعه صادرات کشور خبر داد.

به گزارش می‌متالز، چند روز گذشته حامد ویس‌کرمی، معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برنامه‌ریزی برای افزایش ۲۰ درصدی صادرات تعاونی‌ها خبر داد و گفت: امسال برای افزایش صادرات تعاونی‌ها رشد ۲۰ درصدی را نسبت به سال گذشته درنظر گرفته‌ایم و امیدواریم که به رقم ۲ میلیارد دلار حجم ریالی صادرات تعاونی‌ها در سال جاری دست پیدا کنیم.

وی افزود: با تلاش‌های صورت‌گرفته در سال ۱۴۰۲ توانستیم رشد ۱۵ درصدی در حجم صادرات تعاونی‌ها را محقق کنیم به‌نحوی که امروز حجم صادرات شبکه تعاون در کشور ۳.۵ درصد است.

مطابق آمار‌ها در کشور حدود ۱۰۴ هزار تعاونی فعال وجود دارد که از این میزان حدود ۵۴ درصد در حوزه تولید مشغول کار هستند و اشتغال ایجاد شده از فعالیت این تعاونی‌ها حدود دو میلیون فرصت شغلی است.

خاطره استادرضایی، رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران با بیان اینکه بر اساس قانون ۲۵ درصد از سهم اقتصاد باید متعلق به تعاونی‌ها باشد، افزود: تعاونی‌ها سه رکن اصلی اقتصاد ایران هستند و در آخرین پایش‌ها در کشور بین ۱۱۰ تا ۱۴۰ هزار تعاونی در ۴۰ بخش مختلف وجود دارد.

وی افزود: طبق قانون، تعاونی‌هایی که بالای ۷۰ درصد از جامعه هدف آنها شامل تشکیل‌دهنده، خدمات‌دهنده و خدمات‌گیرنده را خانم‌ها تشکیل دهند در آمار تعاونی بانوان قرار می‌گیرند که با این حساب در زمان حاضر ۱۰ درصد از تعاونی‌های کشور را بانوان تشکیل داده‌اند.

رضایی اظهار کرد: ۷ هزار تعاونی فعال بانوان در کشور در حال فعالیت است که مشکل اصلی نبودن یک شبکه یکپارچه است چرا که هرچقدر این تعاونی‌ها به‌صورت جزیره‌ای و پراکنده عمل کنند، ظرفیت‌ها هم با چالش مواجه خواهند شد.

رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران با اشاره به انتظار ۱۲ ساله تأیید سند توسعه تعاون کشور گفت: اسفند ۱۴۰۱ بالاخره این سند تصویب و نقشه راهی برای بخش تعاون کشور شد.

رضایی اضافه کرد: در زمان حاضر تلاش ما فعال‌سازی این سند با حمایت همه ارگان‌هاست چرا که در سند توسعه تعاون کشور سهم و تکلیف هر ارگان مشخص شده است.

وی با بیان اینکه "یکی از اهداف امروز ما پیوند صنعت و دانشگاه و استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها است. "، خاطرنشان کرد: تعاونی‌ها در مسایل مختلف اقتصادی تاب‌آوری بیشتری دارند و توسعه صادرات یکی از اهداف ما در سال جاری است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده