تاریخ: ۰۲ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۱۳
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۳۵۲۹۵۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

یک جرقه ایران را داغ‎‌دار کرد

یک جرقه ایران را داغ‎‌دار کرد
‌می‌متالز - استاد تمام دانشگاه صنعتی امیرکبیر سناریو‌های احتمالی انفجار معدن زغال سنگ طبس را مطرح کرد.

به گزارش می‌متالز، «هرمز ناصرنیا» ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه تلخ معدن زغال‌ سنگ معدن‌جو اظهار داشت: معدن زغال‌ سنگ معدن‌جو به لحاظ تجهیزات یکی از ۵ معدن برتر کشور بود و سیستم تهویه مناسب نیز در آن وجود داشت.

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بیان سناریو‌های احتمالی وقوع حادثه گفت: تجمع گاز متان در معادن طبس طبیعی است، اما آنچه غیرطبیعی است، جرقه‌ای است که زمینه انفجار را فراهم می‌کند.

وی افزود: اگر گاز متان فراتر از ۵ درصد از کل فضای معدن را برگیرد، زمینه انفجار مهیا است و مهندسان معدن سعی می‌کنند، درصد متان را بین یک تا ۵ درصد نگه دارند.

ناصرنیا چنین اتفاقات مرگ‌باری را به دلیل بی‌توجهی به ایمنی دانسته و می‌گوید که کلیه افرادی که در معدن مشغول به کار هستند باید توسط کارفرما آموزش کامل دیده باشند، اما این امر سال‌هاست که فراموش شده است.

این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: کلیه تجهیزات مورد استفاده در معادن زغال سنگ هم باید خاصیت ضد انفجار داشته باشند و این خاصیت توسط شرکت‌های ایمنی تأیید شده باشد، متأسفانه این مسئله نیز سال‌هاست که به فراموشی سپرده شده است.

ناصرنیا تأکید کرد: استاندارد‌های معادن زغال سنگ باید به طور جدی و سخت‌گیرانه پایش شود تا در سایر مناطق کشور شاهد بروز چنین حوادث تلخی نباشیم.

عصر امروز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از بازدید از معدن زغال سنگ معدن‌جو تأکید کرد که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته این معدن ایمنی‌های لازم را داشته است.

شب گذشته انفجار گاز متان در دو بلوک معدن زیرزمینی زغال سنگ معدن‌جو سبب شد که تا این لحظه ۳۴ تن از کارکنان این معدن فوت شوند.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده