تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۴۲
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۴۴۸۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اثرگذاری بیشتر بانک مرکزی بر مدیریت بازار ارز با «بازار توافقی»/ فرزین طوفان‌های ارزی را کنترل کرد

‌می‌متالز - نماینده سابق مجلس گفت: بانک مرکزی با سیاست‌گذاری درست و با انضباط پولی و مالی توانست بازار ارز را به نحو هوشمندانه کنترل کند.

به گزارش می‌متالز، غلامرضا مرحبا؛ نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: تجربه نشان داده که در سال‌های گذشته به طور میانگین هر دو سال با یک تکانه ارزی رو به رو بودیم و نرخ ارز دچار جهش قیمتی می‌شد.

مرحبا تصریح کرد: در چند ماه گذشته شاهد انواع التهاب‌های سیاسی مانند جنگ بین ایران و اسرائیل، صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شهادت ابراهیم رئیسی و همراهانشان بودیم، اما همه این موارد باعث جهش و التهاب پایدار در بازار ارز نشد.

بانک مرکزی ارزپاشی نکرد

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: کنترل بازار ارز به گونه‌ای بود که بانک مرکزی با وجود همه این التهاب ها، اقدام به ارز پاشی نکرد، یعنی این بانک ذخایر ارزی کشور را به بازار تزریق نکرده تا نرخ ارز را به صورت مصنوعی پایین نگه دارد.

وی افزود: بانک مرکزی با انضباط مالی و مدیریت صحیح توانست بازار را به خوبی مدیریت کند. به عبارت دیگر این بانک با سیاست‌گذاری درست و با انضباط پولی و مالی توانست بازار ارز را به نحو هوشمندانه کنترل کند.

مرحبا خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات خوب رئیس کل بانک مرکزی، این است که دارایی ارزی بلوکه شده ایران در چند کشور را آزاد کرد که آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده حاکی از دیپلماسی فعال بانک مرکزی است.

دیپلماسی فعال بانک مرکزی

مرحبا با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز در یک سال گذشته کمتر از ۱۰ درصد بوده است، گفت: افزایش اندک نرخ ارزی که در یک سال گذشته روی داده، کاملا طبیعی است.

وی افزود: همینکه با وجود این همه التهاب‌های سیاسی نظامی، طوفان‌های ارزی در دوران ریاست فرزین بر بانک مرکزی روی نداده، باید به ایشان و مدیران این بانک تبریک گفت.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات بانک مرکزی برای حمایت از تولید، راه اندازی «بازار ارز توافقی» است که تولید کنندگان خرد و متوسط می‌توانند ارز‌های صادراتی را با نرخ نزدیک به بازار آزاد به فروش برسانند، گفت: یکی از مزیت‌های بازار ارز توافقی این است که نقش دلالان و بازار غیر رسمی ارز و زیر پله‌ای و یا مجازی را کاهش می‌دهد.

مرحبا در پایان تاکید کرد: در این شرایط به جای اینکه نرخ ارز در چهارراه‌ها نرخ گذاری شود، صادر کنندگان خرد و متوسط می‌توانند ارز‌های خود را در این سامانه با نرخ توافقی به واردکنندگان به فروش برسانند. در این شرایط بازار ارز کاملا تحت کنترل بانک مرکزی قرار می‌گیرد و این موضوع اثرگذاری این بانک بر مدیریت بازار ارز را افزایش می‌دهد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده