تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۲۶
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۵۴۶۲۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افت درآمد تولیدکنندگان روی و سرب در ۶ ماه اول ۱۴۰۳

افت درآمد تولیدکنندگان روی و سرب در ۶ ماه اول ۱۴۰۳
‌می‌متالز - درآمد بسیاری از تولیدکنندگان روی و سرب در جهان طی ماه‌های گذشته کاهش پیدا کرد و بررسی آخرین صورت‌های مالی منتشر شده نشان می‌دهد در داخل کشور نیز درآمد بعضی از تولیدکنندگان این گروه در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر بود.

به گزارش می‌متالز، بازار دو فلز روی و سرب در سال ۲۰۲۴ پر تقاضا آغاز شد. قیمت این دو فلز با افزایش خرید و ذخیره سازی چینی‌ها صعودی شد ولی برخلاف انتظارات قیمت روی و سرب بر مدار نزول قرار گرفتند. بازار فلزات پایه در طول ۱ سال گذشته در واکنش به سیاست‌های اقتصادی چین در رکود قرار داشت و فلزات بخش عمده‌ای از قیمت خود را از دست دادند. به دنبال این اتفاق چین بخشی از ظرفیت تولید فلز روی را متوقف کرد تا با کاهش تولید روند نزولی قیمت را متوقف کند. تولیدکنندگان روی و سرب در جهان نیز از رکود در معاملات خبر می‌دهند. درآمد بسیاری از آنها در ماه‌های گذشته کاهش یافته است. آخرین صورت مالی تولیدکنندگان داخلی روی و سرب نیز از کاهش درآمد‌ها خبر می‌دهد.

درآمد شهریورماه تعدادی از تولیدکنندگان داخلی گروه روی و سرب به قرار نمودار زیر است:

افت درآمد تولیدکنندگان روی و سرب در ۶ ماه اول ۱۴۰۳

فاسمین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این گروه به درآمد ۴۱۱ میلیارد تومانی در شهریور رسید، فرآور نیز با درآمد ۳۰۲ میلیارد تومانی در رتبه دوم قرار می‌گیرد. زنگان و فروی نیز به ترتیب با درآمد ۱۹ و ۲۱ میلیارد تومانی در انتها قرار می‌گیرند. با ثبت صورت مالی شهریورماه مجموع درآمد این تولیدکنندگان در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ به قرار نمودار زیر است:

افت درآمد تولیدکنندگان روی و سرب در ۶ ماه اول ۱۴۰۳

فاسمین در ۶ ماه ابتدایی سال به مجموع درآمد ۱،۹۷۰ میلیارد تومان رسید. فرآور از نظر درآمد شهریورماه در رتبه دوم قرار داشت ولی در مجموع درآمد‌ها در رتبه سوم قرار می‌گیرد و فگستر با درآمد ۵۳۲ میلیاردتومانی طی ۶ ماه اول ۱۴۰۳ در رتبه دوم است. انتهای لیست نیز مربوط به زنگان با کسب درآمد ۸۵ میلیارد تومانی است. درآمد زنگان در شهریور ۱۴۰۳ بالاتر از میانگین درآمد ماهانه بود به طور کلی میانگین درآمد ماهانه زنگان در سال‌های گذشته افزایش یافته است در مقابل درآمد ماهانه فاسمین به عنوان یکی از بزرگان این گروه در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ کاهش چشم‌گیری داشت. نسبت درآمد ۶ ماه اول ۱۴۰۳ در این تولیدکنندگان به ۶ ماه اول ۱۴۰۲ بدین قرار است:

افت درآمد تولیدکنندگان روی و سرب در ۶ ماه اول ۱۴۰۳

درآمد ۶ ماه اول ۱۴۰۳ برای بسیاری از تولیدکنندگان داخلی گروه روی و سرب نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. درآمد فاسمین و فرآور به عنوان دو نمونه از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این گروه به ترتیب ۴۴ و ۴۱ درصد کاهش یافت ولی درآمد فگستر ۱ درصد رشد کرد. درآمد فروی در این بازه زمانی ۵۹ درصد کاهش یافت. به طور کلی چالش‌های داخلی و خارجی درآمد بسیاری از اعضای این گروه رو متأثر کرده‌است و تنها ۴ شرکت در ۶ ماه اول ۱۴۰۳ درآمد بالاتری نسبت به مدت مشابه سال قبل کسب کرده‌اند. درآمد زنگان و فسرب در این مدت به ترتیب ۲۵ و ۲۰ درصد رشد کرد. تولیدکنندگان روی و سرب امیدوارند در ۳ ماه پایانی سال ۲۰۲۴ تقاضا در بازار‌های جهانی افزایش پیدا کند. مؤسسات مالی مانند گلدمن ساکس قیمت فلز روی در ادامه سال ۲۰۲۴ را افزایشی ارزیابی می‌کنند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده