تاریخ: ۰۷ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۵۷
بازدید: ۲۸
کد خبر: ۳۵۳۵۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش قیمت طلا و ارز/ اتحادیه طلا:افزایش تقاضا نداریم

افزایش قیمت طلا و ارز/ اتحادیه طلا:افزایش تقاضا نداریم
‌می‌متالز - درحالی قیمت طلا، ارز و سکه در بازار داخلی به دلیل تشدید تنش‌های منطقه‌ای و خبر‌های سیاسی با افزایش همراه شده که طبق اعلام رئیس اتحادیه طلا، هیچ خریدار اضافی وارد بازار نشده و التهابی در این بخش نداریم.

به گزارش می‌متالز، قیمت ارز که طی ماه‌های اخیر از ثبات نسبی برخوردار بود و در کانال ۵۹ هزار تومان در نوسان بود از عصر دیروز و با تشدید تنش‌های منطقه‌ای و افزایش حملات اسرائیل به لبنان با افزایش همراه شده است.

خبر‌های منفی در حوزه سیاسی و ادعای اسرائیل مبنی بر ترور سران حزب‌الله بخصوص سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان موجب شده تا بازار ارز و طلا نیز واکنش نشان دهند و با افزایش قیمت همراه شوند.

این روال طبیعی در بازار طلا و ارز است و هر زمان تنش سیاسی تشدید شود شاهد افزایش قیمت‌ها در این بازار‌ها هستیم، اما همان‌طور که تجربه سنوات قبل هم نشان داده، افزایش قیمت‌ها در این بخش چندان دوام ندارد و طی چند روز بازهم بازار به ثبات می‌رسد.

در زمان شهادت اسماعیل هنیه در تهران نیز این اتفاق افتاد؛ قیمت دلار همزمان با شهادت اسماعیل هنیه در بازار تهران به ۶۲ هزار تومان رسید، اما طی چند روز با عقب‌نشینی همراه شد و به کانال‌های ۵۸‌ــ ۵۹ هزار تومان برگشت.

در روز‌های اخیر نیز قیمت دلار با وجود تشدید تنش‌های منطقه‌ای در کانال ۵۹ هزار تومان در نوسان بود، اما از عصر دیروز و با اعلام خبر‌های سیاسی این نرخ با افزایش همراه و وارد کانال ۶۰ هزار تومان شد.

البته نباید از واکنش فعالان بازار به این نوسانات نیز به راحتی چشم پوشی کرد؛ عملکرد فعالان اصلی بازار در این مدت نشان داده است آنها با درایت و هوشمندی فریب افرادی را که می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و با تنش در بازار سود‌های کلان به جیب بزنند، نخوردند و امید می‌رود در روز‌های آتی نیز شاهد تکرار همین رویکرد از آنها باشیم.

هرچند عملکرد سیاست‌گذار ارزی نیز در این اتفاقات غیرقابل انکار می‌باشد، چراکه با اقدامات بازارساز و حکمرانی خوب بانک مرکزی، در یک سال اخیر بازار ارز نسبت به تنش‌های سیاسی مانند قبل واکنش شدید نشان نداده و نهایتا طی چند روز از نوسانات صعودی این بخش کاسته می‌شود.

با این حال، اما امروز قیمت طلا و سکه و ارز رکورد‌های بالایی را به ثبت رساندند که نشان می‌دهد خبر‌های سیاسی همچنان می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد. قیمت دلار هم اکنون ۶۱ هزار تومان است؛ قیمت سکه به کانال ۴۸ میلیون تومان نزدیک شده و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز از کانال ۴ میلیون تومان عبور کرده است.

اما با وجود رکوردشکنی طلا و سکه در بازار، طبق اعلام رئیس اتحادیه طلا، هیچ تقاضای اضافی وارد بازار نشده و التهابی در این بازار مشاهده نمی‌شود. پیش از این هر زمان قیمت‌ها در این بخش با افزایش محسوس همراه می‌شد بلافاصله شاهد تشکیل صف خرید هم در بازار بودیم ولی اینبار طبق اذعان رئیس اتحادیه طلا، همچنان رکود در بازار حاکم است و خبری از خرید‌های هیجانی نیست.

نادر بذرافشان، در رابطه با وضعیت بازار طلا و سکه در روز جاری گفت: باوجود کاهش ۲۰ دلاری انس جهانی طلا، قیمت طلا و سکه در بازار داخلی به دلیل تحولات سیاسی منطقه و افزایش قیمت ارز، با افزایش همراه شده است.

وی با تأکید بر اینکه طلا از مرز ۴ میلیون تومان گذشته و سکه به ۴۸ میلیون تومان رسیده است، گفت: باتوجه به خبر‌های سیاسی و تنش‌های خاورمیانه، در بازار قیمت‌ها افزایشی شده است.

او می‌گوید: هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۱۰۹ هزار تومان افزایش نسبت به روز پنج شنبه، ۴ میلیون و ۳۲ هزار تومان، سکه طرح قدیم با ۷۰۰ هزار تومان افزایش ۴۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، نیم سکه با ۵۰۰ هزار تومان افزایش ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه با ۴۵۰ هزار تومان افزایش به ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه گرمی با ۲۰۰ هزار تومان افزایش ۸ میلیون تومان شده است.

بذرافشان با بیان اینکه حباب سکه نسبت به روز پنج شنبه ۳۵۰ هزار تومان افزایش داشته و ۸ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسیده است، تصریح کرد: با این حال، اما روند افزایش تقاضا در بازار نداریم و خبری از التهابات نیست.

او با تأکید براینکه بازار در آرامش نسبی قرار دارد، افزود: دیگر مانند قبل خبری از خرید‌های هیجانی و افزایش تقاضا نیست. حتی رکود هم حاکم است و روال عادی طی می‌شود. امیدواریم در روز‌های آینده شاهد برقراری ثبات نسبی در قیمت‌ها باشیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده