تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۲۱
بازدید: ۶
کد خبر: ۳۵۲۱۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مقیمی در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای:

ایران بر رویکرد‌های عملیاتی و خلق راهکار در سازمان شانگهای تاکید دارد

ایران بر رویکرد‌های عملیاتی و خلق راهکار در سازمان شانگهای تاکید دارد
‌می‌متالز - معاون وزیر صمت، آغاز به کار دولت چهاردهم را نویدبخش فصل جدیدی از همکاری‌ها با سازمان همکاری‌های شانگهای دانست و گفت: ایران برای به ثمر رساندن دستاورد‌های این سازمان در عرصه اجرا، بر اتخاذ رویکرد‌های عملیاتی و حرکت از سمت توسعه «راهبرد» به خلق «راهکار» تاکید دارد.

به گزارش می‌متالز، «فرشاد مقیمی» معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران که ریاست هیات کشورمان را در نشست اسلام‌آباد برعهده دارد، روز پنجشنبه در بیست‌و‌سومین نشست وزیران تجارت کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای در اسلام‌آباد اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران، همواره بر تعامل سازنده با جهان و نقش ویژه کشور‌های منطقه تاکید کرده است.

وی افزود: امروز تعاملات ما با کشور‌های عضو سازمان شانگهای به یک مجموعه همکاری راهبردی تبدیل شده است که در صدر اولویت‌های دیپلماسی دولت قرار دارد. آغاز به کار دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران، نویدبخش فصل جدیدی از همکاری‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و سازمان همکاری‌های شانگهای خواهد بود.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: دکتر مسعود پزشکیان نیز از همان روز‌های نخست پس از انتخاب همواره بر تعامل سازنده با جهان و نقش ویژه کشور‌های منطقه در دیپلماسی دولت جدید ایران تاکید کرده است.

وی اضافه کرد: امروز تعاملات ما با کشور‌های عضو سازمان شانگهای به یک مجموعه همکاری راهبردی تبدیل شده است که در صدر اولویت‌های دیپلماسی دولت ایران قرار دارد.

مقیمی تاکید کرد که آغاز به کار دولت چهاردهم در جمهوری اسلامی ایران، نویدبخش فصل جدیدی از همکاری‌ها میان ما با سازمان همکاری‌های شانگهای خواهد بود.

وی، یادآور شد: اگرچه سازمان همکاری‌های شانگهای بر پایه یک پیمان سیاسی-امنیتی ایجاد شده، اما امروز و با توسعه چشمگیر این سازمان، ما در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که نیاز به یک تغییر نگرش ماهوی و یک خیز بلند به سوی توسعه همکاری‌های اقتصادی را در میان خود احساس می‌کنیم.

رئیس هیات ایرانی در نشست وزیران تجارت کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای، افزود: تحولات گسترده‌ی تجارت جهانی و تغییرات سریع و معنادار در روند‌های تجاری، ما را ناگزیر می‌کند که با اتخاذ رویکرد‌های عملیاتی و حرکت از سمت توسعه «راهبرد» به خلق «راهکار»، دستاورد‌های نشست‌ها و گفتگو‌های پیشین را در عرصه اجرا و در میدان عمل، به ثمر برسانیم.

وی، ادامه داد: ما بر این باوریم که ظرفیت عظیم تجاری نهفته در کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، جز با اتخاذ رویکرد‌هایی عملگرا که در سریع‌ترین زمان ممکن به خلق دستاورد‌هایی معنادار در تجارت میان کشور‌های عضو منجر شود، خود را نمایان نخواهد ساخت.

مقیمی همچنین خاطرنشان کرد: ما پس از برگزاری نشست‌هایی پرشمار و ارزنده، امروز به یک نگرش عملیاتی پایدار برای تحقق مصوبات نشست‌ها و خلق ارزش اقتصادی و تجاری واقعی در دل سازمان همکاری‌های شانگهای نیاز داریم.

وی با بیان اینکه پیش نیاز هر تحولی در تجارت میان اعضای سازمان، نگاه تسهیل‌گرایانه به امر تجارت در سازمان همکاری‌های شانگهای است، تاکید کرد: ما باید بتوانیم با اتخاذ رویکرد‌های نوین در تجارت، امکان توسعه تعاملات اقتصادی میان اعضای سازمان را به شکلی واقعی محقق کنیم. توجه به ابزار‌هایی همچون «تجارت ترجیحی» در میان مدت و حرکت به سمت تحقق «تجارت آزاد» میان اعضا در بلندمدت، می‌تواند یک راهکار قابل تامل برای توسعه تجارت و افزایش حجم تبادلات تجاری میان اعضای این سازمان باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود برای طراحی فعالانه و اجرای عملیاتی ابتکاراتی با محوریت تجارت ترجیحی و در گام‌های بعدی تجارت آزاد میان اعضا را اعلام می‌دارد.

وی اضافه کرد: سازمان همکاری شانگهای امروز با یک گستره‌ی جغرافیایی بزرگ، از شرق دور تا مرز‌های قاره اروپا، و در بر داشتن بیش از یک چهارم جمعیت جهان، خود یک «شبه قاره» بزرگ با تنوع مساله‌ها و دغدغه‌ها، به طور خاص در عرصه اقتصاد است. بر این مبنا، ایجاد چارچوب‌هایی برای «تجارت مکمل» میان اعضا می‌تواند ضمن توسعه همکاری‌های اقتصادی در خانواده بزرگ سازمان شانگهای، به رفع نیاز‌های متقابل اعضا کمک و یک نظام تازه در تبادلات تجاری میان کشور‌های عضو این سازمان ایجاد کند.

مقیمی در ادامه افزود: می‌دانید که ورود به عرصه تجارت متقابل می‌تواند دریچه‌ای تازه به همکاری میان کشور‌های عضو سازمان شانگهای بگشاید و ضمن افزایش تراز تجاری دوجانبه میان کشورها، نقطه آغاری برای تولد یک «بازار مشترک» در سازمان شانگهای و رشد تجارت چندجانبه میان اعضا باشد.

وی اظهار کرد: رشد شتابان فناوری در جهان امروز، ما را ناگزیر از شناخت تحولات این عرصه و به‌کارگیری دستاور‌های دانش بشری در عرصه تجارت می‌کند. این روز‌ها «تجارت الکترونیک» یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های تجاری در سطح دنیاست که با رشد فناوری ارز‌های دیجیتال و استفاده از این نوع ارز در تبادلات بین‌المللی، ابعاد تازه‌ای به تجارت میان کشور‌ها بخشیده است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، خاطرنشان کرد: سازمان همکاری شانگهای نیز می‌تواند با استفاده از این تحولات تکنولوژیک، ضمن اتخاذ رویکردی فعالانه در تجارت الکترونیک، به خلق و توسعه بازار‌های تجاری تازه برای کشور‌های عضو اقدام کند. بی‌تردید در سایه رشد شگفت‌انگیز تکنولوژی، می‌توان با کمی بلندپروازی و جاه‌طلبی پروژه‌هایی مثل ایجاد واحد پول مشترک میان اعضا و یا توسعه تبادلات پولی دوجانبه را نیز در دستور کار سازمان قرار داد.

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از هر نوع پیشنهاد عملیاتی و اجرایی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی میان اعضا و اعلام آمادگی کامل برای پیگیری پیشنهاد‌های مطرح شده توسط هیات ایرانی در این جلسه، امیدوار است تا با ارتقای استقلال این سازمان از قدرت‌های غربی، در آینده نزدیک شاهد رشد تعاملات اقتصادی و تجاری میان کشور‌های عضو شانگهای باشیم؛ چرا که فقط در سایه یک همکاری عملگرایانه، پایدار و ثروت‌آفرین است که می‌توانیم آینده روشن این سازمان و اعضای آن را محقق کنیم.

متن کامل سخنرانی بدین شرح است:

به نام خدا

وزرای محترم، روسای محترم هیات‌ها، خانم‌ها و آقایان؛ در ابتدا مراتب خرسندی خود را از حضور در شهر زیبا و تاریخی اسلام‌آباد ابراز نموده و از جناب آقای کمال خان وزیر محترم تجارت پاکستان برای حسن میزبانی این نشست کمال تشکر و قدردانی را دارم. همچنین فرارسیدن روز ملی تاجیکستان و نیز روز ملی قرقیزستان را به همکاران گرامی از این دو کشور تبریک می‌گویم و برای مردم این دو سرزمین، سعادت و نیکبختی آرزو می‌کنم.

همکاران عزیز؛ دولت جمهوری اسلامی ایران، همواره بر تعامل سازنده با جهان و نقش ویژه کشور‌های منطقه تاکید نموده است. امروز تعاملات ما با کشور‌های عضو سازمان شانگهای به یک مجموعه همکاری راهبردی تبدیل شده است که در صدر اولویت‌های دیپلماسی دولت قرار دارد. آغاز به کار دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران، نویدبخش فصل جدیدی از همکاری‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و سازمان همکاری‌های شانگهای خواهد بود.

همکاران گرامی؛ تحولات گسترده‌ی تجارت جهانی و تغییرات سریع و معنادار در روند‌های تجاری، ما را ناگزیر می‌سازد که با اتخاذ رویکرد‌های عملیاتی و حرکت از سمت توسعه «راهبرد» به خلق «راهکار»، دستاورد‌های نشست‌ها و گفتگو‌های پیشین را در عرصه اجرا و در میدان عمل، به ثمر برسانیم. ما بر این باوریم که ظرفیت عظیم تجاری نهفته در کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، جز با اتخاذ رویکرد‌هایی عملگرا که در سریع‌ترین زمان ممکن به خلق دستاورد‌هایی معنادار در تجارت میان کشور‌های عضو منجر شود، خود را نمایان نخواهدساخت. ما پس از برگزاری نشست‌هایی پرشمار و ارزنده، امروز به یک نگرش عملیاتی پایدار برای تحقق مصوبات نشست‌ها و خلق ارزش اقتصادی و تجاری واقعی در دل سازمان همکاری‌های شانگهای نیاز داریم.

دوستان عزیز؛ پیش‌نیاز هر تحولی در تجارت میان اعضای سازمان، نگاه تسهیل‌گرایانه به امر تجارت در سازمان همکاری‌های شانگهای است. ما باید بتوانیم با اتخاذ رویکرد‌های نوین در تجارت، امکان توسعه تعاملات اقتصادی میان اعضای سازمان را به شکلی واقعی محقق کنیم. توجه به ابزار‌هایی همچون «تجارت ترجیحی» در میان‌مدت و حرکت به سمت تحقق «تجارت آزاد» میان اعضا در بلندمدت، می‌تواند یک راهکار قابل تامل برای توسعه تجارت و افزایش حجم تبادلات تجاری میان اعضای این سازمان باشد. جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود برای طراحی فعالانه و اجرای عملیاتی ابتکاراتی با محوریت تجارت ترجیحی و در گام‌های بعدی تجارت آزاد میان اعضا را اعلام می‌دارد.

خانم‌ها و آقایان؛ رشد شتابان فناوری در جهان امروز، ما را ناگزیر از شناخت تحولات این عرصه و به‌کارگیری دستاور‌های دانش بشری در عرصه تجارت می‌کند. این روز‌ها «تجارت الکترونیک» یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های تجاری در سطح دنیاست که با رشد فناوری ارز‌های دیجیتال و استفاده از این نوع ارز در تبادلات بین‌المللی، ابعاد تازه‌ای به تجارت میان کشور‌ها بخشیده است. سازمان همکاری‌های شانگهای نیز می‌تواند با استفاده از این تحولات تکنولوژیک، ضمن اتخاذ رویکردی فعالانه در تجارت الکترونیک، به خلق و توسعه بازار‌های تجاری تازه برای کشور‌های عضو اقدام کند. بی‌تردید در سایه رشد شگفت‌انگیز تکنولوژی، می‌توان با کمی بلندپروازی و جاه‌طلبی پروژه‌هایی مثل ایجاد واحد پول مشترک میان اعضا و یا توسعه تبادلات پولی دوجانبه را نیز در دستور کار سازمان قرار داد.

همکاران بزرگوار؛ بی‌تردید سازمان همکاری‌های شانگهای یکی از پدیده‌های سیاسی جهان جدید است که ابتکار عمل در قاره بزرگ آسیا را به کشور‌های همین قاره بازگردانده و علی‌رغم تنوع گسترده‌ی فرهنگی، مذهبی و سیاسی در میان کشور‌های عضو، توانسته‌ است چارچوبی معیّن و معنادار را برای همکاری‌های مشترک میان کشور‌های عضو بیافریند. اما سطح همکاری‌های امروز میان اعضا، مطلقاً به شرایط مطلوب و امکان‌های در دسترس برای توسعه همکاری‌ها شباهتی ندارد. سطح همکاری‌های امروز میان اعضا خاصه در عرصه اقتصاد، از آن‌چه مورد نیاز کشور‌های عضو قرار دارد پایین‌تر به نظر می‌رسد. انتظار می‌رود دبیرخانه دائمی سازمان، با اعتنای بیشتر به پیگیری مصوبات نشست‌های اقتصادی، دستور کار سازمان را بیش از گذشته به سمت توسعه تجارت میان اعضا سوق دهد.

من به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از هرنوع پیشنهاد عملیاتی و اجرایی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی میان اعضا و اعلام آمادگی کامل برای پیگیری پیشنهاد‌های مطرح‌شده توسط اینجانب در این جلسه، امیدوارم با ارتقای استقلال این سازمان از قدرت‌های غربی، در آینده نزدیک شاهد رشد تعاملات اقتصادی و تجاری میان کشور‌های عضو شانگهای باشیم؛ چرا که فقط در سایه یک همکاری عملگرایانه، پایدار و ثروت‌آفرین است که می‌توانیم آینده روشن این سازمان و اعضای آن را محقق کنیم.

با تشکر از توجه شما

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده