تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۰۳
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۵۳۹۲۰
سرویس خبر : انرژی

موسوی راهکار‌های عبور از ناترازی برق را تشریح کرد/ وارد شدن خسارت غیرقابل جبران به بخش صنایع در تابستان/ضرورت اجرای قانون مانع‌زدایی از صنعت برق

موسوی راهکار‌های عبور از ناترازی برق را تشریح کرد/ وارد شدن خسارت غیرقابل جبران به بخش صنایع در تابستان/ضرورت اجرای قانون مانع‌زدایی از صنعت برق
‌می‌متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به راهکار‌های عبور از ناترازی برق، گفت: وارد شدن خسارت بسیار به اقتصاد صنایع در تابستان غیرقابل جبران است، ضمن آنکه اجرای قانون مانع‌زدایی از صنعت برق با هدف عبور از معضل کمبود برق ضروری است.

به گزارش می‌متالز، سیدموسی موسوی با انتقاد از وارد شدن خسارت حدود ۸ میلیارد دلاری به صنایع در پی قطع برق در تابستان، گفت: میانگین تولید برق کشور در سال جاری ۹۳ هزار و ۳۸۸ مگاوات است البته این عدد درصورتی است که مشکلی برای نیروگاه‌ها پیش نیاید، بنابراین تولید واقعی ما حدود همان ۸۰ و اندی هزار مگاوات است.

نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاید ناترازی برق تا حدودی قابل توجیه باشد، اما وضعیتی که تابستان سال جاری برای صنعت پیش آمد به هیچ عنوان قابل دفاع نیست بنابراین این وضعیت بسیار نگران‌کننده شده، این در حالی است که سال گذشته خاموشی صرفا شامل صنایع شد، اما امسال خاموشی به مشترکان خانگی نیز رسید تا جایی که شهرستان‌های همچون لامرد و مهر روزانه چندین خاموشی و هر بار حدود یک و نیم تا دو ساعت را تجربه می‌کردند و حتی کودکان نوزاد دچار آسیب شده و برخی با مرگ دست و پنجه نرم کردند.

وی اظهار کرد: همچنین تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از وسایل برقی مردم به دلیل نوسانات ناشی از قطعی برق خسارت غیرقابل جبران دیدند و هیچ نهادی مسوولیت این خسارات را بر عهده نگرفت.

موسوی افزود: اگرچه به شدت به وزارت نیرو هشدار داده‌ایم که سال آینده اقدام به قطع برق خانگی نکنند، اما نباید اهمیت صنایع را نادیده گرفت چراکه اگر تولید کاهش پیدا کند و سرمایه‌گذاران از تولید منصرف شوند آسیب‌های اقتصادی به مراتب بیشتر خواهد شد و حتی دیگر نمی‌توان تولید برق داشت.

این نماینده مجلس با انتقاد از قطع برق صنایع بدون برنامه و اطلاع به آنها، اضافه کرد: اگرچه سال‌های گذشته این قطعی حداقل با اطلاع قبلی صورت می‌گرفت، اما مسوولان در سال جاری حتی خود را موظف به انجام این کار هم ندانستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان مثالی در رابطه با میزان خسارات وارده به صنایع به ویژه صنایع آلومینیوم جنوب، مطرح کرد: قطع برق این صنعت سبب شد؛ صاحبان صنایع ۷۰ دیگ خود را از مدار خارج کنند چراکه سهم برق‌شان را با برنامه و بدون برنامه قطع می‌کردند، این در حالی که بازگرداندن این ۷۰ دیگ به مدار به حجم بالای اعتبار نیاز دارد، در نتیجه باید برای حل این معضل بزرگ فکری کرد که این مهم به معنای افزایش تولید با ارتقاء و افزایش تعداد نیروگاه‍‌ها و تبدیل نیروگاه‌های حرارتی به سیکل ترکیبی است.

موسوی با اشاره به اینکه اکثر نیروگاه‌های کنونی قدیمی استهلاک بالا و راندمان ضعیف دارند، گفت: راندمان نیروگاه‌های موجود حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد است در حالی که باید بالاتر از ۵۰ درصد باشد، بنابراین ساخت نیروگاه‌های جدید، بروز و اورهال کردن نیروگاه‌های موجود و ارتقاء کیفیت -که به معنای تبدیل نیروگاه‌های حرارتی به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی است- ضرورت دارد.

وی اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد برق کشور از نیروگاه‌های حرارتی و حدود ۱۰ درصد از طریق برق – آبی تامین می‌شوند و متاسفانه باید گفت؛ انرژی‌های تجدیدپذیر سهمی در این مهم ندارد.

نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس اضافه کرد: وزارت نیرو کم‌کاری خود را در تولید برق ناشی از نداشتن اعتبار کافی می‌داند، همچنین به‌دلیل عدم پرداخت به موقع بدهی سرمایه‌گذاران آنها نیز تمایلی به سرمایه‌گذاری در حوزه تولید برق ندارد، بنابراین شرایط کنونی به وجود آمده است و ما با یک سیکل معیوب مواجه هستیم.

وی به راهکار‌های عبور از معضل ناترازی برق اشاره کرد و گفت: دولت باید پای کار آمده و به بخش خصوصی توجه بیشتری شود، بدین معنا که برق آنها را به موقع خریداری کرده و بدهی‌شان را نیز بدون تاخیر پرداخت کنند، اما عمده این نیروگاه‌ها نقدینگی در اختیار ندارند، لذا باید تسهیلات بانکی با اولویت در اختیار صاحبان سرمایه قرار بگیرد تا بتوانند اتفاق خوبی را رقم بزنند، اما طبق رصد انجام شده در حال حاضر سرمایه‌گذاران تمایلی به ساخت نیروگاه ندارند.

موسوی به ضرورت اجرای قانون مانع‌زدایی از صنعت برق اشاره کرد و گفت: مواد ۳ و ۱۰ این قانون می‌تواند گره از بسیاری از مشکلات این حوزه باز کند، همچنین همکاری دیگر وزارتخانه برای عبور از این مشکل با استانداردسازی دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی ضروری است، ضمن آنکه رعایت در مصرف مساله دیگری است که با همراهی مردم محقق خواهد شد، البته راهکار ارائه پاداش به مشترکین کم‌مصرف ازسوی وزارت نیرو اقدام خوبی برای کاهش مصرف به شما می‌آید.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه برای بهینه‌سازی مصرف سوخت هیچ اقدامی جز شعار دادن توسط مسوولان صورت نگرفته است، افزود: اگرچه بنا بود بهینه‌سازی کولر‌های آبی با هدف بالا بردن بازدهی صورت بگیرد، اما این مساله محقق نشده، هرچند قانون بهینه‌سازی مصرف انرژی علاوه‌بر باز گذاشتن دست وزارت نیرو، منابع را نیز برای این مهم در نظر گرفته است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: فرسودگی شبکه‌های انتقال نیرو و پرتی بالای انرژی در مسیر تولید را باید به دیگر دلایل ناترازی انرژی افزود، بنابراین باید در نهایت تمامی ارکان دولت پای کار آمده و این موارد را در کنار هم مدنظر قرار دهند تا بتوان از معضل بزرگ ناترازی برق عبور کنیم.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده