تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۲۷
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۴۸۲۳۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سونگون پرچمدارِ اشتغال و توسعه پایدار آذربایجان شرقی

سونگون پرچمدارِ اشتغال و توسعه پایدار آذربایجان شرقی
‌می‌متالز - معدن مس سونگون که در شهرستان ورزقان واقع شده است، منبعی بی نظیر از ثروت و تولید استان محسوب می‌شود که اکنون به عنوان پرچمدار اشتغال و توسعه پایدار استان و کشور نیز مطرح است.

به گزارش می‌متالز، منافع و درآمد مس سونگون همواره یکی از موضوع‌های موردنظر در ادوار مختلف بوده و بهره‌برداری از ثروت آن برای مردم منطقه و به استان، سال‌ها یک مطالبه عمومی بوده و ایجاد اشتغال به جوانان منطقه نیز از اهمیت خاصی برخوردار بوده که محقق شده است.

منابع سرشاری که در نقطه به نقطه این معدن وجود دارد، ثروتی کم نظیر از سوی خداوند متعال برای مردم به ارمغان آورده که امروز بهره‌برداری از این ثروت الهی، قطعا چشم‌اندازی نوین و آینده‌ای درخشان برای مردم منطقه خواهد داشت.

مردم ورزقان و آذربایجان شرقی امید و آرزوی دیرینه‌ای برای بهره‌مندی از ثروت این معدن دارند که نخستین گام‌های محکم تحقق این آرزو با دستور شهید جمهور در سفر نخست خود به استان برداشته شد و تا امروز نیز اتفاقات موثری در این زمینه انجام گرفته تا ثروت مردم استان در همین استان باقی بماند.

این مجتمع با اشتغال‌زایی برای مردم منطقه، توانسته نقش مهمی را در کاهش نرخ بیکاری منطقه نیز ایفا کند و به یک معدن عظیم اشتغال‌زایی جوانان بومی تبدیل شود.

مسوولیت‌های اجتماعی که مجتمع مس سونگون برعهده دارد، درصورت تحقق می‌تواند چهره استان را در زمینه محرومیت‌زدایی روشن‌تر کند که البته بخشی از این اقدامات انجام شده یا در حال انجام است.

مسوولیت‌هایی که از جاده سازی گرفته تا ساخت شهرک ورزشی و نیروگاه خلاصه نشده بلکه حتی در زمان وقوع بحران‌های طبیعی، چون سیل، زلزله و هر زمانی که نیاز به تجهیزات ضروری و امدادرسانی بوده، این مجتمع پیشتازی خود برای کمک به مردم را نشان داده است.

مس سونگون با راه‌اندازی باشگاه ورزشی و آغاز فعالیت در زمینه جذب ورزشکاران بااستعداد بومی نیز گام مهمی در راستای توسعه ورزش برداشته است.

سونگون دارای بیش از پنج میلیارد تن کانسنگ مس ذخیره

محمدجعفر عظمایی، مدیرعامل مجتمع مس سونگون در خصوص ذخایر معدن مس سونگون، اظهار می‌کند: آخرین اکتشافات انجام گرفته، نشان می‌دهد که این معدن بیش از پنج میلیارد تن کانسنگ مس با عیار ۵.۸ درصد ذخیره دارد که به عنوان یکی از معادن بزرگ و در کلاس جهانی قلمداد می‌شود.

وی می‌افزاید: سرمایه گذاری در راستای ایجاد ارزش افزوده و تعریف پروژه‌های توسعه‌ای برای تولید کنسانتره مس در این مجتمع اهمیت بسیار بالایی دارد و باید تحقق یابد.

سونگون پرچمدارِ اشتغال و توسعه پایدار آذربایجان شرقی

پیشرفت ۳۵ درصدی پروژه تغلیظ

وی به پروژه مهم تغلیظ فاز سه مس سونگون نیز اشاره کرده و ادامه می‌دهد: تکمیل این پروژه، اولویت اصلی معدن است که اکنون در دست اجرا قرار دارد.

عظمایی می‌گوید: پروژه تغلیظ فاز سه مس سونگون ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بالغ بر ۵۰۰ میلیون یورو برای آن سرمایه‌گذاری انجام گرفته که نشان می‌دهد یکی از پروژه‌های بزرگ صنعتی و معدنی کشور است.

وی ادامه می‌دهد: ظرفیت خاک ورودی این کارخانه ۲۱ میلیون تن بوده و در اواسط سال ۱۴۰۵ به بهره‌بردار می‌رسد که با بهره‌برداری آن، میزان تولید کنسانتره مجتمع مس سونگون از ۳۲۵ هزار تن به حدود ۸۰۰ هزار تن می‌رسد.

فاز ۴ تغلیظ در راه است

وی همچنین از احداث فاز چهار تغلیظ به ظرفیت ۴۵۰ هزار تن کنسانتره خبر داده و می‌گوید: پیشنهاد اجرای این پروژه از طریق مجتمع مس سونگون و تصویب هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران در مرحله تکمیل اسناد و انجام مناقصه و انتخاب پیمانکار است.

احداث ۲ نیروگاه برق

مدیرعامل مجتمع مس سونگون از آغاز احداث ۲ نیروگاه برق (داخل مجتمع و در شهرستان هریس) با ظرفیت تولید نزدیک به به ۳۰۰ مگاوات نیز خبر داده و می‌افزاید: هدف از اجرای این دو پروژه با هدف تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز مجتمع مس سونگون در حوزه انرژی طراحی شده است.

پس از دستور تشکیل شرکت مس آذربایجان برای انتقال مالیات‌های مس سونگون به منافع استان، چراغ‌های امیدبخشی روشن شده است و مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی نیز آن را تایید می‌کند.

نهایی شدن پرونده انتقال سهم مالیاتی مس سونگون به استان پس از ۳۰ سال

عیسی اورج زاده می‌گوید: پرونده انتقال سهم مالیاتی مس سونگون به استان پس از ۳۰ سال و در دولت سیزدهم، نهایی شده است و رهارورد بزرگ اقتصادی و توسعه پایدار برای استان است.

وی خاطرنشان می‌کند: سهم مالیات مس سونگون تا ۲ سال گذشته به طور یکجا به مرکز واریز می‌شد، اما اکنون به استان انتقال یافته است.

وی تاکید می‌کند: تاکنون معادل ۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از سهم مالیاتی مس سونگون به آذربایجان شرقی انتقال داده شده است.

سونگون پرچمدارِ اشتغال و توسعه پایدار آذربایجان شرقی

احداث بزرگراه ورزقان-نوردوز وارد فاز عملیاتی شد

تفاهم‌نامه همکاری شرکت ملی صنایع مس ایران با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در احداث بزرگراه ورزقان-نوردوز پس از کش و قوس‌های فراوان امضا شد.

مصوبه این پروژه به گفته مدرس خیابانی، مدیرعامل شرکت ملی مس از مجمع عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران اخذ شده و قرار است با مشارکت فنی وزارت راه و شهرسازی و با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) این بزرگراه اجرا شود.

بزرگراه ورزقان-نوردوز به صورت چهار بانده رفت و برگشت با عرض تقریبی ۱۲.۵ متر به طول ۶۶ کیلومتر اجرا خواهد شد.

مجتمع مس سونگون بزرگ‌ترین مجموعه معدنی شمال غرب کشور است که در حدود ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق تبریز و ۲۵ کیلومتری ورزقان و در همسایگی جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان قرار دارد.

این معدن بزرگ‌ترین معدن مس کشور و خاورمیانه است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان شرقی

عناوین برگزیده