تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۱۵
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۵۲۲۷۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تاکید بر توسعه همکاری‌های خانه معدن و ایمیدرو برای تحقق اهداف برنامه هفتم

تاکید بر توسعه همکاری‌های خانه معدن و ایمیدرو برای تحقق اهداف برنامه هفتم
‌می‌متالز - رئیس خانه معدن ایران در دیدار با محمد آقاجانلو بر افزایش همکاری‌های این نهاد بخش خصوصی با ایمیدرو برای تحقق اهداف توسعه‌ای بخش معدن در برنامه هفتم، تاکید کرد.

به گزارش می‌متالز، در این نشست، مهندس آقاجانلو سرپرست ایمیدرو با برشمردن چالش‌های توسعه این حوزه از اقتصاد کشور، خواستار حضور پر رنگ تشکل‌های بخش خصوصی در معادن شد و اظهار داشت: دولت به تنهایی قادر به برداشتن تمامی موانع پیش رو نیست بلکه با حضور روزافزون بخش خصوصی از جمله خانه معدن، اهداف پیش رو محقق و دغدغه‌های مقام معظم رهبری برای توسعه معدن نیز برطرف می‌شود.

وی، اکتشاف را حیاتی‌ترین حوزه معدن دانست و افزود: بررسی‌ها نشان داده در حال حاضر با توجه به محدودیت‌های قانونی زمین (شامل منابع طبیعی و سایر مناطق)، تنها قادریم در ۷ درصد از مساحت کشور فعالیت اکتشافی انجام دهیم.

آقاجانلو، مساحت محدوده‌های اکتشافی در اختیار ایمیدرو را ۳۴ هزار کیلومتر مربع اعلام کرد و گفت: این محدوده‌ها نیز پس از شناسایی، پی جویی و همچنین ژئوفیزیک هوایی -که دارای ریسک بالای سرمایه‌گذاری هستند- با هماهنگی نهاد‌های نظارتی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد که این امر را ایمیدرو از طرف وزارت صمت، برعهده گرفته تا با معرفی محدوده‌های اکتشافی، از شرکت‌های خصوصی برای ادامه فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری، دعوت کند.

سرپرست ایمیدرو در عین حال گفت: همکاری خانه معدن با ایمیدرو می‌تواند زمینه مساعدی برای تشویق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم کند تا فعالیت‌ها (از جمله بهره‌برداری از معادن و فرآوری ماده معدنی)، ادامه یابد.

آقاجانلو با یادآوری اینکه یکی از اهداف ایمیدرو برای فعال سازی پتانسیل‌های معدنی، کمک به رشد مناطق کم برخوردار است، تاکید کرد: این سازمان با احتساب فعالیت‌های اکتشافی، در ۱۰۸ شهرستان کم برخوردار سرمایه‌گذاری کرده است.

وی ادامه داد: معادن فعال و بزرگ فعلی حاصل سال‌ها تلاش در گذشته بوده و امروزه باید بتوانیم اقداماتی انجام دهیم تا ذخایر قابل توجهی برای آینده فعالیت‌های معدنی در کشور ارایه دهیم. هر چند اخیرا برخی از نتایج فعالیت‌های اکتشافی را در معرفی معادنی همچون طلای هیرد و شادان، شاهد بوده‌ایم.

سرپرست ایمیدرو به برنامه در حال اجرای فراخوان محدوده‌های امیدبخش برای سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: این "محدوده‌های اکتشافی کم خطر از نظر سرمایه‌گذاری" در حال فراخوان است، اما باید با همکاری خانه معدن، اطلاع رسانی بیشتری به منظور تشویق سرمایه گذاران در این زمینه انجام شود.

وی نیروی انسانی متخصص را لازمه تقویت بخش معدن دانست و گفت: ورودی‌های بخش معدن به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کاهش یافته و هم‌زمان شاهد بازنشستگی برخی از نیرو‌های زبده بوده‌ایم که برای عبور از شرایط فعلی و ایجاد جریان ورودی نیرو‌های جدید، همکاری منسجم تشکل‌ها همچون خانه معدن و نظام مهندسی معدن از اهمیت به سزایی برخوردار است.

آقاجانلو، تامین ماشین‌آلات به روز و کم استهلاک و همچنین سوخت را از دیگر عوامل اصلی فعالیت‌های معدنی ذکر کرد و گفت: ارایه تسهیلات کم بهره، برون سپاری خدمات حفاری، انجام مناقصه‌های بین‌المللی، تسهیل واردات ماشین‌آلات در کنار بومی‌سازی و ورود دانش فنی ساخت، رتبه بندی شرکت‌های آزمایشگاهی از سوی یک نهاد بخش خصوصی و ... به عنوان راهکار‌هایی است که می‌تواند بخش اکتشاف معادن را فعال‌تر کند.

سرپرست ایمیدرو، نقش‌آفرینی خانه معدن در این حوزه را حیاتی خواند و گفت: با استفاده از تجارب گذشته و نتایج ارزنده‌ای که در برخی فعالیت‌ها و پروژه‌ها به دست آمده، زمینه مساعدی برای توسعه معدن فراهم می‌آید.

آقاجانلو تاکید کرد: اکنون با تقویت همکاری تشکل‌ها از جمله خانه معدن، اهداف توسعه‌ای قابل تحقق خواهند شد.

محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن نیز از همراهی مستمر این تشکل برای ترسیم چشم‌انداز مثبت بخش معدن خبر داد و گفت: بخش خصوصی در آن حوزه‌هایی که دولت با محدودیت همراه است، به کمک توسعه معدن می‌آید.

بهرامن، توسعه فعالیت‌های آموزشی، ارایه تسهیلات کم بهره، پر رنگ شدن حضور صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی، توسعه ارتباطات بین‌المللی و حضور در رویداد‌های جهانی را در به ثمر رسیدن اهداف بخش معدن، موثر دانست.

رئیس خانه معدن گفت: شورای عالی معادن قادر است به دلیل در اختیار داشتن پتانسیل‌های قانونی و حضور افراد و نهاد‌های اثرگذار، بسیاری از موانع پیش رو را برطرف سازد.

وی تاکید کرد: پشتیبانی وزارت صمت و ایمیدرو برای تقویت حضور بخش خصوصی در معادن، به نفع کشور اقتصاد کشور در درامدزایی، ارزآوری، بومی‌سازی و رشد اشتغال است.

بهرامن، واگذاری معدن سرب و روی مهدی آباد را نمونه‌ای موفق از حضور بخش خصوصی در توسعه دانست و اظهار داشت: علاوه بر آن پروژه بزرگ، معدن نخلک که تا سال‌های گذشته به عنوان معدنی کم تحرک یاد می‌شد امروزه با سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی، رشد اشتغال و تولید را هم‌زمان به ثبت رسانده است.

در این نشست حسام مقدمعلی معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی به همراه سمیه خلوصی معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو به ذکر جزئیات پیش نیاز‌های توسعه بخش معدن اشاره کردند.

منبع: ایمیدرو

عناوین برگزیده