تاریخ: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۵۱
بازدید: ۲۹
کد خبر: ۳۵۳۹۷۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
تولیت آستان قدس رضوی:

حقوق قانونی کارگران معدن در طبس پیگیری شود/ ابلاغ تسلیت رهبر انقلاب

حقوق قانونی کارگران معدن در طبس پیگیری شود/ ابلاغ تسلیت رهبر انقلاب
‌می‌متالز - تولیت آستان قدس رضوی با ابلاغ تسلیت رهبر معظم انقلاب به خانواده‌های حادثه دیده معدن زغال سنگ طبس گفت: حقوق قانونی کارگران معدن و مطالبات معادن در طبس باید توسط مسوولان به جد پیگیری شود.

به گزارش می‌متالز، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی روز سه‌شنبه در جلسه تشریح سانحه معدن طبس که با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان در فرمانداری این شهرستان برگزار شد افزود: اگر دستگاه‌های دولتی یا صاحب معدن کوتاهی کرده‌اند باید خسارت بپردازند و بیمه کارگران یا سایر تسهیلات جبران شود.

وی گفت: از طرف رهبر معظم انقلاب ماموریت یافتم که به خانواده‌های محترم سرکشی کنم، عرض تسلیت و احوالپرسی و تاثر و تاسف عمیق ایشان را به این خانواده‌های داغدیده منتقل کنم.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: اگرچه همان روز‌های اول حادثه مقام معظم رهبری پیام تسلیت دادند، ابراز همدردی و تاثر و اندوه خود را از این واقعه غمبار ابراز کردند و به مسوولان در بخش‌های مختلف سفارشات و تاکیدات لازم انجام شد، اما دلشان به این مقدار آرام نگرفت و تسکین حاصل نشد لذا دیروز فرمودند از طرف ایشان در منطقه حضور یابم و تسلیت ایشان را به این خانواده‌ها ابلاغ کنم.

وی بیان کرد: از خدمات و زحمات مسوولان قوه مجریه، مقننه و قضاییه، مسوولان استان خراسان جنوبی و شهرستان طبس به خصوص مردم، نیرو‌های نظامی، انتظامی، رسانه‌ها قدردانی می‌کنیم.

مروی گفت: وظیفه دینی، انسانی و اخلاقی همه ماست که وقتی یک حادثه تلخ رخ می‌دهد پای کار باشیم، اما برای بسیاری از مسائل باید علاج واقعه قبل از وقوع کرد.

وی افزود: برای حفظ جان، امنیت، ایمنی و حقوق افرادی که در معادن کار می‌کنند، وظیفه داریم و باید دفاع کنیم، نمی‌گویم قصور اگر در مواردی حتی سهل انگاری باشد باید پاسخگو باشیم.

تولیت آستان قدس رضوی گفت:، چون نمی‌‍‌دانیم علت این حادثه کوتاهی، تقصیر یا قصور بوده هنوز قضاوت نمی‌کنیم و منتظر جمع بندی و اعلام نتایج بررسی این حادثه هستیم.

وی با اشاره به تامین ۷۵ درصد زغال سنگ کشور توسط معادن طبس گفت: در این جلسه گفته شد که تنها یک معدن شهرستان مکانیزه است لذا باید کمک کرد و مسوولان و صاحبان سایر معدن تلاش لازم را در این خصوص انجام دهند.

مروی تاکید کرد: مسوولان معدن برای اخذ تسهیلات به منظور مکانیزه کردن معادن پیگیری کنند، اگر صاحبان معادن درخواستی داشته‌اند مسوولان استان چقدر به آنها کمک کرده‌‍اند، مسوولان استان که به مقامات کشوری دسترسی دارند باید کمک کنند بدون اینکه خسته شوند.

وی گفت: طبق تاکید مقام معظم رهبری، مسوولان استانی باید آنقدر تلاش و پیگیری کنند تا مسوولان کشوری خسته شوند و بالاخره پاسخگو باشند.

حقوق قانونی کارگران معدن در طبس پیگیری شود/ ابلاغ تسلیت رهبر انقلاب

وی تصریح کرد: مسوولان برای ارتقای ایمنی معادن تلاش کنند تا شاهد تکرار چنین حوادثی در کشور نباشیم و نباید صورت مساله را پاک و معادن را تعطیل کرد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه تعطیلی معادن راه حل مساله نیست افزود: کارگران مطالباتی دارند که باید پیگیری و محقق شود، یکی از مهمترین اقدامات مکانیزه کردن معادن است که باید جدی گرفته شود.

وی گفت: دست کارگران برای پیگیری مشکلات خود به مسوولان نمی‌رسد یا اینکه به دلیل خروج از کار، جرات شکایت ندارند در چنین شرایطی مسوولان وظیفه دارند حق و حقوق کارگران را پیگیری و اخذ کنند.

مروی اضافه کرد: اینکه در حادثه معدن طبس ۲۰۰ نفر نجات پیدا کردند جای شکر دارد، اما فوت تعدادی از کارگران یا سرپرست خانواده کم نیست لذا هر قدر کمک کنیم، فقدان این افراد قابل جبران نیست بلکه شاید اندکی از آلام و رنج خانواده تسکین پیدا کند.

وی گفت: نباید اجازه داد افراد سودجو، منفعت طلب و بی درد پول این افراد را چند ماه نگهدارند و هر وقت دلشان خواست پرداخت کنند لذا نظارت در پرداخت، وظیفه مسوولان است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: جانباختگان این حادثه در راه کسب معاش و اداره زندگی از راه حلال و به تعبیری فی سبیل الله جان باختند، چون این افراد برای کسب و کار، معاش و گذران آبرومندانه زندگی وارد این کار سخت شدند تا دست نیاز به سوی دیگران دراز نکرده و عزتمندانه و شرافتمندانه زندگی کنند.

استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه ۲ مطالبه مهم از نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب به طبس مطرح کرد.

جواد قناعت گفت: مکانیزه شدن معادن زغال سنگ طبس باید در سطح ملی پیگیری شود و صنایع داخلی بدهی‌های خود به معادن زغال سنگ را پرداخت کنند.

وی افزود: از ۱۷ معدن زغال سنگ در طبس تنها یک معدن مکانیزه است که انفجار در آن تلفات انسانی ندارد، اما ۱۶ معدن دیگر به دلیل مکانیزه نبودن همچنان در این گونه حوادث، تلفات دارند که باید مکانیزه شدن آنها در سطح ملی پیگیری شود.

تولیت آستان قدس رضوی امروز (سه شنبه) به نمایندگی از مقام معظم رهبری برای دیدار و دلجویی از خانواده‌های حادثه دیدگان معدن زغال سنگ طبس به این شهرستان سفر کرد.

حادثه انفجار ناشی از نشت گاز در ۲ بلوک B و C معدن معدنجو طبس که شامگاه شنبه ۳۱ شهریور روی داد، طبق آخرین آمار رسمی ۵۰ فوتی و ۱۶ مصدوم داشته است.

استان خراسان جنوبی ۱۲ شهرستان دارد و مرکز شهرستان طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان جنوبی

عناوین برگزیده