تاریخ: ۲۰ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۲۵
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۵۴۹۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
«می‌متالز» گزارش می‌دهد:

رشد تولید با مدیریت بحران «کچاد»

رشد تولید با مدیریت بحران «کچاد»
‌می‌متالز - گزارش عملکرد شش ماهه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) نشان می‌دهد با وجود بحران‌ها در تامین برق، میزان تولید فولاد در این مجموعه افزایشی بوده است.

به گزارش می‌متالز، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و همچنین اجرای طرح‌های توسعه‌ای به دنبال افزایش سهم خود در زنجیره ارزش فولاد به ویژه در حلقه فولادسازی است تا بتواند میزان درآمد‌های حاصل شده را افزایش دهد.

این مجموعه در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری به میزان ۴،۴۲۹،۳۹۷ تن کنسانتره تولید کرده است که از این میزان ۲،۲۶۶،۶۳۷.۱۲ تن آن به فروش رسیده است. همچنین میزان تولید گندله در این مدت به میزان ۱،۵۵۹،۱۰۶ تن بوده است. تولید آهن اسفنجی نیز در این مدت به میزان ۹۲۳،۶۶۷ تن بود که این عدد در مدت مشابه سال قبل به میزان ۹۲۲،۸۴۰ تن بوده است.

اما نکته مهم در گزارش عملکرد ۶ ماهه ۱۴۰۳ افزایش میزان تولید در واحد فولادسازی است. این در حالی است که محدودیت‌های برق در تابستان سال جاری بیش از سال گذشته برای فولادی‌ها چالش ایجاد کرد.

در واحد فولادسازی نیز مجموعه چادرملو در ۶ ماهه ابتدایی سال ۵۶۰،۸۴۵ تن فولاد تولید کرده است، این عدد در مدت مشابه سال قبل ۵۵۷،۴۱۶ تن بوده که حالا در سال جاری با رشد همراه شده است.

افزایش تولید فولاد در ۶ ماهه اول سال نشان می‌دهد یکی از برنامه‌های اصلی چادرملو در ۶ ماهه اول سال با توجه به در اختیار داشتن واحد آهن اسفنجی و فولادسازی، مدیریت انرژی و تامین برق از نیروگاه‌های خودتامین است. همچنین این مجموعه فاز یک نیروگاه خورشیدی خود را وارد مدار کرده است که می‌تواند در افزایش تولید ۶ ماهه دوم سال نیز اثرگذار باشد. هم اکنون دارای یک واحد نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی، یک واحد نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی فعال و یک واحد نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۴۶ مگاواتی در حال ساخت است که فاز یک واحد گازی آن به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات در خردادماه امسال و تا پیش از آغاز پیک مصرف تابستان به بهره‌برداری رسید و به شبکه سراسری برق متصل شد.

چادرملو در سال ۱۴۰۲ موفق شده است حاشیه سود عملیاتی بیش از ۳۸ درصدی و حاشیه سود خالص ۴۲ درصدی را محقق سازد و از این حیث در میان شرکت‌های بورسی سنگ‌آهنی کشور رتبه دوم و در میان کل شرکت‌های بورسی فعال در زنجیره فولاد کشور رتبه سوم را به لحاظ حاشیه سود کسب کند، بی‌شک برنامه‌ریزی‌های این مجموعه برای سال جاری افزایش میزان سوددهی است که بخشی از آن از محل افزایش عملیات معدنی و تولید مواد اولیه و بخشی دیگر با تامین زیرساخت‌هایی همچون برق و گاز محقق می‌شود.

این مجموعه همچنین در نیمه ابتدایی سال به میزان ۱۴۹،۴۱۲ تن فروش صادراتی داشته است در حالی که این عدد در مدت مشابه سال گذشته ۳۰،۰۰۰ تن بوده که با رشد ۱۳۳ درصدی همراه شده است. این میزان فروش به ارزش ۲،۹۷۲۸،۵۲۴ میلیون ریال در سال جاری بوده است که نسبت به سال گذشته با رشدی ۱۳۸ درصدی همراه است. میزان فروش در مدت مشابه سال گذشته ۵،۴۵۲،۱۳۷ میلیون ریال بود.

هرچند برخی تصمیمات از جمله وضع عوارض و همچنین برگشت ۱۰۰ درصدی ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما از دلایلی بود که صادرات شرکت‌های فولادی را تحت‌الشعاع قرار داد، اما رشد جمع فروش صادراتی نشان می‌دهد شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) موفق به حفظ بازار‌های صادراتی خود شده است و این موضوع می‌تواند نویدبخش سوددهی این مجموعه در سال جاری نسبت به سال گذشته باشد.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

عناوین برگزیده