تاریخ: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۵۶
بازدید: ۳۱
کد خبر: ۳۵۵۱۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جهش تولید با اولویت در مشارکت کدام مردم؟

جهش تولید با اولویت در مشارکت کدام مردم؟
‌می‌متالز - سالهاست مفهوم مشارکت مردم در اقتصاد و به عبارتی اقتصاد مردمی موضوع محافل و مجالس قرار گرفته است، موضوعی که در قانون اساسی نیز به مفهوم آن اشاره شده، اما در اجرا به راهکار یا نحوه عملی شدن آن کمتر توجه شده است.

به گزارش می‌متالز، رهبر معظم انقلاب در سنوات گذشته نامگذاری سال را به مباحث اقتصادی اختصاص داده اند، که موضوع تولید در آنها جایگاه ویژه‌ای دارد. پرواضح است اجرایی شدن عملی شعار سال و افزایش آمار تولید در کشور تاثیر مهمی در بهبود معیشت مردم دارد لذا باید بصورت جهادی و با برنامه ریزی جدی جهت تحقق شعار سال همت گمارد.

روند‌های جاری و تجربه شده نشان میدهد در کنار اقدامات دستگاه‌ها و سازمان‌ها و ادارات برای تحقق شعار سال، ورود مردم به میدان جهت دستیابی سریعتر به اهداف بسیار کارساز است.

نکته قابل توجه و راهبردی اینکه قبل از هر کار مهم و اقدام اجرایی، تعیین اولویت‌ها همواره مورد توصیه مقام معظم رهبری و اکثر کارشناسان قرار گرفته است تا ضمن مدیریت بهینه منابع بتوان در کمترین زمان با صرف کمترین هزینه به اهداف دست یافت؛ لذا با توجه به این توصیه مهم باید پرسید:

اولویت مشارکت مردم در تولید بیشتر و در ابتدا به کدام قشر از مردم اشاره دارد؟

در دیدگاه کوتاه مدت و بررسی‌های میدانی مشخص است بخش عمده‌ای از جامعه تولیدکنندگان را تولید کنندگان خرد و متوسط تشکیل می‌دهند. این قشر از تولیدکنندگان که بخش قابل توجهی از مردم هستند ضمن تولید بخش زیادی از محصولات، نقش بسزایی در اشتغالزایی و مشارکت آحادی مردم در تولید دارند.

ساختار اقتصاد ایران به‌گونه‌ای است که از نظر تعدادی، صنایع بزرگ حدود ۲۰ درصد از پتانسیل‌های بالقوه صنعتی‌ـ‌تولیدی را به‌خود اختصاص داده و بیش از ۸۰ درصد مابقی مربوط به صنایع کوچک و متوسط هستند؛ لذا بسیاری از مردم در بنگاه‌های کوچک و متوسط مشغول بکار بوده و می‌توانند در تولید نقش ایفا کنند. این کسب‌وکار‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری کلان و بسیاری موارد دیگر نداشته و برای ارتقا و رشد اقتصادی و معیشتی کشور‌ها بسیار سودمند هستند.

تعداد نیروی کار کسب‌وکار‌های کوچک بین ۱۰ تا ۵۰ نفر و در کسب و کار‌های متوسط ۵۰ تا ۳۰۰ نفر است که اگر این تعداد فرصت شغلی را در تعداد کثیر بنگاه‌های کوچک و متوسط ضرب کنیم به اهمیت فعالیت این بنگاه‌ها پی میبریم.

بنگاه‌های کوچک و متوسط به دلیل تنوع محصولات تولیدی، اشتغال‌زایی گسترده، ایجاد فرصت برای خانواده‌های کم‌درآمد و زنان و کاهش فقر و توزیع عادلانه ثروت نقش مهمی در اقتصاد دارند. در شرایط کشور‌های درحال توسعه بدلیل مردمی بودن این بنگاه‌ها، تخصیص منابع بصورت بهینه و عادلانه‌تر صورت می‌پذیرد.

با ارتقاء برنامه‌های زنجیره ارزش، بنگاه‌های کوچک و متوسط با بنگاه‌های بزرگ مرتبط می‌شوند. در این ازتباط، بنگاه‎های کوچک و متوسط تقش تامین‌کننده یا توزیع‌کننده را خواهند داشت؛ لذا در مسیر عملی کردن شعار مشارکت مردم در تولید کمک فوری به این قشر از جامعه که متولیان مردمی بنگاه‌های خرد ومتوسط نامیده می‌شوند در اولویت اول است. در عمل و در ابتدا برای تحقق شعار سال، کمک فوری و برنامه ریزی شده به بنگاه‎‌های کوچک و متوسط به یقین جهش قابل توجهی در رشد تولید ناخالص ملی (GDP) خواهد داشت.

سالهاست بنگاه‌های کوچک و متوسط با مشکلات متعددی روبرو بوده و بعضا تعطیل شده یا در حال تعطیلی هستند. جلوگیری از تعطیلی این بنگاه‌ها یا به چرخه تولید برگرداندن بنگاه‌های خرد و متوسط تعطیل شده خود بخشی از اقدامات عملی در مسیر مشارکت مردم در تولید است.

احصاء و لیست کردن این تولید کنندگان و هم‌زمان با آن تدارک اقدامات عملی پس زمینه‌ای از جمله اعطای سریع و سهل الوصول وام‌های بانکی، تامین مواد اولیه، تامین منابع انسانی لازم، تامین هزینه‌های اجاره و بیمه و مالیات و رفع سریع موانع تولید و کمک‌های فنی و موارد تشویقی مالی قطعاً گام مهمی در مشارکت مردم در تولید است.

رفع سریع موانع و مشکلات پیش تولید و همکاری و همراهی با این قشر از مردم زحمتکش در تولید و متعاقب آن بیمه محصول و کمک به فروش آن از اولویت دارترین کار‌ها در جهت مشارکت مردم در تولید است.

واضح است شروع در به کارگیری افرادی جدید جهت اشتغال در بخش تولید زمان بر بوده و مستلزم تامین هزینه‌های بعدی است و طبعاً در اولویت‌های بعدی قرار دارد.

مهدی عسگری کارشناس اقتصادی

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده