تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۲۲
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۵۲۳۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک مدرس و تحلیل‌گر بازار سرمایه:

تحلیل اثر عبور نرخ دلار نیما از مرز ۴۶ هزار تومان/ اصلاح سیاست‌های ارزی، بهبود شرایط شرکت‌های بورسی را به همراه دارد

تحلیل اثر عبور نرخ دلار نیما از مرز ۴۶ هزار تومان/ اصلاح سیاست‌های ارزی، بهبود شرایط شرکت‌های بورسی را به همراه دارد
‌می‌متالز - نرخ دلار در سامانه نیما برای نخستین بار از مرز ۴۶ هزار تومان عبور کرد، تا فاصله نرخ دلار با بازار آزاد بیش از پیش کاهش یابد. فاصله نرخ دلار نیما و بازار آزاد در بهار امسال به محدود ۶۰ درصد هم رسیده بود. در حال حاضر فاصله بین این ۲ نرخ به زیر ۳۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش می‌متالز، «حمید کوشکی» مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه، با اشاره به هم‌چنین تداوم روند کاهش فاصله نرخ ارز در بازار آزاد با سامانه نیما و تاثیر آن بر شرکت‌های بزرگ صادرکننده بورسی، توضیح داد: با اصلاح سیاست‌های ارزی، ضمن بهبود شرایط شرکت‌های بورسی شاهد کاهش سهم فساد در اقتصاد و حرکت منابع به سمت شرکت‌های بزرگ و صادرکننده بورسی و ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد خواهیم بود.

این تحلیل‌گر بازار سرمایه گفت: فاصله موجود بین نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد، انگیزه تولید و صادرات را در شرکت‌ها به شدت کاهش داده است، زیرا این فاصله انگیزه دلالی را افزایش می‌دهد، در شرایط کنونی برخی افراد بدون هیچ کار اضافی و تنها از طریق امضای طلایی و رانت، توانسته‌اند از شکاف بین نرخ ارز‌ها بیش‌ترین سوءاستفاده‌ها را انجام دهند، که این موضوع به ضرر شرکت‌های بورسی و سهامداران آنان‌هاست.

کوشکی با اشاره به سیاست وزیر اقتصاد برای کاهش تعداد نرخ‌های ارز، گفت: سیاست دولت قبل این بود که با پایین نگه داشتن نرخ ارز، از خانوار‌ها در برابر تورم حمایت کند، اما هیچ‌کدام از اقلام مصرفی خانوار با نرخ ارز اعلامی دولت، منطبق نشد و عموما کالا‌ها با نرخ دلار بازار آزاد قیمت‌گذاری و عرضه می‌شود. این موضوع یک نوع بدبینی به سیاست‌های دولت ایجاد کرده است. با کاهش تعداد نرخ‌های ارز و هم‌چنین کاهش فاصله بین نرخ دلار در سامانه نیما با نرخ دلار در بازار آزاد و حذف واسطه‌های موجود، شاهد کاهش فساد و حرکت منابع به سمت شرکت‌های بزرگ و صادرکننده بورسی و ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد و بازار سرمایه خواهیم بود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده