تاریخ: ۱۳ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۱۲
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۵۴۲۸۲
سرویس خبر : انرژی

افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی ایران در نیمه اول سال

افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی ایران در نیمه اول سال
‌می‌متالز - یکی از موفقیت‌های صنعت برق کشور در نیمه نخست امسال، با وجود تمامی محدودیت‌ها و فشار به شبکه و نیروگاه‌ها برای تأمین حداکثری برق و پاسخگویی به پیک تقاضای برق، افزایش راندمان واحد‌های حرارتی است.

به گزارش می‌متالز، در نیمه نخست سال جاری بیش از ۹۰ درصد برق مصرفی کشور در نیروگاه‌های حرارتی به‌تولید رسیده است. این‌درحالی است که نیروگاه‌های حرارتی در ۶ ماه نخست سال جاری، تحت فشار‌های متعددی در زمینه تولید برق بودند.

در دو ماه نخست سال تلاش شبانه‌روزی برای تکمیل تعمیرات دوره‌ای و پس از آن دمای بالا و فراگیری گسترده گرما در تابستان ۱۴۰۳ در کنار پایداری پیک بالای مصرف در امتداد دو ماهه (نیمه تیرماه تا نیمه شهریورماه) که فرصت نفس کشیدن را به واحد‌های حرارتی نمی‌داد و یکی از بی‌سابقه‌ترین تابستان‌های تاریخ کشور را در بهره‌برداری حداکثری و مستمر با تمامی ظرفیت از واحد‌های حرارتی به‌ثبت رساند از یک‌سو، و کاهش تخصیص گاز طبیعی به نیروگاه‌ها از سوی دیگر، فشاری مضاعف و بی‌سابقه را به واحد‌های حرارتی وارد کرد.

مصرف هرچه بیشتر سوخت مایع و جایگزینی آن با سوخت گاز، که در نیمه نخست امسال رشدی دو برابری نسبت به زمان مشابه سال قبل داشت، در ضریب آمادگی، راندمان نیروگاهی و کاهش فاصله بین تعمیرات دوره‌ای تأثیرگذار است. با این وجود بررسی آمار رسمی تولید برق کشور نشان می‌دهد ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی ایران در تابستان سخت ۱۴۰۳، بالغ بر ۹۸ درصد بوده که از متوسط نرم جهانی بالاتر است.

یکی از موفقیت‌های صنعت برق کشور در نیمه نخست امسال، با وجود تمامی محدودیت‌ها و فشار به شبکه و نیروگاه‌ها برای تأمین حداکثری برق و پاسخگویی به پیک تقاضای برق، افزایش راندمان واحد‌های حرارتی است.

بررسی راندمان نیروگاه‌های حرارتی بر اساس اطلاعات آمار تفضیلی صنعت برق ایران نشان می‌دهد که روند راندمان متوسط نیروگاه‌های حرارتی از سال ۱۳۵۷ تا ۱۴۰۱ بدین صورت بوده است.
میزان راندمان ۳۹.۳۴ درصدی پایان سال ۱۴۰۲، در ۶ ماهه نخست امسال با رشدی ۱۶ صدم درصدی، در پایان شهریورماه به ۳۹.۵ درصد رسید که این بهبود راندمان نیروگاهی ناشی از اقدامات رفع محدودیت و ارتقای توان عملی نیروگاه‌های حرارتی و به‌مدار آمدن واحد‌های جدید نیروگاهی راندمان بالا بوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده