تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۳۵
بازدید: ۱۶
کد خبر: ۳۵۱۸۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مشاور بانک مرکزی:

حمایت قضایی از بانک مرکزی مهم است

حمایت قضایی از بانک مرکزی مهم است
‌می‌متالز - مشاور بانک مرکزی گفت: حمایت قضایی از بانک مرکزی مهم است تا از مدیران این بانک که وظیفه خود را انجام می‌دهند شکایتی نشود.

به گزارش می‌متالز، «حمید قنبری» مشاور بانک مرکزی در میزگرد تخصصی اصلاح، بازسازی، گزیر، انحلال و تصفیه مؤسسات اعتباری در سی‌وچهارمین همایش بانکداری اسلامی درباره تفاوت رژیم ورشکستگی بانک‌ها با شرکت‌ها گفت: به علت اهمیت بانک‌ها و ویژگی ترازنامه آنها باید یک رژیم ورشکستگی جدا از شرکت‌ها برای آنها وجود داشته باشد، یعنی علاوه بر احکام عمومی باید احکام ویژه‌ای برای رژیم ورشکستگی بانک‌ها وجود داشته باشد.

وی افزود: در رژیم ورشکستگی بانک باید بین اهدافی مانند حفظ سپرده مردم، حفظ منافع سهامدار، حفظ منافع کل اقتصاد، رعایت رقابت و حفظ منافع مالیات‌دهندگان تعادل ایجاد شود.

قنبری تاکید کرد: برای طراحی قوانین برای بانک ورشکسته باید بین ملاحظات نظارتی و اصول حقوقی تعادلی برقرار شود، یعنی بانک مرکزی اختیارات می‌خواهد تا بتواند با بانک‌هایی که قوانین را رعایت نمی‌کنند برخورد کند، این اختیارات شامل قاطعیت و سرعت‌العمل بالا است، یعنی اگر بانکی قوانین را رعایت نمی‌کند باید قاطع و با سرعت با آن برخورد شود، یعنی هر لحظه که بانک مرکزی بحران را تشخیص داد باید جلوی بحران را بگیرد.

مشاور بانک مرکزی بیان داشت: بازدارندگی نیز مهم است، یعنی عملکرد مقام ناظر باید بازدارندگی برای بانک‌ها ایجاد کند. حمایت قضائی از بانک مرکزی نیز مهم است تا از مدیران این بانک که وظیفه خود را انجام می‌دهند شکایتی نشود و رسیدگی عادلانه و منصفانه مهم است، اگر اقدامی توسط دستگاه اداری صورت می‌گیرد، باید این اقدام قابل شکایت باشد و رسیدگی عادلانه خودش جزئیات دارد. نکته سوم ضرورت و تناسب است و باید در مواقع ضروری به صورت متناسب انجام شود و برای تخلف کوچک نباید جزای بزرگی را در نظر گرفت.

قنبری افزود: بحث بعدی پاسخگویی است و باید جلوگیری از فرار بانک مرکزی از پاسخگویی صورت گیرد، همچنین باید با تورم کیفری مقابله کنیم. نباید برای هر کاری که اتفاق بیفتد، به عنوان جرم برخورد شود و در ماده ۳۴ قانون بانک مرکزی می‌فهمیم بانک مرکزی به دنبال سرعت بوده است، ولی به رسیدگی عادلانه دقت نکرده و انتظار دارد هیات انتظامی ظرف ده روز رأی بدهد. در هیات انتظامی سه نفر کارشناس بانکی وجود دارد و نمی‌توانند دارایی‌های یک بانک را ظرف یک هفته بررسی کنند و رأی بدهند و حتی ظرف ۶ ماه هم نمی‌توان آن را انجام داد.

وی در پایان گفت: از بحران مالی ۲۰۰۸، همچنان بعضی پرونده‌های شکایت در حال بررسی است، نکته این است که سرعت باید با فرمول حقوقی خودش انجام شود.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده