تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۲۶
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۵۲۲۷۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل صمت استان کرمان تشریح کرد

رشد ۲۰ درصدی سهم تولید ناخالص صنعت و معدن کرمان/ وقتی نتایج ۱۸ مگاپروژه عینیت می‌یابد

رشد ۲۰ درصدی سهم تولید ناخالص صنعت و معدن کرمان/ وقتی نتایج ۱۸ مگاپروژه عینیت می‌یابد
‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کرمان با اشاره به گزارش مرکز آمار ایران گفت: سهم صنعت و معدن از تولید ناخالص داخلی استان در ابتدای برنامه ششم توسعه ۳۷ درصد بوده که این آمار اکنون با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام گرفته باوجود شرایط تحریمی به حدود ۵۷ درصد رسیده که در این زمینه حدود ۲۰ درصد رشد را تجربه کردیم.

به گزارش می‌متالز، مهدی حسینی‌نژاد روز یکشنبه در سی‌وچهارمین سلسله نشست‌های اخلاق در مکتب سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به میزبانی ضمن استان با اشاره به دستاورد‌های این اداره کل در زمان بدترین شرایط کشور و همزمان با تحریم‌های ظالمانه افزود: وزارت صمت با اتکا به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخل نیز در حوزه اقتصادی ۴۰ درصد جی دی پی (تولید ناخالص داخلی) کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ضمن قدردانی از همکاری تمامی ارکان استان ازجمله قوه قضاییه، نمایندگان مجلس و دستگاه‌های اجرایی تصریح کرد: این مهم با اتکا به ظرفیت‌های درون استان کرمان اتفاق افتاد، کرمان ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه‌های معدنی، صنعتی، گردشگری و کشاورزی دارد، اما برنامه‌ریزی ما در حوزه صمت توجه به ظرفیت‌های معدنی و ایجاد ارزش افزوده و صنایع فراوری بوده است.

تعریف ۱۸ مگاپروژه در کرمان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اضافه کرد: تکمیل زنجیره ارزش افزوده در چهار ماده معدنی آهن، مس، کرومیت و زغال سنگ تا شمش در استان کرمان اتفاق افتاده و در این زمینه ۱۸ مگاپروژه در استان تعریف شده است که ظرفیت جدیدی برای اقتصاد استان ایجاد کرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به پیگیری محور‌های برنامه هفتم توسعه گفت: باید همه این ظرفیت‌ها را سر سفره مردم استان کرمان و کشور ببریم و این موضوع محقق نمی‌شود مگر با اینکه واحد‌های کوچک و متوسط را حمایت کنیم و توجه به این صنایع را به عنوان محور اصلی و همچنین ایجاد زنجیره‌های ارزش افزوده پس از شمش را در قالب صنایع کوچک را به عنوان یک محور پیگیری می‌کنیم.

بازگشت تنها ۶ درصد حقوق دولتی معادن کرمان

حسینی‌نژاد با بیان اینکه بایستی ضمن مطالبه‌گری، برگشت سهم‌های کرمان را از اعتبارات قانونی معادن تقویت کنیم اظهار داشت: سال گذشته درآمد‌های حوزه صمت را رصد کردیم که بالغ بر ۲۰۰ همت پول را در قالب مالیات، حقوق دولتی، عوارض گمرکی و پرداخت سود از استان خارج شد، اما برگشت این پول‌ها و هزینه در زیرساخت‌ها عدد قابل ملاحضه‌ای برای استان نیست.

وی گفت: ۲۰ همت حقوق دولتی و در کنار آن حدود ۱۰ همت حق انتفاع معادن را سال گذشته وصول و به خزانه واریز کردیم؛ همچنین ۳۶ همت مالیات از استان وصول شد که تقریبی ۷۵ درصد آن مربوط به حوزه صمت بود، حال آنکه تبصره ۶ قانون برنامه هفتم توسعه اعلام داشته باید ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن به استان برگردد که قانون است، اما کامل اجرا نمی‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: متاسفانه برگشت این اعتبارات طی ۱۲ سال گذشته در هر سال کمتر از یک درصد بوده، اما با پیگیری‌های استاندار و مجموعه استان امسال در قانون بودجه این رقم به حدود ۶ درصد رسیده است که می‌طلبد مطالبه‌گری همه استان را در این حوزه داشته باشیم و حق قانونی را به استان و توسعه زیرساخت‌های آن بازگردانیم.

رشد ۲۰ درصدی سهم تولید ناخالص صنعت و معدن کرمان/ وقتی نتایج ۱۸ مگاپروژه عینیت می‌یابد

سی‌وچهارمین سلسله نشست‌های اخلاق در مکتب سپهبد شهید سلیمانی

 

اشتغال‌زایی ۳۰۰ هزار نفری صمت کرمان و دغدغه شهید سلیمانی

حسینی‌نژاد بیان کرد: صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با ۲ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی، ۵۷۰ معدن و بیش از یکصد هزار واحد صنفی نزدیک به ۳۰۰ هزار اشتغال در استان ایجاد کرده است.

وی افزود: دغدغه شهید سلیمانی حمایت از واحد‌های کوچک بود، زیرا این واحد‌ها به صورت مستقیم اشتغال‌زایی ایجاد می‌کنند لذا یکی از محور‌هایی که به صورت جدی در استان پیگیری کردیم کارگروه رفع موانع تولید است که در این خصوص از تمامی دستگاه‌های اجرایی به ویژه استاندار کرمان قدردانی می‌کنم که کارگروه‌های مربوطه برای گره‌گشایی از واحد‌های تولیدی در حوزه صمت و کشاورزی را برگزار و مسائل آنها را پیگیری کردند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان یادآور شد: کارگروه‌ها در حوزه قضایی نیز مرتب در حال شکل‌گیری است و امیدورام با کمک بکدیگر گام‌های موثر در راستای توسعه پایدار برداریم.

استان کرمان با ۴۰ درصد ارزش افزوده معادن کشور و ۴۲ نوع ماده معدنی به عنوان بهشت معادن ایران شناخته می‌شود، اما با وجود بهره‌برداری و نفع بسیار زیاد بخش‌های دولتی کشور از این منابع، تاکنون سهم دیار کریمان براساس قانون پرداخت نشده است و مردم استان سهم چندانی از فعالیت معادنی که به واسطه نوع فعالیت خود آسیب‌هایی به محیط زیست و زیرساخت‌های استان وارد می‌کنند، ندارند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کرمان

عناوین برگزیده