تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۰۲
بازدید: ۹
کد خبر: ۳۵۴۶۲۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

حادثه معدن طبس قابل پیشگیری بود

حادثه معدن طبس قابل پیشگیری بود
‌می‌متالز - علیرضا محجوب در دیداری با فرماندار طبس بر لزوم ارتقای ایمنی معادن این منطقه تاکید کرد.

به گزارش می‌متالز، علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) در دیدار با علی اکبر رحیمی، فرماندار شهر طبس به همراه هیات کارگری، به بررسی ابعاد حادثه و پیشگیری از حوادث مشابه پرداختند.

رحیمی در ابتدای این جلسه با اشاره به اینکه حادثه دیدگان اولیه ۲۵۲ نفر بودند که برخی از آنان به شدت زخمی بودند که به بیمارستان ارجاع می‌شوند. حادثه از بلوک سی معدن شروع شده و به بقیه بلوک‌ها تسری یافت.

وی افزود: ما فورا کمک‌های امدادی را ارسال کردیم و ۱۰ نفر در آمبولانس با تسریع در رسیدگی به زخمی‌ها افراد را نجات دادند. ما تا آخرین لحظه تلاش کردیم که اگر حتی یک نفر هم زنده مانده باشد، نجات دهیم. سپس به خانواده‌ها سرکشی کردیم و حجت الاسلام مروی به نمایندگی از رهبر انقلاب آمدند و با خانواده‌ها همدردی و به برخی از مطالبات رسیدگی کردند. بسیاری از خیرین نیز اعلام آمادگی برای کمک کردند.

فرماندار طبس اعلام کرد: ما مواردی را برای اقدام یادداشت کردیم و جلسات جمع بندی از هفته بعد داریم که اولویت بندی برای اقدامات ترمیمی داشته باشیم. ما باید تلاش کنیم دوباره این اتفاقات رخ ندهد. قوه قضاییه خود در این حوزه در حال اقدامات مرتبطه است.

وی افزود: مدیرعامل معدنجو نیز اعلام کرده است که برای جبران هر کاری انجام خواهد داد و فورا از خارج کشور خود را رساند و تاکنون همکاری کرده و قول به همیاری با خانواده‌های متوفی داده است. هرچند هیچکدام از این اقدامات جای جان افراد را نمی‌گیرد. ما از تشکل‌های کارگری هم بابت پیگیری این حادثه و بهبود شرایط تشکر می‌کنیم.

رحیمی خاطرنشان کرد: معاون دادستان و نفراتی از تهران فورا بالای سر حادثه حاضر شدند و تیم‌هایی مستقل از اطلاع ما حضور یافته و کار تحقیقاتی کارشناسی کردند که ان شاالله به یک نتیجه مشخص به نفع خانواده‌های حادثه دیدگان و کارگران ختم شود. اما تلاش ما این است که با حفظ ایمنی معدن، کار ۱۸۰۰ کارگر آن متوقف نشود. مواردی باید از خارج وارد شده و تدبیر شود.

فرماندار طبس تاکید کرد: ما ۱۰۰۰ میلیارد تومان در زمینه تامین زیرساخت‌های طبس بعد حادثه اختصاص دادیم که شامل افزایش کیفیت راه‌سازی و جاده‌ها و همچنین ارتقای کلینیک تامین اجتماعی‌ست.

در ادامه این نشست، علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر اظهار کرد: از نظر ما حادثه قابل پیشگیری بود و باید گفت تقریبا همه حوادث قابل پیشگیری است. از کارگری که لباس استاندارد ندارد تا خود کارفرما مسوول هستند، اما قانون می‌گوید مسوول اصلی ایمنی شخص کارفرما است.

وی افزود: ما خواستاریم که نهایت دقت در پرداخت حقوق بازماندگان و رسیدگی به ایمنی معادن انجام شود و فرماندار و مسوولان نباید کوتاه بیایند. ما باید قضاوت صحیح داشته باشیم و قضاوت نهایی با قوه قضاییه است.

دبیرکل خانه کارگر اظهار کرد: در جلسه‌ای که نماینده خانه کارگر با وزیر کار داشتند، ۱۵ پیشنهاد را ارائه دادیم که باید اجرایی شود. ما پیشنهاد دادیم ضریب بیمه سخت و زیان آور معادن به ۲ برسد و از ۱.۵ برداشته شود و معدنچی در ۱۵ سال کار در معدن بازنشسته شود. امیدواریم به این پیشنهاد عمل شده و پیشرفت حاصل شود.

وی افزود: منطقه طبس از نظر معدنی بسیار غنی است و ما بدنبال تعطیلی معدن نیستیم. اتفاقا باید زغال سنگ ایرانی برخلاف وارداتی به قیمت واقعی و گرانتر خریداری شود؛ باید سود خود را از کک سازی زغال سنگ بدست آوریم که در این زمینه و ایجاد فراورده عقب هستیم.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده