تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۵۵
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۵۲۵۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد:

طراحی ۱۰۰ ابزار، اوراق و نهاد مالی اسلامی برای بورس، در ۱۷ سال گذشته

طراحی ۱۰۰ ابزار، اوراق و نهاد مالی اسلامی برای بورس، در ۱۷ سال گذشته
‌می‌متالز - رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در طول ۱۷ سال گذشته بیش از ۱۰۰ ابزار مالی اسلامی، نهاد مالی، قرارداد و مانند آنها، در این کمیته مورد تصویب قرار گرفته است.

به گزارش می‌متالز، «غلامرضا مصباحی‌مقدم» رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به این‌که کمیته مزبور از سال ۱۳۸۶ شروع به کار کرده، توضیح داد: بخش قابل ملاحظه‌ای از مصوبات کمیته فقهی در بورس کالا عملیاتی شده است. بورس کالای ایران، در طول سال‌های گذشته، قرارداد‌های آتی و هم اختیار معامله و هم اوراق سرمایه‌گذاری طلا و کشف پریمویم را به کار گرفته است.

مصباحی‌مقدم افزود: یکی از ابزار‌هایی که در کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار مصوب و به کار گرفته شده؛ اسناد خزانه بود که دولت استقبال بیشتری از آن داشته و بیشتر به کار گرفته است. به طوری که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم حدود ۵۳۰ هزار میلیارد تومان از اوراق خزانه اسلامی منتشر شد.

او با اشاره به اینکه بازار سرمایه ایران در طراحی و عرضه ابزار‌های مالی اسلامی پیشتاز است تاکید کرد: پیش از ایران، مالزی در زمینه کمیته فقهی و ابزار مالی اسلامی فعال شده و پیشرفت چشمگیری نیز دست یافته بود، اما در بازار سرمایه ایران اکنون ابزار‌هایی تدوین و طراحی و به کار گرفته شده که حتی در مالزی نیز وجود ندارد، این به دلیل قابلیتی است که در فقه شیعه وجود دارد.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه توان فقه شیعه به تنوع ابزا‌های مالی و اسلامی کمک کرده است، تاکید کرد: مثلا استاد خزانه‌ای که طراحی کرده‌ایم مبتنی بر بیع دین است که در فقه اهل سنت قابل طراحی نیست، اما برمبنای فقه شیعه چند ابزار بر مبنای آن ساخته شده است.

او با اشاره به اینکه بانک‌ها هم در چارچوب اوراق مالی اسلامی، از ابزار اوراق رهنی بهره‌مند شده‌اند، اعلام کرد: چندی پیش ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن منتشر شد در کم‌تر از یک دقیقه مورد استقبال قرار گرفت. این یک ظرفیت بسیار خوبی است که باید دوباره از آن استفاده شود. چراکه اجازه می‌دهد بانک‌ها مطالبات طولانی‌مدت خود را نقد کنند و بار دیگری تامین مالی کنند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده