تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۴۷
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۵۴۸۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس اقتصادی:

حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی می‌تواند بدون شوک انجام شود

حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی می‌تواند بدون شوک انجام شود
‌می‌متالز - مروی کارشناس اقتصادی گفت: ارز ۲۸۵۰۰ تومانی باید حذف شود، اما اجرای آن می‌تواند به صورتی باشد که شوک وارد نکند.

به گزارش می‌متالز، امروز میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت بازار ارز و اثرگذاری آن بر اقتصاد کشور با حضور یزدی‌زاده و مروی کارشناسان اقتصادی پرداخت.

در ابتدای این برنامه یزدی زاده کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هم اکنون بازار ارز مهم‌ترین مساله ناترازی بودجه دولت است گفت: در صورتی که بازار ارز مدیریت نشود باعث بی ثباتی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهد شد.

وی ادامه داد:هر اقدامی که در دولت چهاردهم انجام می‌شود باید مطابق با سیاست‌های اقتصادی و سیاسی مورد نظر کارشناسان باشد.

یزدی‌زاده تاکید کرد: اولین قدم آن است که مسوولان کشور یک مساله را درک کنند و آن ایجاد تفاوت در بازار ارز تک نرخی و چندنرخی است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: تقاضا برای ارز در افراد متفاوت است و مسوولان ما این بازار را با بازاری که در آن تقاضا برای عرضه است اشتباه گرفته‌اند و اسم آن را بازار تک نرخی گذاشته اند که خوشبختانه اصلاح شد.

وی افزود: ارز وسیله تسهیل تجارت خارجی است و عدم درک آن باعث شده که قیمت دلار هر لحظه بالا برود. اگر در یک کشوری یازده بار یک اشتباه تکرار شود اسم آن خیانت است.

کارشناس اقتصادی گفت:هیچ جای دنیا نظام تک نرخی وجود ندارد. ما به جای اینکه سیستم چند نرخی با تعرفه عمل کنیم مدام پایه را عوض می‌کنیم و این امر خود باعث طراحی فساد می‌شد که خوشبختانه اصلاح شد.

در ادامه این برنامه مروی کارشناس اقتصادی در خصوص بازار ارز و ساماندهی آن گفت: باید تیم دولت با هم به اجماع و توافق برسند سپس باید دستگاه‌های درگیر در موضوع به اجماع برسند.

وی گفت: باید دولت به هر تصمیمی می‌رسد بتواند قبل از اجرای آن مردم را همراه کند و مثال‌هایی را برای مردم توضیح دهد و سایر ارکان دولت باید در این بخش همکاری و کمک کنند.

او گفت: اولویت اول باید اصلاحات سیاست‌های ارزی و تجاری باشد و بعد از آن اصلاح یارانه‌های انرژی است. معمولا همه سوءکارکرد‌های دولت و سیاست‌های اثر خودش را در بودجه نشان می‌دهد. 

مروی گفت: برای اینکه دولت آن را اصلاح کند باید رویکرد را تغییر دهد که چندین سال بر کشور حاکم بوده است. ما در کشور بازار رسمی نداریم. چرا اگر کسی بیشتر از دوازده هزار یورو دارد این اقدام به عنوان قاچاق محسوب می‌شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: علاوه بر اینکه آن اقدامات باید دو بازار را همگرا کند و دولت باید انواع تنظیم گری‌ها را داشته باشد، اما روی نرخ نباید با دستور عمل کند و فشار وارد کند.

او توضیح داد: نرخ ارز برای اقتصاد نقش کارت دما‌سنج دارد که یکی از عوامل موثر آن تورم است. ارز ۲۸۵۰۰ تومانی باید حذف شود، اما اجرای آن می‌تواند به صورتی باشد که شوک وارد نکند.

مروی با بیان اینکه سیاست تجاری باید با جهت گیری تقویت رفاه خانوار‌ها تدوین شود و اکنون دقیقا عکس این موضوع انجام می‌شود گفت: باید به هیچ وجه از ابزار ارز برای حمایت از معیشت خانوار استفاده نشود و دولت باید یارانه نقدی بپردازد ولی یارانه کالایی تورم‌زا است. یارانه نقدی منجر به افزایش تورم نخواهد شد. فشار به بودجه دولت باید برداشته شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده