تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۳۸
کد خبر: ۳۴۴۱۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش کارآمدی بانک مرکزی با بازار ارز توافقی

‌می‌متالز - سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: انتظار می‌رود با راه‌اندازی سامانه ارز توافقی شاهد عمق‌بخشی به بازار ارز و کارآمدی بیشتر ابزار‌های بانک مرکزی باشیم. اصغر بالسینی گفت: تفکیک نهاد حاکمیتی و اجرایی در بانک مرکزی با تاسیس مرکز مبادله ارز و طلای ایران محقق شد و بانک مرکزی با سیاستگذاری‌های بموقع و منطقی و مرکز مبادله ایران با اجرای سیاستگذاری‌ها و تامین ارز، زمینه مدیریت بازار ارز را فراهم کرد.

به گزارش می‌متالز، بالسینی بیان کرد: اگر به یک سال اخیر نگاهی داشته باشیم با بحران‌ها و چالش‌های فراوانی روبه‌رو بوده‌ایم که هرکدام از آنها می‌توانست سبب نوسان‌های بسیار زیادی در حوزه بازار ارز و طلا شود. اگر سیاست‌های درست و منطقی بانک مرکزی نبود، این نوسانات قیمت طلا و ارز کشور را دچار تلاطم‌های زیادی می‌کرد، اما خوشبختانه با مدیریت موثر بانک مرکزی شاهد آرامش نسبی مناسبی در بازار ارز هستیم.

او گفت: همان‌طور که می‌دانید در گذشته، کشور با بروز هر اتفاق تلخ در حوزه‌های گوناگون، شاهد تکانه‌های شدید قیمتی در بازار ارز و طلا بوده است. همچنین با توجه به تحریم‌های متعدد بانکی توسط آمریکا و کاهش منابع ارزی دولت، گاهی شاهد اثرات مخربی در قیمت‌گذاری این دو حوزه بوده‌ایم؛ اما طی دو سال اخیر، با وجود چالش‌های پی‌در‌پی که کشور داشته، بانک مرکزی توانسته از عهده مدیریت بازار برآید.

بالسینی افزود: متاسفانه برخی با اهداف مختلف، در تخریب امنیت روانی جامعه در حوزه اقتصاد فعال بوده‌اند که خوشبختانه با تدابیر ارزی و پولی بانک مرکزی، تاکنون آثار این اقدامات کنترل شده و از بحران‌سازی جلوگیری شده است. این مقام مسوول در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه تلاش در قیمت‌سازی ارز‌های فردایی در کانال‌های تلگرامی و شانتاژ رسانه‌ای غیر‌کارشناسی در حوزه پولی و ارزی کشور، نتواست آرامش ایجاد‌شده در بازار توسط بانک مرکزی را بر هم بزند که این امر نشان از سیاست‌های منطبق بر اصول و واقعیت بانک مرکزی دارد. بالسینی ادامه داد: سیاستگذاری خوب دولت سیزدهم در حوزه روابط خارجی به‌خصوص با برخی از کشور‌های منطقه با نگاه دیپلماسی اقتصادی و گشایش‌های منابع مهم ارزی ایران در برخی از کشور‌ها و استفاده مناسب و صحیح بانک مرکزی در دسترسی به این منابع ارزی در بازار داخلی، توانست ثبات قیمتی در یک بازه مشخص را در پی داشته باشد.

او با تاکید بر نقش مثبت مرکز مبادله ارز و طلای ایران به عنوان مجری سیاست‌های ارزی بانک مرکزی گفت: تامین ارز واردات، ارائه شفاف و مستمر نرخ ارز، عرضه مستمر شمش طلای استاندارد و انواع سکه طلا در مرکز مبادله ایران، توانست تضمین‌کننده آرامش در بازار ارز و طلا در کشور باشد. او به کاهش نرخ تورم در دو سال اخیر اشاره و بیان کرد: دستاورد‌های اخیر بیانگر مسیر درست سیاست‌های بانک مرکزی در کاهش تورم تولید‌کننده بوده است؛ به طوری که شاخص قیمت تولیدکننده یا همان PPI که در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۱درصد بوده در اسفندماه سال ۱۴۰۱ به رقم نزدیک به ۳۷درصد کاهش یافت و در سال ۱۴۰۲ به عدد حدود ۳۳درصد و در فروردین ۱۴۰۳ به ۳۱.۲درصد رسید. نگاه به این آمار‌ها نشان می‌دهد، بانک مرکزی از طریق بازوی اجرایی خود، یعنی مرکز مبادله ایران، توانسته است در بازار حضور ثمربخشی داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد رابطه همبستگی ۹۰درصدی شاخص قیمت تولیدکننده با نرخ ارز حواله مرکز مبادله ایران وجود دارد و عملا بانک مرکزی با تخصیص درست ارز نیمایی توانسته تورم تولید‌کننده و به تبع آن تورم کلی اقتصاد را کنترل کند. او در پایان سخنان خود با اشاره به بازار ارز توافقی اظهار کرد: بازار ارز توافقی به شفافیت و کارآیی بازار ارز کمک خواهد کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده