تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۰۶
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۵۲۵۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش اداره میز‌های صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس:

رونمایی از ۴ بازیگر قدرت در سهام فولادی بورس

رونمایی از ۴ بازیگر قدرت در سهام فولادی بورس
‌می‌متالز - گزارش اداره میز‌های صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس حاکی از وجود ۴ قدرت وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بنیاد مستضعفان در صنعت فلزات اساسی و نبود تمرکز مدیریتی تخصصی در این صنعت است.

به گزارش می‌متالز، با توجه بر اهمیت نقش مالکیت سهامداران نهایی بر وضعیت صنعت فلزات اساسی و قواعد حاکم بر آن، این گزارش به دنبال ارائه بینشی در خصوص وضعیت چینش قدرت در صنعت فلزات اساسی است که با توجه به چنین مساله‌ای، این گزارش به تحلیل بازیگران قدرت در هفت نماد فولاد، فخوز، ذوب، کاوه، هرمز، ارفع و فجهان می‌پردازد.

مالکیت سهام از منظر سهامداران

رونمایی از ۴ بازیگر قدرت در سهام فولادی بورس

مالکیت سهام از منظر سهامداران نهایی

در این بخش از گزارش، سهم سهامداران نهایی هفت نماد مهم در صنعت فلزات اساسی مورد ارزیابی قرار گرفت.

میزان پراکندگی مالکیت در این هفت نماد مشهود بوده و مالکیت بانک سپه (در نمادهای فخوز، فولاد، ارفع و فجهان) و مالکیت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (در نمادهای فولاد، هرمز، ارفع و فجهان) نسبت به سایر سهامداران بیشتر است.

همچنین سازمان تامین اجتماعی، نقش اصلی را در نمادهای ذوب و فولاد و بنیاد مستضعفان در نماد کاوه ایفا می‌کنند.

رونمایی از ۴ بازیگر قدرت در سهام فولادی بورس

مالکیت سهام از منظر گروه‌های قدرت

طبق آمار و داده‌های اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس، چینش مالکیت سهام از منظر گروه‌های قدرت در ۷ نماد منتخب در صنعت فلزات اساسی ارائه شده است، بانک سپه را از منظر گروه‌های قدرت نظارتی و سهامدار نهایی می‌توان منتسب به وزارت امور اقتصادی و دارایی دانست و مالکیت سهام ایمیدرو نیز منتسب به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۵ نماد فولاد، فخوز، ارفع، هرمز و فجهان نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

با توجه به درصد مالکیت نهایی بیش از ۵۰ درصد سازمان تامین اجتماعی در نماد ذوب و مالکیت بیش از ۷۰ درصد بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در نماد کاوه، می‌توان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (سازمان تامین اجتماعی متعلق به آن است) و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی را هم جزء سایر رکن‌های قدرت در نماد ذوب و کاوه متصور شد.

اطلاعات ارایه شده در این بخش از گزارش، بیانگر تمرکز قدرت در وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بوده و در این زمینه فقدان وجود مالکیت سهامداری تخصصی در این صنعت قابل توجه است.

رونمایی از ۴ بازیگر قدرت در سهام فولادی بورس

سهامداران نهایی کرسی‌های هیات مدیره

در نمادهای فخوز، ذوب، هرمز و کاوه به ترتیب بانک سپه، تامین اجتماعی، ایمیدرو و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی دارای کنترل اساسی هستند.

همچنین نهادهای ایمیدرو و بانک سپه دارای کنترل در نمادهای فولاد و فجهان هستند، در نماد ارفع نیز بانک سپه با دارا بودن ۲ کرسی هیات مدیره، ایمیدرو با دارا بودن ۲ کرسی هیات مدیره و مالک شخصی با ۱ کرسی هیات مدیره، کنترل این شرکت را بر عهده دارند.

در مجموع بانک سپه دارای ۲۹ درصد کرسی‌های هیات مدیره (۱۰ کرسی) و ایمیدرو ۳۱ درصد (۱۱ کرسی) ، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و تامین اجتماعی نیز در مجموع دارای ۳۱ درصد (۱۱ کرسی) هستند.

سهم سهامداران نهایی کرسی‌های هیات مدیره در هفت نماد منتخب صنعت فلزات اساسی نشان داده شده است.

رونمایی از ۴ بازیگر قدرت در سهام فولادی بورس

سهم نهادهای دولتی و خصوصی از کرسی‌های هیات مدیره

در بخش دیگر این گزارش آمده است، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت دارای ۲۹ و ۳۱ درصد کرسی‌های هیات مدیره در ۷ نماد مذکور هستند.

همچنین، یافته‌های این بخش حاکی از وجود چهار قدرت وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کار و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در صنعت فلزات اساسی و عدم وجود تمرکز مدیریتی تخصصی در این صنعت است.

رونمایی از ۴ بازیگر قدرت در سهام فولادی بورس

محصولات اصلی تولیدشده در ۱۲ ماه منتهی به پایان سال ۱۴۰۲

این بخش از گزارش، نشان‌دهنده محصولات اصلی تولیدی هفت نماد فولاد، فخوز، ذوب، هرمز، ارفع، کاوه و فجهان را برای ۱۲ ماه منتهی به پایان سال ۱۴۰۲ است و بلوم و بیلت، محصولات گرم و اسلب، محصولات اصلی نمادهای مذکور هستند که تنوع محصولات در این شرکت‌ها مشهود است.

همچنین طبق اطلاعات ارایه شده، بلوم و بیلت، محصولات گرم و اسلب به ترتیب تشکیل‌دهنده ۳۳، ۲۵ و ۱۴ درصد از سبد تولید این شرکت‌ها هستند.

رونمایی از ۴ بازیگر قدرت در سهام فولادی بورس

سهم گروه‌های قدرت از تولید محصولات

افزون بر این، در این گزارش سهم گروهای قدرت از تولید محصولات صنعت فلزات اساسی نشان داده شده و در این تحلیل، منظور از سهم گروه‌های قدرت، «کرسی‌های هیات مدیره» هستند.

وزارت امور اقتصادی و دارایی با ۲۹ درصد، وزارت صنعت و معدن و تجارت با ۲۹ درصد، وزارت کار با ۲۱ درصد و سهام عدالت با ۱۲ درصد مهم‌ترین نقش را در تعیین خط‌مشی‌ها و تصمیمات کلیدی که بر وضعیت تولید و سودآوری سبد محصولات صنعت فلزات اساسی تاثیر می‌گذارد، ایفا می‌کنند.

رونمایی از ۴ بازیگر قدرت در سهام فولادی بورس

سهم گروه‌های قدرت از تولید محصولات

در این بخش نیز جزئیات سهم گروه‌های قدرت از تولید هر یک از محصولات هفت نماد صنعت فلزات اساسی نشان داده شده و به طور کلی در همه محصولات، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بنیاد مستضعفان رکن‌های اصلی قدرت هستند.

رونمایی از ۴ بازیگر قدرت در سهام فولادی بورس

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده