تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۱۸
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۴۸۲۷۸
سرویس خبر : انرژی
دبیرکل انجمن صنفی صنعت پالایش نفت مطرح کرد

لزوم حل بحران ناترازی انرژی با هم‌فکری نخبگان/ حمایت انجمن صنفی صنعت پالایش از فعالیت پالایشگاه‌های کوچک مقیاس

لزوم حل بحران ناترازی انرژی با هم‌فکری نخبگان/ حمایت انجمن صنفی صنعت پالایش از فعالیت پالایشگاه‌های کوچک مقیاس
‌می‌متالز - دبیرکل انجمن کافرمائی صنفی صنعت پالایش نفت گفت: بحران ناترازی انرژی و مصرف بی‌رویه سوخت در کشور مهم‌ترین بحران صنایع پالایشی است که انجمن صنفی آمادگی دارد با هم‌فکری نخبگان و نیز حمایت از پالایشگاه‌های کوچک در مسیر حل این بحران گام بردارد.

به گزارش می‌متالز، «ناصر عاشوری» در نشست خبری که بعدازظهر امروز (چهارشنبه، ۱۷ مرداد) همزمان با روز خبرنگار برگزار شد، افزود: ما در مساله ناترازی در گذشته راه را اشتباه رفتیم و اکنون توصیه ما این است که اصراری بر راه اشتباه نداشته باشیم؛ تولید داخلی در حالی زیر فشار قرار گرفته که هیچ کنترلی بر مصرف وجود ندارد و کاملا رهاشده همچنین عوامل و نهاد‌های مختلفی در مصرف تأثیر دارند، این یک واقعیت است.

وی بیان کرد: اکنون میانگین مصرف روزانه بنزین به ۱۱۲ میلیون لیتر رسیده، در حالی که تولید پالایشگاه‌های کشور روزانه ۹۸ تا ۱۰۴ میلیون لیتر است.

دبیرکل انجمن صنفی صنعت پالایش نفت با اشاره به رشد بی‌رویه ۳۸ تا ۴۰درصدی مصرف بنزین در فاصله سال‌های ۹۹ تا ۱۴۰۳ با وجود هزینه بالای تمام‌شده تولید، گفت: ضعف حمل‌ونقل عمومی و خطوط ریلی، هدررفت حجم بالای سوخت در ترافیک، فرسودگی جاده‌ها، مصرف بالای خودروها، خودرو‌های فرسوده و فرهنگ ضعیف عمومی از عوامل بالای این مصرف است که دولت باید در این باره تصمیمی شجاعانه اتخاذ کند.

حمایت انجمن صنفی صنعت پالایش از توسعه پالایشگاه‌های کوچک

عاشوری با بیان اینکه سوختی که در کشور با مشقت و هزینه بالا تولید می‌شود، متأسفانه به کشور‌های همسایه قاچاق می‌شود، گفت: سیاست انجمن صنفی صنعت پالایش هم‌افزایی ظرفیت واحد‌های پالایشی برای تولید بیشتر بنزین و حمایت از پالایشگاه‌های کوچک مقیاس با بازگشت سرمایه بالاست، دانش فنی آنها موجود است و افزون برآن به لحاظ پدافند غیرعامل توجیه‌پذیر هستند؛ تا پایان امسال نیز هفت پالایشگاه کوچک‌مقیاس با خوراک میعانات گازی و نفت خام عضو این انجمن می‌شوند.

وی با اشاره به لزوم اصلاحات به منظور دستیابی به تعادل بین تولید و مصرف تأکید کرد: پروژه کک‌سازی اسفنجی پالایشگاه بندرعباس، ارتقای کیفی و کمی پالایشگاه تبریز، کیفی‌سازی پالایشگاه شیراز که در مرحله نهایی قرار گرفته است، بنزین‌سازی و کیفی‌سازی نفت کوره پالایشگاه تهران، اجرای پروژه کک‌سازی پالایشگاه امام خمینی شازند و فاز‌های ۲ و ۴ در پالایشگاه آبادان از مهم‌ترین پروژه‌های صنعت پالایش هستند که همگی به‌طور میانگین ۵۰ تا ۹۰درصد پیشرفت دارند.

ایجاد نزدیک به ۵ هزار مگاوات مزرعه خورشیدی در صنایع پالایشی

دبیرکل انجمن صنفی صنعت پالایش نفت همچنین از تقبل ایجاد ۴ تا ۵ هزارمگاوات مزرعه خورشیدی در صنایع پالایشی با توجه به رویکرد توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر خبر داد و گفت: مزرعه خورشیدی ۵۰۰ مگاواتی پالایشگاه تهران و مزرعه یک هزار مگاواتی پالایشگاه نفت اصفهان هم‌اکنون در حال احداث هستند و تا دو سال آینده این ظرفیت ۵ هزار مگاواتی تکمیل خواهند شد.

عاشوری از عضویت پالایشگاه نفت آبادان در انجمن صنفی خبر داد و اعلام کرد: طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۳ این پالایشگاه نیز در فهرست واگذاری قرار گرفته است.

وی سودآوری واحد‌های پالایشی در سال ۱۴۰۲ را حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این عدد در مقایسه با گذشته کاهشی بوده؛ پالایشگاه نفت بندرعباس در سال ۱۴۰۲ بالاترین سوددهی را داشته است.

دبیرکل انجمن صنفی صنعت پالایش نفت ضمن ابراز امیدواری از اینکه با حضور دولت چهاردهم، مساله ناترازی با حمایت نخبگان، هیات مدیره‌ها و صاحبان سهام شرکت‌های پالایشی گره‌گشایی شود، تصریح کرد: نقادی و گفتن حق شغل خبرنگاران است، اما متأسفانه خبرنگاران به همین دلیل گاهی مظلوم واقع می‌شوند و نباید در این مسیر ناامید شوند.

منبع: شانا

عناوین برگزیده