تاریخ: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۱:۱۸
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۵۵۰۱۷
سرویس خبر : زمین شناسی

حفاری و توسعه پایدار صنعت معدن (بخش سوم)

حفاری و توسعه پایدار صنعت معدن (بخش سوم)
‌می‌متالز - عمده دستگاه‌های در حال بهره‌برداری در ایران از نوع متراژ پایین و اندازه کوچک هستند و تعداد کمی دستگاه‌های بزرگ متناسب برای حفاری نیمه‌عمیق موجود است.

به گزارش می‌متالز به نقل از تاصیکو، نکته قابل توجه اینکه ظرفیت اسمی حفاری دستگاه‌های فعلی موجود در ایران حدود سالیانه ۱.۲ میلیون متر می‌باشد. البته که در بخش حفاری‌های کم‌عمق کمبودی وجود ندارد، اما در بخش حفاری عمیق با کمبود دستگاه‌های مدرن و با تکنولوژی روز دنیا مواجه هستیم.

با توجه به رویکرد اخیر دولت در اکتشاف‌های عمیق، استفاده از دستگاه‌ها و لوازم درون و برون‌چاهی کیفی و با استاندارد بالا، ضرورتی غیرقابل‌ انکار است، اما تأمین این دستگاه‌ها در شرایط تحریمی قدری پیچیده و سخت می‌باشد.

اما پروژه‌های خرید دستگاه‌های حفاری، یک گام اساسی در جهت توسعه اکتشافات عمیق و افزایش ذخایر معدنی ایران است که با حمایت از تولیدکنندگان داخلی و سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه‌ی این مهم، می‌توان به خودکفایی در این حوزه دست یافت و صنعت معدن ایران را به جایگاه واقعی خود در جهان رساند.

در حال حاضر با توجه به نیاز مبرم به دستگاه‌های حفاری با توان نمونه‌گیری در اعماق بالاتر از ۲۰۰۰ متر در معادن بزرگ کشور، دستگاه حفاری HDC-۲۴۰ هپکو به صورت مهندسی معکوس از دستگاه سی‌تی ۲۰ شرکت اطلس کوپکو که نامی آشنا در صنعت حفاری و معدن می‌باشد، به همت و علم و دانش مهندسان ایرانی ساخته شده است.

این دستگاه به سفارش هلدینگ صدرتامین و برای حفاری در معادن طلای شرکت توسعه معادن طلای کردستان توسط شرکت هپکو (HEPCO)، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات سنگین در ایران و خاورمیانه، ساخته شده است.

این دستگاه حفاری عمیقِ تمام هیدرولیک که با رعایت تمامی استاندار‌های جهانی در حوزه مغزه‌گیری ساخته شده، توانایی حفاری در انواع سنگ‌ها، آبرفت و زون‌های خرد شده را دارد که از تیرماه ۱۴۰۲ تاکنون ۱۴۰۰ متر حفاری موفق در محدوده‌های اکتشافی شرکت توسعه معادن طلای کردستان را به انجام رسانده است.

منبع: سرمایه‌گذاری صدر تامین (تاصیکو)

حفاری و توسعه پایدار صنعت معدن (بخش سوم)

حفاری و توسعه پایدار صنعت معدن (بخش سوم)

عناوین برگزیده