به گزارش میمتالز، از ابتدای صبح دیروز - شنبه ۱۴ مهر - سایت TSETMC با اختلالاتی همراه شد. «محمدباقر حسنزاده»، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس درباره دلیل اختلال ایجاد شده در این سامانه اعلام کرد: منشا اختلال سایت مدیریت فناوری، داخلی نبوده و مشکل قطع دسترسی کاربران به سایت TSETMC مربوط به اختلال در اینترنت کشور است.
«سیدمحمدرضا امامی»، مدیرعامل کارگزاری بانک پاسارگاد گفت: مشکل چندان حادی تهدیدکننده سامانههای کدال و TSETMC نیست ولی وجود برخی مشکلات در سامانههای مربوط به معاملات و پس از معاملات، بر عملیات روزانه بازار تاثیرگذار است و فعالیتها را با برخی خطاها روبهرو میکند.
او ادامه داد: در این سامانهها، مشکلاتی در زمینه تغییر ناظر کارگزار وجود دارد که این مشکل در روزهای چهارشنبه با شدت بیشتری همراه میشود، در موارد متعددی شاهد بودهایم که این موضوع برای کارگزاریها بیشترین مشکل را ایجاد میکند.
مدیرعامل کارگزاری بانک پاسارگاد ادامه داد: بارها شاهد بودهایم که مشتری شماره حساب خود را در سجام تغییر داده، اما همچنان سود به حسابی که در گذشته معرفی شده، واریز میشود.
«سیدمیثم ایوبی»، مدیرعامل کارگزاری خلیج فارس هم تاکید کرد: پس از بهروزرسانیهای انجام شده در سامانه کدال، فعالیت این سامانه بهبود یافته، عملکرد سامانه TSETMC هم بهبود یافته، اما همچنان ارایه برخی اطلاعات به لحظه نیست و با تاخیر همراه است. در صورت بازگشت رونق به بورس، فعالان بازار به دنبال اطلاعات لحظهای هستند، این سامانه میبایست برای دوران رونق بازار آماده باشد.
او ادامه داد: همچنین در مواقعی که حجم معاملات افزایش مییابد و جابهجایی سهام حقوقیها در حال انجام است، سامانه باید لحظهای آپدیت و بهروز شود، در حالی که گاه در ارایه این اطلاعات با تاخیر یک روزه مواجه هستیم.
ایوبی گفت: بروزرسانی اطلاعات مربوط به جابهجایی سهام بین شرکتهای حقوقی یکی از گزینههای مهم برای ارائه روی این سامانه است، در چند سال گذشته بارها این درخواست مطرح شده و این موضوع جزو مطالبههای فعالان بازار بوده است.
مدیرعامل کارگزاری خلیج فارس ادامه داد: در سالهای گذشته، افزونههای اضافه شده به سامانه TSETMC کمککننده به فعالیت سایت بوده، اما این اقدام کافی نیست و بهتر است اقدامات لازم برای تکمیل آنها در دستور کار قرار بگیرد.
او گفت: در این سالها، فعالیت سامانه کدال با تغییرات مثبتی همراه شده که در صورت رفع مشکل تاخیر برای بروزرسانی اطلاعات توسط ناشران، دیگر معضلی در مسیر فعالیت این سامانه وجود ندارد و همه اطلاعات مورد نیاز تحلیلگران در این سامانه قرار گرفته است.
«نادر جزایری»، عضو هیات مدیره کارگزاری بهین پویا هم گفت: همیشه در همه سامانهها حتی سامانههای پیشرفته شاهد ایجاد برخی اختلالات هستیم، اما با توجه به اینکه سامانه TSETMC به عنوان یک سامانه لحظهای محسوب میشود، بنابراین باید اقدامی صورت بگیرد که یک سامانه موازی در کنار این سامانه به فعالیت بپردازد تا در صورت وجود مشکل، سهامداران امکان استفاده از این سامانه را داشته باشند.
او گفت: فعالیت این سامانه موازی باید به گونهای باشد که فقط در ساعت معاملات در اختیار سهامدار قرار بگیرد و خرید و فروشها از طریق این سامانه انجام شود.