تاریخ: ۱۵ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۲۱
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۵۴۴۵۷
سرویس خبر : انرژی
«می‌متالز» گزارش می‌دهد:

«کچاد» در مسیر حل بحران انرژی

«کچاد» در مسیر حل بحران انرژی
‌می‌متالز - شرکت معدنی و صنعتی چادرملو «کچاد» که علاوه بر تولید مواد اولیه امروز در میان فولادسازان قرار دارد، برای حل بحران انرژی خود در حوزه برق دست به کار شده تا بتواند برنامه‌های تولیدی سال جاری را محقق کند.

به گزارش می‌متالز، تامین انرژی از جمله برق و گاز از مهم‌ترین مواردی است که توسعه در شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو «کچاد» نیز از این قاعده مستثنی نبوده و کمبود انرژی و قطعی برق با چالش‌های زیادی همراه شده است. این در حالی است که چادرملو یکی از بازیگران زنجیره است که سال گذشته بالغ بر ۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی را به ثبت رسانده است.

این مجموعه نیز از پیشرانان توسعه ملی کشور در بخش معدن و صنعت همسو با سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران با اتکا بر دو رکن اصلی تولید و توسعه هوشمند و هدفمند در جهت تکمیل زنجیره فولاد کشور از اکتشاف، استخراج، فرآوری معدنی، تولید گندله، تولید آهن اسفنجی و فولاد اقدامات بسیار مهمی را در دستور کار خود قرار داده است.

از سویی دیگر این مجموعه در سال گذشته در تولید کنسانتره در رتبه دوم و در تولید گندله رتبه ششم را در اختیار داشته است. اما در حوزه آهن اسفنجی در جایگاه پنجم و در تولید فولاد نیز در رتبه هفتم قرار دارد. در نتیجه تامین انرژی از مهم‌ترین موضوعات برای حفظ یا ارتقای رتبه‌های یاد شده محسوب می‌شود.

در نتیجه این اتفاق، مجموعه برای تامین نیاز برق خود اقدام به سرمایه‌گذاری کرد تا بتواند تولید را به صورت پایدار ادامه دهد. در نتیجه توسعه پروژه‌های نیروگاهی در دستورکار چادرملو قرار گرفت تا با سرمایه‌گذاری بتواند بر کمبود برق غلبه کند.

چادرملو در حال حاضر دارای یک واحد نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی است و جهت پایداری برق مورد نیاز خود نسبت به اجرای واحد دوم نیروگاه سیکل ترکیبی جدید با ظرفیت ۵۴۶ مگاوات اقدام کرده است که فاز اول گازی آن با ظرفیت ۱۸۳ مگاوات را امسال و قبل از پیک مصرف برق در تاریخ ۳۱ خردادماه وارد مدار کرد و فاز دوم این نیروگاه خودتامین تا چند روز آینده وارد مدار خواهد شد.

اما این سرمایه‌گذاری چه دستاوردی برای چادرملو به همراه دارد؟

چادرملو علاوه بر تامین مواد اولیه زنجیره فولاد خود امروز در میان فولادسازان قرار گرفته است. در نتیجه حفظ بازار و تداوم تولید باعث شد تا ورود این مجموعه به حوزه ساخت نیروگاه‌های خودتامین آغاز شود. نکته مهم آن است که این پروژه طی ۹ ماه در فاز یک به سرانجام رسید که خود رکوردی کم‌سابقه است و به واسطه اجرای این دو فاز مجموعاً ۳۶۶ مگاوات برق تامین می‌شود.

در حالی چادرملو بخشی از برق مورد نیاز خود را تامین می‌کند که این موضوع می‌تواند دستاوردی اجتماعی نیز محسوب شود. بی‌شک افزایش عمق بحران انرژی می‌تواند بر تولید و روند عملیات مجموعه اثرگذار باشد که تبعاتی برای نیروی انسانی به همراه دارد. چادرملو با اجرای پروژه ساخت نیروگاه از بروز چنین بحران اجتماعی جلوگیری می‌کند.

همچنین در کنار این موضوع، ساخت این نیروگاه در این مجموعه می‌تواند حاکی از توان ساخت داخل و افزایش عمق استفاده از ساخت داخل توسط چادرملو باشد.

اما در کنار آن چادرملو به سمت استفاده از ظرفیت‌های طبیعی نیز رفته و نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی را تا پایان نیمه اول سال تمام خواهد کرد. بهره‌برداری از این پروژه‌ها در اشتغال‌زایی از سوی این مجموعه نیز تاثیر خواهد داشت.

این پروژه در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در مجاورت مجتمع صنعتی چادرملو و نیروگاه خورشیدی شهید فخری‌زاده، در اردکان یزد احداث شده است. پروژه نیروگاه خورشیدی اردکان از جمله طرح‌های سرمایه‌گذاری چادرملو است که توسط شرکت بین‌المللی معدنی و صنعتی سی پی جی پارس به عنوان یکی از بازو‌های اصلی اجرایی و فنی مهندسی چادرملو احداث شده است. در ساخت این نیروگاه از ۱۴۹۳۰ عدد پنل با ظرفیت ۶۷۰ وات، هشتاد عدد اینورتر با ظرفیت ۱۲۵KW، چهل عدد کامباینر باکس، چهار عدد پست و یک عدد سوئیچگیر ۲۰ کیلوولت استفاده شده است. همچنین برای ساخت این پروژه که عملیات اجرایی آن از آبان‌ماه سال گذشته آغاز شد. این پروژه با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۳۰۰ میلیارد ریال اجرا شد. در حال حاضر، دارای یک واحد نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی، یک واحد نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی فعال و یک واحد نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۴۶ مگاواتی در حال ساخت است که فاز یک واحد گازی آن به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات در خردادماه امسال و تا پیش از آغاز پیک مصرف تابستان بهره‌برداری و به شبکه سراسری برق متصل شده و فاز دوم آن نیز با همین ظرفیت به زودی بهره‌برداری می‌شود. گفتنی است، این شرکت در حال حاضر احداث ۱۱۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی دیگر را در قالب یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی در بهاباد با ۸۱% پیشرفت و یک نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی در خضرآباد یزد را با پیشرفت ۱۶% در دستور کار خود دارد.

چادرملو در سال جاری بالغ بر ۹ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن، ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندله آهن، ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۱ میلیون و ۵۰ هزار تن شمش فولادی را در برنامه خود دارد که باید برای این حجم از تولید در حوزه تامین انرژی نیز برنامه‌ریزی داشته باشد. با ورود نیروگاه‌های جدید به مدار و حل بخشی از این بحران، چادرملو می‌تواند سال ۱۴۰۳ را با تحقق برنامه‌های تولیدی خود به پایان برساند.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
رتبه بازدهی تولید مسکن/ معمای «تغییر شغل» بسازوبفروش‌ها/ ساخت وساز طی ۶ سال گذشته به ۴ بازار باخت/ فقط سود بانکی با عایدی ساختمانی رقابت می‌کند/ تخریب گر اصلی «بازدهی ساخت مسکن»، تورم زمین است/ میانگین حاشیه سود «ساخت مسکن» در کشور طی این مدت ۴۳ درصد بوده که از میانگین تورم مسکن به میزان ۶۴ درصد، به مراتب کمتر و غیرقابل توجیه است
بررسی معمای «تغییر شغل» بسازوبفروش‌ها و «سقوط» سرمایه‏‏‏‌گذاری واقعی ساختمانی

رتبه بازدهی تولید مسکن/ معمای «تغییر شغل» بسازوبفروش‌ها/ ساخت وساز طی ۶ سال گذشته به ۴ بازار باخت/ فقط سود بانکی با عایدی ساختمانی رقابت می‌کند/ تخریب گر اصلی «بازدهی ساخت مسکن»، تورم زمین است/ میانگین حاشیه سود «ساخت مسکن» در کشور طی این مدت ۴۳ درصد بوده که از میانگین تورم مسکن به میزان ۶۴ درصد، به مراتب کمتر و غیرقابل توجیه است