تاریخ: ۱۵ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۰۵
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۵۴۴۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

عبور "چادرملو" از محدودیت‌های برق؛ ثبت رکورد‌های ساخت نیروگاه و تولید فولاد

عبور
‌می‌متالز - امیرعلی طاهرزاده مدیرعامل معدنی و صنعتی چادرملو خبر داد: با راه‌اندازی واحد‌های جدید نیروگاهی، این شرکت از محدودیت‌های برق عبور و در تولید نیز رکورد ثبت کرده و این روند تولید می‌تواند در سال‌های آتی افزایشی باشد.

به گزارش می‌متالز، وی با اشاره به راه‌اندازی واحد دوم گازی نیروگاه سیکل ترکیبی چادرملو طی روز‌های اخیر، اظهار داشت: واحد جدید از ظرفیت تولید ۱۸۳ مگاوات نیروی برق برخوردار است که با احتساب نیروگاهی که در خرداد ماه راه‌اندازی شد، ۳۶۶ مگاوات ظرفیت جدید تولید برق به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو افزوده شده است.

طاهرزاده با یادآوری اینکه اقدامات فوق سبب شد این شرکت تولید فولاد را در تابستان انجام دهد، گفت: پیوستگی فعالیت، در عمل سبب تولید ۵۶۱ هزار تن فولاد در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در نیمه اول امسال شد.

وی تاکید کرد: این دو نیروگاه هر یک به طور متوسط سه ماه زودتر از برنامه وارد مدار تولید برق شدند که این امر رکوردی در راه‌اندازی برجای گذاشت.

طاهرزاده ادامه داد: ایستگاه تقلیل فشار گاز چادرملو نیز در حداقل زمان ممکن ساخته شد.

به گفته طاهرزاده، افتتاح نیروگاه‌های چادرملو در راستای تفاهم‌نامه سال ۱۴۰۰ وزارتخانه‌های صمت و نیرو و راهبری ایمیدرو محقق شده که طبق آن میزان برق مصرفی مجموعه چادرملو از نیروگاه‌های "خود تامین" صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: طبق پیوست تفاهم‌نامه بین دو وزارتخانه، اکنون نیروگاه‌های جدید راه‌اندازی شده، "خودتامین" و ویژه مصرف شرکت محسوب می‌شوند.

مدیرعامل معدنی و صنعتی چادرملو درباره ظرفیت‌های تولید برق شرکت، گفت: این شرکت پیشتر برق نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی (نیروگاه نخست) خود را در اختیار شبکه سراسری می‌داد و سپس اقدام به خریداری آن می‌کرد، اما در سال جاری دو نیروگاه ۱۸۳ مگاواتی به مجموع ظرفیت تولید ۳۶۶ مگاوات راه‌اندازی کرد تا مشمول محدودیت‌های برق شبکه نباشد.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر با احتساب دو نیروگاه (۱۰ مگاواتی) خورشیدی، ظرفیت تولید برق "چادرملو" به حدود ۹۰۰ مگاوات رسیده است، خبر داد: طی ماه آینده یک نیروگاه جدید خورشیدی به ظرفیت ۱۰ مگاوات در بهاباد و سال آینده نیز نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی خورشیدی خضرآباد در استان یزد به بهره‌برداری خواهد رسید.

طاهرزاده همچنین به شروع انجام مطالعه نحوه عملیاتی شدن واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی چادرملو اشاره کرد و گفت: با توجه به بهره‌برداری واحد‌های گازی نیروگاه سیگل ترکیبی، برنامه‌ریزی نحوه اجرای واحد بخار این نیروگاه به ظرفیت تولید ۱۸۰ مگاوات در دست انجام است که بدین ترتیب (و با توجه به راه‌اندازی دو نیروگاه در سال جاری)، برنامه راه‌اندازی نیروگاه دوم چادرملو به ظرفیت ۵۴۶ مگاوات، کامل می‌شود.

به گفته وی، مجموع ارزش سرمایه‌گذاری این نیروگاه سیکل ترکیبی و تاسیسات جنبی حدود ۲۹۰ میلیون یورو برآورد می‌شود.

منبع: ایمیدرو

عناوین برگزیده