تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۱۹
بازدید: ۱۲
کد خبر: ۳۵۲۲۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات مدیره گروه مالی فیروزه مطرح کرد:

معرفی ۱۰ موتور رونق بازار سرمایه

معرفی ۱۰ موتور رونق بازار سرمایه
‌می‌متالز - عضو هیات مدیره و معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی فیروزه؛ با اشاره به ۱۰ موتور رونق بورس گفت: اعمال حاکمیت شرکتی در بنگاه‌های بورسی تحت مدیریت دولت، کاهش نرخ بهره، کاهش کسری بودجه، اصلاح نظام بانکی و نظام تامین مالی، کاهش ریسک‌های سیاسی و اقتصادی، حذف قیمت‌گذاری دستوری در تعیین نرخ ارز و کالا‌های تولیدی شرکت‌ها، رفع ناترازی انرژی، پرداخت مطالبات شرکت‌ها و تحقق رشد اقتصادی، بهبود وضع بازارسرمایه را به دنبال خواهند داشت.

به گزارش می‌متالز، «امیر تقی‌خان‌تجریشی» در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که، دولت چهاردهم برای رونق دوباره بورس به عنوان دماسنج اقتصاد می‌بایست چه تصمیماتی اتخاذ کند، گفت: بررسی این موضوع نیازمند ارزیابی مولفه‌های اثرگذار بر بازار سرمایه در سه بخش کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است.

حاکمیت شرکتی در شرکت‌های تحت مدیریت دولت

او تاکید کرد: با توجه به تصدی‌گری دولت و وزارت‌خانه‌های مختلف در شرکت‌های بورسی، اعمال مقررات حاکمیت شرکتی در بنگاه‌های تحت مدیریت دولت و انتصاب مدیران صاحب صلاحیت در شرکت‌های زیرمجموعه دولت، به ویژه در نهاد‌های مالی و ناشران بورسی، در بازگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه نقشی مهم ایفا می‌کنند.

تجریشی با اعلام اینکه برای بهبود اوضاع بورس در کوتاه‌مدت، نیازمند انتخاب افراد مناسب هستیم، گفت: در این زمینه باید افرادی انتخاب شوند که دارای یک چارچوب ذهنی منسجم، به همراه علم به مسائل و موضوعات کلیدی بازار سرمایه با ظرفیت شنوندگی و جمع‌بندی دیدگاه‌های متنوع در قالب چارچوب ذکر شده باشند. این افراد با توجه به گستردگی موضوعات اقتصادی مرتبط به وزارت اقتصاد، باید بتوانند با همراهی سایر وزارت‌خانه‌ها، نسبت به جلب حمایت‌های لازم برای بهبود وضع بازار سرمایه اقدام کنند.

چالش نرخ بهره

عضو هیات مدیره و معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی فیروزه با اعلام این‌که در میان مدت اثر حل مساله نرخ بهره در بهبود وضع بازار سرمایه بسیار کلیدی است، گفت: اصلاح ساختار نظام بانکی و کنترل کسری بودجه هم می‌تواند در حل چالش نرخ بهره و در نتیجه رونق بورس موثر باشد.

او گفت: مولفه دیگری که در میان مدت بر بهبود روند بورس موثر خواهد بود، اصلاح وضع تامین مالی است که در زیر مجموعه اصلاح نظام بازار پول قرار دارد.

کاهش ریسک‌های سیاسی و اقتصادی

تجریشی، تلاش دولت و نهاد‌های حاکمیتی در کاهش مجموع ریسک‌های سیاسی و اقتصادی کشور را به عنوان دیگر عامل تاثیرگذار در بازگشت رونق به بورس اعلام کرد و گفت: هر چند مسیر کاهش این ریسک‌ها زمان‌بر است، اما دولت و حاکمیت می‌توانند با انجام اقدامات مثبت، تعهد خود را برای کاهش ریسک‌ها و تصمیمات خلق‌الساعه نشان دهند.

حذف قیمت‌گذاری دستوری در سامانه نیما

عضو هیات مدیره و معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی فیروزه تاکید کرد: حذف قیمت‌گذاری دستوری در نرخ ارز نیما و همچنین در تعیین نرخ محصولات و خدمات شرکت‌ها را می‌توان به عنوان دیگر اقدام اقتصادی بسیار موثر بر روند بورس معرفی کرد که در کوتاه‌مدت باعث بهبود وضعیت جریان نقدی شرکت‌های بورسی و سود آنها می‌شود.

رفع ناترازی انرژی

او حل بحران ناترازی انرژی را به عنوان دیگر عامل مهم، در رونق بازار سهام، در میان‌مدت، معرفی کرد و افزود: تامین انرژی برق و گاز در همه ۱۲ ماه سال برای بسیاری از شرکت‌های بورس دشوار شده است. برنامه‌ریزی حاکمیت برای حل این ناترازی انرژی می‌تواند اقدامی اثرگذار بر وضع تولید، فروش و در نهایت بهبود وضع بورس و رشد اقتصادی باشد.

پرداخت مطالبات شرکت‌ها

تجریشی تاکید کرد: دیگر عامل موثر در رونق بورس، در میان‌مدت، اقدام دولت به پرداخت مطالبات شرکت‌هاست. این امر به بهبود وضع نقدینگی شرکت‌های بورسی و سرمایه در گردش آنها منجر می‌شود، اتفاقا بخشی از این مطالبات، مربوط به بازار انرژی است، رفع این چالش می‌تواند کمکی در حل ناترازی انرژی باشد.

اقدامات بلندمدت برای بهبود وضع بورس

عضو هیات مدیره و معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی فیروزه با اعلام این‌که در بلندمدت نیز باید بهبود وضعیت رشد اقتصادی مورد هدف قرار بگیرد، توضیح داد: هر کشوری نیازمند رشد اقتصادی است که این اتفاق در بلندمدت از طریق تصمیمات درست محقق می‌شود.

او گفت: این امر نیازمند سرمایه‌گذاری، تجهیز منابع داخلی و بین‌المللی، همچنین تحقیق و توسعه داخلی و ورود تکنولوژی بین‌المللی از بیرون است، دستیابی به این هدف در بلندمدت میسر است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده