تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۳۶
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۵۲۰۹۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

اختصاص دو روز در تقویم ملی به "سرب و روی" و "مس"

اختصاص دو روز در تقویم ملی به
‌می‌متالز - شورای فرهنگ عمومی با درخواست خانه معدن ایران برای تعیین دو روز در تقویم ملی برای صنایع "سرب و روی" و "مس" موافقت کرد. طبق مصوبه این نهاد وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی، اول آذر روز صنعت سرب و روی و ۲۲ آذر به عنوان روز صنعت مس اعلام شد.

به گزارش می‌متالز، شورای فرهنگ عمومی در پاسخ به این درخواست ها، ضمن اعلام موافقت با دو درخواست فوق، این مصوبه را برای قرارگیری در تقویم سالانه کشور به دستگاه‌های مرتبط ارسال کرده است.

محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران در زمستان گذشته با ارسال نامه‌ای به رئیس شورای فرهنگ عمومی خواستار اعلام روز اول آذر به عنوان روز ملی صنعت سرب روی شد. این روز برابر با ورود نخستین استادان معدنی به دارالفنون است که بر پایه دستور امیرکبیر صورت گرفت.

هدف از ارایه این پیشنهاد اهمیت صنعت سرب و روی در ایران و دنیا اعلام شده است. در این نامه ابتدا با برشمردن جایگاه نهم ایران در میان دارندگان ذخایر سرب و روی جهان، چهارم در تولید ماده معدنی و ششم در تولید شمش روی و پنجم در تولید شمش سرب؛ تاریخچه‌ای از تولید و مصرف این دو فلز آورده شده است.

طبق شواهد موجود، ایران از سابقه چند هزار ساله در فلز کاری برخوردار است به طوری که ایرانیان از پیشگامان ساخت آلیاژ‌های گوناگون بوده‌اند.

از سوی دیگر در ادامه همین نامه، رئیس خانه معدن ایران خواستار تعیین روز ۲۲ آذر به عنوان روز ملی صنعت مس شده بود که مورد موافقت شورای فوق قرار گرفت. در این روز "مس سرچشمه" به عنوان معدن ملی اعلام شده است.

کشف و تولید مس نیز در ایران به هزاران سال قبل و حتی پیش از اسلام بازمی گردد. ایران رتبه هفتم دارنده فلز سرخ رنگ را دارد و در میان ۱۰ کشور نخست تولیدکننده مس پالایش شده جای گرفته است. از سویی امروزه با توجه به اهمیت تولید انرژی‌های پاک و اقتصاد بدون کربن، فلز مس جایگاهی ویژه یافته از این رو اهمیتی دوچندان برای اقتصاد ایران یافته است.

منبع: ایمیدرو

عناوین برگزیده