تاریخ: ۱۱ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۲۹
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۵۴۲۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
خروج آرام پول از بورس ادامه دارد

معاملات سهامی در تعلیق؟

معاملات سهامی در تعلیق؟
‌می‌متالز - در ادامه روز‌های منفی و کم‌نوسان، روز گذشته بازار سرمایه شرایط متفاوتی را تجربه نکرد. روز سه‌شنبه دماسنج اصلی بازار سرمایه با کاهش ارتفاع ۰.۳۸ درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی روز در سطح ۲ میلیون و ۱۲۳ هزار واحدی ایستاد. افت ۸ هزار و ۱۱۰ واحدی شاخص کل در حالی محقق شد که نماگر هموزن با افت ۰.۱۳ درصدی روبه‌رو شد و در سطح ۷۰۱ هزار و ۸۸۶ واحدی قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، در این بین شاخص کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۱ درصد سرخ‌پوش شد و در نهایت در سطح ۲۲ هزار و ۱۸۰ واحدی کار خود را به اتمام رساند. روز گذشته ۴۰۱ میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج شد.

بازار سرمایه در حالی به استقبال پنجمین روز معاملاتی می‌رود که تداوم محدودیت دامنه نوسان همچنان رمق و جریان شناوری معاملات را با، اما و‌اگر‌های زیادی روبه‌رو کرده است؛ محدودیتی که با تدابیر مطلوب‌تری به نفع حقوق سرمایه‌گذاران در شرایط فعلی وضع شده است. از طرفی روز گذشته روند افزایشی دلار نیما ادامه پیدا کرد و دلار نیما به بیش از ۴۶ هزار و ۷۰۰تومان افزایش پیدا کرد. اما همچنان تا زمانی که احتمال شعله‌ور شدن ریسک‌های خارجی وجود دارد، شکسته شدن محدوده‌های مقاومتی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی کمی به دور از انتظار خواهد بود. با وجود اینکه عبور از ابرکانال ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی برای مدتی دور از دسترس بود، با فتح آن در هفته‌های گذشته همچنان احتمال از دست رفتن این کانال وجود دارد. باید دید تکلیف ریسک‌های سیستماتیک بورس را به کدام سمت‌وسو خواهند کشاند.

بازار از نگاه کارشناسان

حسین مرید‌سادات، کارشناس ارشد بازار سرمایه، روند روز گذشته بورس را این‌گونه ارزیابی و تحلیل کرد: تابلوی معاملات هفته اخیر بورس شرایط متفاوتی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد. با این وجود تشدید موج جدیدی از ریسک‌های سیستماتیک از اواخر هفته گذشته شرایط معاملاتی متفاوتی برای بازار پدید آورد. به طوری که سازمان بورس روز شنبه پیش از گشایش بازار، محدودیت دامنه نوسان را اعمال کرد. در شرایطی رمق سرمایه‌گذاری از بازار رخت بسته که بازار توانایی رشد و فتح قله‌ها را در سر داشته است. با این وجود همچنان سایه ریسک‌های سیستماتیک بر سر بورس وجود دارد. 

این کارشناس بازار درخصوص اقدام سازمان در محدود کردن دامنه نوسان و عدم تعطیلی چندروزه بازار افزود: در شرایطی دامنه نوسان بورس به مثبت و منفی یک‌ درصد تقلیل پیدا کرده که عملا بازار در خواب مصنوعی فرورفته و با تعطیلی موقت تفاوتی ندارد. در صورتی که شرایط کمی متفاوت‌تر شود تعطیلی بازار می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد. به نظر می‌رسد اقدام اخیر سازمان اقدام مناسبی در جهت حفظ حقوق سهامداران بوده است. این کارشناس بازار پیرامون تقابل نگاه وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی مبنی بر تک‌نرخی کردن نرخ ارز گفت: سیاست‌های بانک مرکزی در ماه‌های گذشته مشخص بوده و یک‌جانبه‌ترین رفتار‌ها پیرامون بورس انجام شده است. تک‌نرخی شدن نرخ ارز در شرایطی که ریسک خارجی به بازار تحمیل نشود، می‌تواند محرک مساعدی برای رشد بازار محسوب شود. بر این اساس در صورتی که شکاف دلار نیما با دلار آزاد به محدوده‌های ۱۰ درصدی تقلیل پیدا کند، انتفاع نماد‌های بورسی می‌تواند حداکثری باشد؛ بنابراین به نظر می‌رسد تا زمانی که سایه سنگین ریسک‌ها بر بورس تداوم پیدا کند، رشد نماگر‌های اصلی تا سقف‌های پیشین واقع‌بینانه نخواهد بود. نیما میرزایی، کارشناس ارشد بازار سرمایه نیز در توصیف وضعیت این روز‌های بازار اظهار کرد: بازار سرمایه پس از افت‌های پی‌در‌پی ناشی از تنش‌های ماه‌های اخیر، در روز‌های پایانی شهریورماه وضعیت باثباتی را تجربه کرد. تیم اقتصادی دولت جدید از ماه‌های گذشته رسما کار خود را آغاز کرد و انتخاب ریاست جدید سازمان در کنار موج اخبار مثبت پیرامون آغاز مذاکرات هسته‌ای، موج خبری مثبتی در بازار هفته گذشته رقم زد و تابلوی معاملاتی سبز را در طول هفته به رخ کشید. با این وجود افزایش تنش‌های بین‌المللی از روز‌های پایانی هفته گذشته، شرایط رشد بازار را کمی دگرگون کرد؛ شرایطی که در روز نخست بازگشایی بازار در هفته جاری سازمان را بر آن داشت تا محدودیت دامنه نوسان را تشدید کند و به مثبت و منفی یک‌ درصد تغییر دهد. 

این کارشناس بازار درخصوص اقدام سازمان در محدود کردن دامنه نوسان ادامه داد: برخلاف تعلل سازمان در تنش‌های گذشته، محدود کردن دامنه نوسان توسط سازمان در روز‌های گذشته اقدام مثبت و به‌موقعی بود و ضرب نخست هیجانات با چنین اقدامی گرفته شد. به نظر می‌رسد محدود کردن دامنه نوسان در مواقعی از این دست تنها اقدامی لازم بوده و نمی‌توان آن را یک اقدام کافی شمرد. در این مواقع دولت می‌تواند با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان بورس، بسته‌های حمایتی را به صورت مستقیم و موثر به بازار تزریق کند تا بازار از گرفتاری در دام رکودی نجات یابد.

این کارشناس بازار در خصوص تقابل نگاه وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی در خصوص تک‌نرخی شدن نرخ ارز این‌گونه گفت: تا زمانی که موضوع مذکور به صورت ریشه‌ای حل نشود، نمی‌توان نسبت به صحبت متولیان خوش‌بین بود. شکاف دلار نیما با دلار بازار آزاد آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد کرده است. دلار نیما با وجود رشد، همچنان فاصله زیادی با دلار بازار آزاد دارد و تا زمانی که شیب افزایش دلار نیما کمتر از نرخ رشد تورم و دلار بازار آزاد باشد، این شکاف کاهش پیدا نخواهد کرد. به نظر می‌رسد در صورتی که سطح تنش‌ها در بازار هفته آینده کاهش پیدا کند، شرایط تعادلی به بازار بازگردد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده