تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۱۸
بازدید: ۱۴
کد خبر: ۳۵۲۱۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

برگزاری نشست وزیران تجارت سازمان شانگهای با حضور معاون وزیر صمت در پاکستان

برگزاری نشست وزیران تجارت سازمان شانگهای با حضور معاون وزیر صمت در پاکستان
‌می‌متالز - بیست‌و‌سومین نشست وزیران تجارت سازمان همکاری شانگهای به میزبانی دولت پاکستان با حضور هیات‌های کشور‌های عضو از جمله «فرشاد مقیمی» معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در اسلام‌آباد آغاز شد.

به گزارش می‌متالز، نشست افتتاحیه وزیران تجارت و امور اقتصادی کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای صبح پنجشنبه با سخنرانی جام کمال خان وزیر بازرگانی پاکستان در شهر اسلام‌آباد آغاز شد.

«فرشاد مقیمی» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ریاست هیات کشورمان را در نشست اسلام‌آباد برعهده دارد. رضا امیری مقدم سفیر ایران در پاکستان نیز در این نشست حضور یافت.

وزیر بازرگانی پاکستان با قدردانی از حضور مقام‌های کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای در نشست وزیران تجارت بر لزوم همگرایی و همکاری اعضای سازمان شانگهای برای مقابله با چالش‌های مشترک در سطح جهانی تاکید کرد.

وی افزود: پاکستان خواهان یافتن فرصت‌های جدید همکاری در حوزه تجارت میان اعضای شانگهای است و با همین هدف اسلام‌آباد اقدامات مهمی را برای توسعه تجارت و مراودات منطقه‌ای با کشور‌های عضو اتخاذ کرده است.

وزیر بازرگانی پاکستان با اشاره به روابط دوستانه و همسایگی با جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت که حجم تجارت دوجانبه ما بین سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به ۸۸۰ میلیون دلار رسیده است.

وی افزود که پاکستان برای توسعه تجارت با ایران تفاهمنامه تجارت ترجیحی را امضا کرده و نگاه رو به جلو به تلاش‌های مشترک برای دستیابی به منافع مشترک دارد.

جام کمال خان گفت که پاکستان برای تبدیل شدن به مرکز تجارت میان جنوب آسیا، آسیای میانه و خاورمیانه آماده همکاری همه جانبه با اعضای سازمان همکاری شانگهای است.

سازمان همکاری شانگهای (Shanghai Cooperation Organization: SCO) در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه قدرت در برابر نفوذ آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به نام شانگهای ۵ پایه‌گذاری شد و بعد از پیوستن ازبکستان به آن، سازمان همکاری شانگهای نام گرفت. این سازمان در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ میلادی در دفتر مرکزی آن واقع در چین تاسیس شد.

ایران، روسیه، چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان اعضای اصلی سازمان شانگهای و بسیاری از کشور‌ها از جمله افغانستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و حتی قطر و عربستان عضو ناظر یا شریک گفت‌وگوی این سازمان هستند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده