تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۰۱
بازدید: ۱۳
کد خبر: ۳۵۲۰۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار مطرح کرد:

تحلیل اثر سیاست ارزی وزیر اقتصاد بر بازار سرمایه/ سود شرکت‌های بورسی با کاهش فاصله نیما با بازار آزاد تا ۴۰ درصد افزایش می‎‌یابد

تحلیل اثر سیاست ارزی وزیر اقتصاد بر بازار سرمایه/ سود شرکت‌های بورسی با کاهش فاصله نیما با بازار آزاد تا ۴۰ درصد افزایش می‎‌یابد
‌می‌متالز - هفته گذشته نرخ دلار در سامانه نیما به بالاترین سطح طی دو سال گذشته رسید، با افزایش نرخ دلار در سامانه نیما به سطح ۴۵ هزار و ۸۰۰ تومان، بسیاری از فعالان بازار سرمایه، به اجرای قطعی سیاست ارزی مدنظر وزیر اقتصاد دولت چهاردهم امیدوارتر شدند. پیش‌تر، دکتر عبدالناصر همتی در همایش بانکداری اسلامی اعلام کرده بود: «ارز نیما باید نزدیک ارز بازار شود و بازار ارز نیز به نزدیکی نرخ نیما برسد». به باور بسیاری از کارشناسان، افزایش فاصله بین نرخ دلار در سامانه نیما و بازار آزاد لطمات سنگینی به صنایع بورسی به ویژه صنایع صادرات‌محور وارد آورده است. در ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ اختلاف ارز نیما و آزاد به ۶۰ درصد رسید که بیش‌ترین اختلاف در سال جاری محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، «وداد حسینی» ضمن تحلیل اثر کاهش فاصله نرخ دلار در سامانه نیما با بازار آزاد بر بازار سرمایه، گفت: با وجود اختلاف میان نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد، شرکت‌های صادرکننده از افزایش نرخ ارز سودی نخواهند برد. رانتی که بر اثر این موضوع بین شرکت‌های صادرکننده و واردکننده ایجاد خواهد شد؛ به هیچ عنوان به نفع بازار سهام نیست.

او با بیان اینکه افزایش فاصله میان نرخ ارز‌های نیمایی و بازار غیررسمی، بر عدم‌النفع شرکت‌های بورسی و کاهش سودآوری شرکت‌ها اثرگذار است، افزود: نزدیک شدن نرخ دلار آزاد (بازار غیررسمی) به دلار نیمایی، می‌تواند برای صنایع بورسی مثبت و تعیین‌کننده باشد.

حسینی تاکید کرد: هر میزان فاصله بین نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد کم شود، شاهد رشد شاخص هم وزن در بازار سرمایه هستیم و این اتفاق بسیار خوب و قابل توجهی است.

عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار ادامه داد: با این اتفاق، بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد به سود شرکت‌ها اضافه می‌شود. در حال حاضر به شرکت‌های واردکننده با دلار ۴۲ هزار تومان ارز ارائه می‌شود، اما واردکننده محصول خود را با دلار آزاد می‌فروشد و سودی که می‌تواند در شرکت‌های بورسی صرف تولید و توسعه فعالیت‌ها شود صرف خرید کالای خارجی می‌شود. با ادامه این روند عملا از جیب شرکت‌های بورسی به تولیدکنندگان شرکت‌های چینی که به ایران کالا صادر می‌کنند، یارانه می‌دهیم.

حسینی در پایان، اقدام وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز و کاهش فاصله نرخ نیما با نرخ بازار آزاد را خبری مثبت برای رونق دوباره بازار سرمایه اعلام کرد و گفت: امیدواریم هر چه زودتر این اتفاق عملیاتی شود تا شاهد بهبود سود شرکت‌ها و قیمت سهام باشیم.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده