تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۱
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۵۲۱۰۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

روایت داستان تشکیل شرکت مس آذربایجان از زبان نماینده مردم ورزقان

روایت داستان تشکیل شرکت مس آذربایجان از زبان نماینده مردم ورزقان
‌می‌متالز - نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی شرکت مس آذربایجان را یک شرکت صرفا کاغذی عنوان کرد و گفت: شهید آیت‌الله رئیسی در سفر استانی خود به آذربایجان شرقی بنابر جو شدید و مطالبه عمومی مردم بالاجبار دستور تاسیس شرکت مس آذربایجان را صادر کرد و این شرکت صرفا روی کاغذ مستقل است.

به گزارش می‌متالز، «رضا علیزاده» روز سه‌شنبه، ۲۰ شهریورماه در نشست خبری که در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ورزقان برگزار شد، ماجرای استقلال مس آذربایجان را تشریح کرد و افزود: من در دوره نهم مجلس شورای اسلامی فرآیند استقلال مس آذربایجان را شروع کردم و در این راستا نیز شرکت مس مولیبدن آذربایجان که یک شرکت کاغذی بود را تاسیس کردیم.

وی ادامه داد: این روند را من در دوره دهم مجلس به صورت فشرده و از مسیر دیگری پیگیر شدم و همچنین با مطالبه مردمی همراه شده بود که در سفر استانی شهید جمهور تاسیس شرکت کاغذی دیگری به نام مس آذربایجان صادر شد و اگر انتظار داریم که استقلال شرکت مس سونگون آذربایجان به معنای این است که مس را به آذربایجان می‌دهند، برداشت اشتباهی است، زیرا سهامداران شرکت صنایع مس ایران مشخص هستند.

وی به سهامداران شرکت ملی مس ایران اشاره کرد و افزود: سهام عدالت ۳۷ درصد، دولت ۱۲ درصد در شرکت ملی مس ایران سهم دارند و مس سونگون بخشی از شرکت صنایع مس ایران است و پس از استقلال نیز مالکان آن همچنان مالکان شرکت صنایع مس ایران خواهند بود، استقلال این شرکت می‌تواند کمک کند تا بخشی از تصمیم‌گیری‌ها با استقرار هیات مدیره در آذربایجان شرقی انجام بگیرد و تفویض اختیار شود.

علیزاده هزینه مالیاتی انتقال مالکیت کارخانه و شرکت‌های تابعه مس سونگون را بالای ۲۰ همت عنوان کرد و گفت: یک درصد فروش سالیانه و یک تا ۱.۵ درصد عوارض آلایندگی مس سونگون که باید طبق قانون برای هزینه‌های شهرستان تخصیص یابد نیز از سوی خزانه به حساب اداره دارایی کرمان واریز نمی‌شود و اگر هم واریز شود به ورزقان نمی‌رسد.

وی به پیگیری قطع روند واریز سهم مردم آذربایجان‌ شرقی و ورزقان به کرمان تاکید کرد و افزود: نمایندگان مجلس استان و بنده پیگیر هستیم که به جای واریز این مبالغ سهم مس سونگون به اداره دارایی کرمان به دارایی آذربایجان شرقی واریز شود و هم‌زمان نیز موضوع استقلال یافتن مس سونگون را ادامه می‌دهیم.

وی به نظارت مجلس بر عملکرد مدیران دولتی تاکید کرد و گفت: اگر توانمندی و صلاحیت سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت استان برای ادامه این کسوت تشخیص داده نشود حتما پیشنهادات خود را به وزارت‌خانه مربوطه اعلام خواهیم کرد.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تمامی وزرای دولت چهاردهم را در حد ایده‌آل و عالی توصیف نکرد و افزود: رای اعتماد بالای نمایندگان مجلس به این دلیل بود که مجلس نمی‌خواست در ابتدای شروع همکاری بهانه‌ای به دست دولت بدهد که با ما همکاری نکردند و در این راستا هم در صورت عدم فعالیت و حل مشکلات مردم، مجلس به‌ صورت جدی و قاطع با مسوولان ذیربط برخورد خواهد کرد.

وی از عدم قطعی شدن گزینه استانداری آذربایجان‌ شرقی خبر داد و تصریح کرد: بعد از تشکیل دولت چهاردهم انتخاب استانداران از جمله آذربایجان‌ شرقی که یک استان خاص از نقاط مختلف و وجه تمایز زیادی با استان‌های دیگر دارد، مدنظر هیأت دولت و کمیته‌ها قرار گرفته است.

وی شاخص‌های استاندار آذربایجان‌ شرقی را توسعه‌گرا، داشتن فکر اقتصادی قوی، عدم نگاه سیاسی و امنیتی به استان، تامین و تجهیز زیرساخت‌های لازم دانست و گفت: ستاد دکتر پزشکیان چند گزینه اصلاح‌طلب، و فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی چند گزینه اقتصادی و حتی ادامه فعالیت سرپرست استانداری برای این سمت پیشنهاد داده‌اند.

علیزاده ادامه داد: در مجمع نمایندگان مجلس استان بر اساس شاخص‌های لازم، چارچوب‌های مدنظر و نگاه جامع‌گرایانه پیشنهاداتی را ارائه داده‌ایم ولی هنوز گزینه قطعی برای این مسوولیت ارائه نداده‌ایم.

وی به فرمایشات رئیس‌جمهور آقای پزشکیان درباره‌ی تفویض اختیارات استانداران اشاره کرد و افزود: استاندار باید عقب‌ماندگی‌های ۱۲ ساله استان در زمینه‌های تولیدی، صنعتی و اقتصادی را حل و رفع کند.

وی از پیگیری برای ساخت استادیوم فوتبال پنج هزار نفری و راه‌اندازی تیم‌های حرفه‌ای والیبال و فوتبال در ورزقان خبر داد و گفت: متاسفانه شهرستان ورزقان هیچ نفع و آورده‌ای از تیم‌های ورزشی مس سونگون ندارد و حدود ۱۳۰ میلیارد از منافع باشگاه در دیگر شهرستان‌ها خرج می‌شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی به تامین پنج هزار تن قیر در راستای حل مشکل جاده‌های روستایی ورزقان خبرداد و ادامه داد: عقب‌ماندگی بسیاری در تکمیل راه‌های روستایی و جاده‌ای ورزقان داریم که در جلسه‌ای با رئیس کل بنیاد مسکن مقرر شد تا پنج هزار تن قیر برای روستا‌های شهرستان اختصاص یابد.

وی از سرکوب و تباهی استعداد جوانان و نوجوانان ورزقان ابراز تاسف کرد و گفت: منابع این شهرستان به نام ورزقان ولی به کام دیگران است و تبعات اجتماعی این مساله در درازمدت بسیار سنگین خواهد بود به دلیل اینکه، تمام فکر مردم ورزقان معطوف به کارگری در معدن مس شده است و استعداد‌های این اهالی نابود می‌شود.

وی گفت: کمپ ورزشی مس سونگون ورزقان مجهز به آمفی‌تئاتر ۷۰۰ نفری، سالن والیبال، فوتسال، دو زمین تمرین فوتبال، استخر و در کل یکی از اماکن پیشرفته ورزشی در خاورمیانه است.

علیزاده از واردات تجهیزات و قطعات اصلی بخش ذوب مس تا چند ماه آینده خبر داد و گفت: امیدواریم قطعات خارجی تا چند ماه آینده از طریق دو یا سه کشور خارجی وارد شود تا با همکاری و مشارکت قرارگاه خاتم‌الانبیا مس سونگون توسعه‌ی بیشتری پیدا کند.

وی ادامه داد: با مذاکرات صورت گرفته با قرارگاه خاتم‌الانبیا با همیاری موسسه‌های عاشورا و راه‌ایران آزادراه خاروانا - ورزقان تا سه سال آینده با تمام زیرساخت‌ها آماده بهره‌برداری قرار خواهد گرفت تا این شهرستان‌ها توسعه بیشتر و این منطقه تبدیل به رینگ گردشگری شود.

وی وضعیت بازار خودرو را پیچیده عنوان کرد و افزود: بازار خودرو در کشور شرایط پیچیده‌ای دارد به طوری که در ۴۵ سال گذشته با حمایت‌هایی که از تولید خودروی داخلی انجام گرفته فقط جیب مردم خالی شده و خودروسازان با قیمت دلخواه خود خودرو‌ها را فروخته‌اند.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی افزود: حمایت‌های بی‌شماری از صنعت خودروسازی کشور انجام گرفته در حالی که این حمایت‌ها به معنای از بین بردن صنعت است، زیرا وقتی یک صنعت در معرض رقابت قرار نمی‌گیرد از بین می‌رود.

وی گفت: به رغم یکسری دستان پشت پرده و سوء مدیریت‌های قبلی در این صنعت، خودروسازان با زیان انباشته بالایی چند هزار میلیاردی مواجه هستند بنابراین هم مردم و هم خودروسازان از وضعیت موجود ناراضی هستند که نشان می‌دهد حمایت‌ها از ریشه اشتباه است.

وی شفافیت را جزو اولویت‌های کاری خود دانست و گفت: من تمام انتقادات و پیشنهادات سازنده در منطقه را قبول می‌کنم و معتقدم باید در راستای شکستن بدعت‌های نادرست و اشتباه اصلاحاتی را شروع کنیم.

علیزاده به شان و جایگاه والای اصحاب رسانه تاکید کرد و افزود: خبرنگاران و اهالی هنر باید در راستای پیشرفت و توسعه تاکید ایفای نقش ویژه‌ای داشته باشند و همچنین خبرنگاران مسوول گفتار و نوشتار خویش در دنیا و آخرت هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده