تاریخ: ۰۱ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۵۴
بازدید: ۴۲
کد خبر: ۳۵۲۸۸۷
سرویس خبر : اجتماعی

انتظار کارگران برای توضیح صریح مسوولین درمورد حادثه معدن طبس

انتظار کارگران برای توضیح صریح مسوولین درمورد حادثه معدن طبس
‌می‌متالز - رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با انتقاد از عدم تامین ایمنی کافی در معادن کشور گفت: اگر فاجعه معدن طبس منبعث از اهمال دستگاه‌های دولتی یا نظارتی است از مسوولین میخواهم که سریعا در این خصوص به جامعه کارگری توضیح دهند.

به گزارش می‌متالز، سمیه گلپور رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با ابراز همدردی و اعلام تسلیت و تعزیت به جامعه کارگری بویژه خانواده‌های مظلوم کارگران جان باخته در معدن معدنجوی طبس گفت: دستگاه‌های اجرایی (وزارتخانه‌های صمت، بهداشت و کار)، نظارتی و قضایی که باید بر ایمن‌سازی و استانداردسازی معادن در کشور اجرا و نظارت فعال داشته باشند اکنون مکلف به پاسخگویی هستند.

این عضو شورای عالی اشتغال با انتقاد از پایین بودن موضوع ایمن سازی در معادن حادثه خیز، این فاجعه دردناک را حاصل اهمال در استاندارد‌سازی و سالم‌سازی محیط کار توسط مسوولین وزارت صمت، وزارت بهداشت و وزارت کار قلمداد کرد.

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با انتقاد شدید از تکرار این حوادث تلخ افزود:چرا نتایج و گزارشاتی که منجر به حل این معضل بزرگ کارگری در مشاغل سخت و زیان‌آوری، چون معدن‌کاری می‌شود در مورد حوادث تلخ قبلی نظیر معدن یورت، معدن طزره و معدن شازند منتشر نمی‌شود؟

وی ادامه داد: چرا همه ساله باید شاهد جان باختن بهترین جوانان شاغل در معادن کشور باشیم که با عرق جبین و کد یمین با حداقل حقوق غیرمکفی مصوب شورای عالی کار در سخت‌ترین شرایط کار میکنند و نمی‌دانند آیا صبح که از منزل خارج می‌شوند چقدر شانس دیدن عزیزانشان را خواهند داشت؟ حقیقتا ارزش جان معدن‌کاران برای صاحبان معادن چه میزان است؟ در دنیا غالبا کارگران معدن در معادنی که کار می‌کنند صاحب سهمی ولو اندک از معدن می‌شوند و در معدن یورت و طزره و شازند و معدن جو و ... این طور نیست.

گلپور افزود: در جان باختن این کارگران مظلوم مسوولین باید پاسخگو باشند، اگر معدن امن نیست چرا در آن فعالیت انجام می‌شود؟ اگر امن نیست و همچنان با ناامنی کار می‌کند چرا دستگاه‌های نظارتی و قضایی وارد عمل نمی‌شوند؟ مگر سال گذشته ایران به مقاوله نامه ۱۵۵ سازمان جهانی کار در زمینه ایمنی و بهداشت کار نپیوسته است؟ هنوز داغ معدن کاران مظلومی که چندی پیش از همین معادن حادثه خیز تا افلاک عروج کرده اند سرد نشده است که شاهد این فاجعه در اثر اهمال کاری در نظارت و اجرا و ... هستیم.

وی گفت: همه ساله حوادث معدن، جاده‌ای، حین اشتغال کارگران بویژه کارگران ساختمانی و ... در مشاغل مختلف جان صد‌ها و هزاران نفر از عزیزان هم وطن را می‌گیرد و هزاران نفر را از داشتن سرپرست محروم می‌کند، وطنی که بدرستی در حل بحران وضعیت اسفناک جمعیتی برنامه‌ها و بودجه‌های مصوبی دارد تا برای یک نفر اضافه کردن به جمعیت هزینه کند آیا شاهد پر پر شدن این جوانان هم می‌باشد و برای آن چاره‌ای می‌اندیشد؟ و آیا برای حفظ جان کارگران معدن نیز برنامه‌ای دارد؟

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در پایان گفت: جالب اینجاست که متاسفانه اولین مصوبه هیات محترم دولت چهاردهم در اولین جلسه خود لغو آیین‌نامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران از شروط مناقصه می‌باشد! و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل... اگر این فاجعه منبعث از اهمال در سیستم‌های اجرایی دولت است یا اهمال در سیستم‌های نظارتی مجلس شورای اسلامی و... و یا اهمال در سیستم‌های قضایی و... می‌باشد هیچ کدام قابل توجیه نیست و به عنوان یک فعال و نماینده کارگری و به عنوان رییس یکی از سه تشکل بزرگ کارگری کشور از مسوولین می‌خواهم که سریعا در این خصوص به جامعه کارگری توضیح دهند ...

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده