تاریخ: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۳۳
بازدید: ۱۵
کد خبر: ۳۵۴۰۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارشی از سفر وزیر صمت ایران به ارمنستان؛

دیدار با وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا و وزرای تجارت و زیرساخت ارمنستان/ تاکید بر رفع موانع و محدودیت‌های مالی

دیدار با وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا و وزرای تجارت و زیرساخت ارمنستان/ تاکید بر رفع موانع و محدودیت‌های مالی
‌می‌متالز - وزیر صمت ایران در حاشیه اجلاس اقتصادی اوراسیا ضمن افتتاح مرکز تجاری کشورمان در ارمنستان، با وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا و وزرای تجارت و زیرساخت دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش می‌متالز، «سیدمحمد اتابک» وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در دومین روز سفر به شهر ایروانِ ارمنستان جهت شرکت در اجلاس اقتصادی اوراسیا، ملاقات‌های متعددی با مقامات ارمنستان و اتحادیه اقتصادی اوراسیا داشت و در ادامه ضمن افتتاح مرکز تجاری ایران در این کشور، در مجمع اقتصادی ایران و اوراسیا و برای تجار و بازرگانان دو کشور سخنرانی کرد.

بر پایه این گزارش، در ملاقات وزیر صمت ایران با وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا، طرفین ضمن ابراز امیدواری برای تصویب موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا در مجالس طرفین بر ظرفیت‌های بالای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری فی مابین تاکید کردند.

همچنین به پیشنهاد وزیر صمت ایران مقرر شد با تشکیل کمیته‌های مشترک نسبت به حل و فصل موانع و محدودیت‌های گمرکی، مالی و بانکی و استاندارد در آینده نزدیک، تصمیم‌گیری صورت پذیرد.

تاکید وزرای ایران و ارمنستان بر رفع موانع و محدودیت‌های مالی

از سوی دیگر، «سیدمحمد اتابک» وزیر صنعت معدن و تجارت ایران، نشستی را با «گئورگ پاپویان» وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان برگزار کرد که طرفین در این نشست، نسبت به رفع موانع و محدودیت‌های مالی و بانکی جهت صدور ضمانت‌نامه برای پیمانکاران خدمات فنی و مهندسی ایران در ارمنستان و برخی دیگر از محدودیت‌های گمرکی استاندارد و لجستیک تاکید کردند.

ضمن اینکه مقرر شد معاونان دو وزیر به‌صورت مستمر نسبت به پیگیری و حل موضوعات اشاره شده، اقدام کنند.

در ادامه این نشست، وزیر اقتصاد ارمنستان ضمن تاکید بر اهمیت ایران در کریدور بین‌المللی شمال - جنوب از تصمیم دولت ارمنستان جهت سرمایه‌گذاری و حضور در بندر چابهار خبر داد.

همچنین وی با اشاره به اهمیت افتتاح مرکز تجاری ایران در ارمنستان از وزیر صمت ایران، درخواست حمایت و مساعدت در جهت راه‌اندازی مرکز تجاری ارمنستان در ایران را مطرح کرد که مورد استقبال وزیر صمت ایران قرار گرفت.

مرکز تجاری ایران پذیرای بیش از ۱۰۰ شرکت بزرگ کشور

لازم به ذکر است امروز و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران و صد‌ها نفر از فعالان اقتصادی ایران و ارمنستان مرکز تجاری ایران در این کشور افتتاح شد.

این مرکز که بزرگ‌ترین مرکز تجاری ایران در دنیا محسوب می‌شود، پذیرای بالغ بر یکصد شرکت بزرگ ایرانی بوده و در مساحت ۸۰ هزار متر مربع در ایروان تاسیس شده است.

در مراسم افتتاح رسمی این مرکز مقامات، وزرای ایران و ارمنستان، بر اهمیت تاسیس مراکز تجاری جهت حضور فعالان اقتصادی بخش‌های خصوصی و دولتی طرفین در دو کشور تاکید و از حمایت‌های جدی دولت‌های متبوع در ایجاد و گسترش زیرساخت‌های تجاری فی‌مابین خبر دادند.

تاکید بر توسعه همکاری‌های صنعتی و معدنی ایران و ارمنستان

«سیدمحمد اتابک» وزیر صمت ایران در ادامه دیدار‌های خود در جریان سفر به ارمنستان، با وزیر زیرساخت ارمنستان دیدار کرد که در این نشست، طرفین بر توسعه همکاری‌های صنعتی و معدنی بین دو کشور تاکید کردند.

وزیر صمت ایران با اشاره به ظرفیت‌های کم نظیر تولیدی و صنعتی ایران در حوزه‌های مختلف بر اراده ایران به حضور و مشارکت فعال در پروژه‌های زیرساختی کشور ارمنستان و همچنین انتقال دانش و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی به این کشور اشاره کرد.

اتابک، با دعوت از وزیر زیرساخت ارمنستان جهت حضور در نمایشگاه معدن و صنایع معدنی ایران در آذرماه، بر آمادگی بخش‌های خصوصی و دولتی ایران برای مشارکت در حوزه‌های مختلف صنعتی و معدنی ارمنستان تأکید کرد.

در ادامه این نشست، وزیر زیرساخت ارمنستان با تاکید بر اهمیت رفع موانع لجستیکی خصوصاً موضوع عوارض ده‌ای کامیون‌های ترانزیتی دو کشور بر اهتمام ویژه دولت ارمنستان جهت توسعه همه جانبه با کشور ایران تاکید کرد.

وی ضمن پذیرش دعوت رسمی وزیر صمت ایران از سفر قریب الوقوع خود به ایران در صدر یک هیات تخصصی خبر داد.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده