تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۱۰
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۵۳۸۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تامین ۲۵.۵ میلیارد دلار ارز برای صنایع/ صنعت خودرو در صدر

تامین ۲۵.۵ میلیارد دلار ارز برای صنایع/ صنعت خودرو در صدر
‌می‌متالز - از ابتدای فروردین ماه تا ۷ مهر ماه امسال، ۲۵ میلیارد و ۵۲۳ میلیون دلار ارز صنایع تامین شد و صنعت خودرو با تخصیص ۴.۳ میلیارد دلار بالاترین ارز را دریافت کرد.

به گزارش می‌متالز، بر اساس داده‌های بانک مرکزی، در بازه زمانی اول فروردین تا ۰۷ مهرماه امسال، ۲۵ میلیارد و ۵۲۳ میلیون دلار ارز صنایع تامین شد که به ترتیب «سایر صنایع» و پس از آن «حمل و نقل و خودرو، تجهیزات برق و الکترونیک و معدنی» بیش از صنایع دیگر ارز نیمایی دریافت کرده‌اند.

آن‌طور که داده‌های این نهاد پولی و بانکی نشان می‌دهد؛ میزان ارز نیمایی اختصاص یافته به صنعت «منسوجات و پوشاک»، اما کمتر از سایر صنایع بوده است.

داده‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که میزان ارز واردات در مقابل صادرات نیز برای «سایر صنایع» و پس از آن صنایع «حمل و نقل و خودرو، معدنی و ماشین‌آلات و تجهیزات تولید» بیش از صنایع دیگر بوده است.

این گزارش می‌افزاید: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۲ میلیارد و ۵۶۷ میلیون دلار، «صنایع معدنی» یک میلیارد و ۹۱۳ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۶۸۸ میلیون دلار، «صنایع شیمیایی و پلیمری» یک میلیارد و ۸۲۹ میلیون دلار، «صنایع و تجهیزات برق و الکترونیک» معادل دو میلیارد و ۱۸۳ میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» معادل ۸۹۶ میلیون دلار صورت گرفته است.

گزارش نهاد ناظر بر بازار پولی و ارز نشان می‌دهد این صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۷۹۰ میلیون دلار، یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار، یک میلیارد و ۳۶۸ میلیون دلار، ۶۲۰ میلیون دلار، ۲۶۲ میلیون دلار، ۵۰ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۷ مهر ماه سال جاری دریافت کرده‌اند.

همچنین در این بازه زمانی، «سایر صنایع» معادل ۶ میلیارد و ۹۴۵ میلیون دلار ارز نیمایی و یک میلیارد و ۹۴۳ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده‌اند.

بر پایه این گزارش، مجموع ارز توافقی و نیمایی به صنایع خودرو معادل ۴ میلیارد و ۳۵۷ میلیون دلار، صنایع معدنی معادل ۳ میلیارد و ۳۹۳ میلیون دلار، ماشین آلات و تجهیزات تولید ۳ میلیارد و ۵۶ میلیون دلار، صنایع شیمیایی و پلیمری معادل ۲ میلیارد و ۴۴۹ میلیون دلار، تجهیزات برق و الکترونیک معادل ۲ میلیارد و ۴۴۵ میلیون دلار و منسوجات و پوشاک معادل ۹۴۶ میلیون دلار و سایر صنایع معادل ۸ میلیارد و ۸۸۸ میلیون دلار بوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده