تاریخ: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۳۴
بازدید: ۱۲
کد خبر: ۳۵۵۱۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
روند اصلاحی بازار سکه به پایان رسید

روز‌های قدرت‌نمایی فروشندگان ارزی

روز‌های قدرت‌نمایی فروشندگان ارزی
‌می‌متالز - شاخص‌های بازار غیررسمی ارز تهران در معاملات روز‌های پایانی هفته گذشته افزایشی ثبت شدند. بررسی‌ها حاکی از آن است که فروشندگان ارز از عمق کم بازار استفاده کرده و با اتکا بر سیگنال‌های سیاسی منفی اقدام به نرخ‌دهی در سطوح قیمتی بالاتر می‌کنند. تحلیلگران معتقدند با به پایان رسیدن فضای سیاسی هفته‌های اخیر، روز‌های خوب فروشندگان نیز به پایان می‌رسد.

به گزارش می‌متالز، بررسی روند کلی بازار ارز تهران در یک سال و نیم گذشته نشان می‌دهد که شاخص‌ها اکثر روز‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را در شرایط ثبات نرخ سپری کرده‌اند. نرخ رشد حدودا ۲۵ درصدی اسکناس دلار آزاد در سال گذشته و همچنین نرخ رشد کمتر از ۵ درصدی این شاخص ارزی در نیمه نخست سال جاری گواهی بر این امر است. تحلیلگران علل مختلفی را در توجیه این ثبات نرخ بیان می‌کنند. از جمله مهم‌ترین عوامل ثبات بازار ارز از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون می‌توان به بهبود درآمد‌های ارزی از محل صادرات نفت و همچنین بهبود فرآیند تخصیص ارز رسمی اشاره کرد. داده‌های آماری حاکی از آن است که تغییرات محسوسی در جریان صادرات نفت کشور ایجاد نشده است.

از سوی دیگر مرکز مبادله ارز و طلا زیرنظر بانک‌ مرکزی درحال تخصیص ارز رسمی و اجرای سیاست‌های ثبات ارزی است. درنتیجه می‌توان گفت عوامل کلان تاثیرگذار بر بازار ارز تغییری نداشته‌اند. اما سوال اینجاست که دلیل اصلی نوسانات قیمتی روز‌های اخیر بازار ارز چیست؟ اخبار سیاسی منفی با ایجاد ریسک‌هایی در چشم‌انداز اقتصادی کشور روی رفتار معامله‌گران تاثیر می‌گذارند. ریسک گسترش درگیری‌های منطقه‌ای در دو هفته اخیر سبب شده تا از طرفی تعداد متقاضیان بازار افزایش یابد و از سوی دیگر صاحبان اسکناس‌های خارجی با احتیاط بیشتری اقدام به فروش دارایی‌های خود کنند.

برخی از این افراد با تکیه بر اخبار غیررسمی اقدام به شانتاژ ریسک‌ها در بازار کرده و دارایی‌های خود را در سطوح قیمتی بالاتر عرضه می‌کنند. به‌عقیده تحلیلگران با توجه به ثبات نسبی بازار در بازه یک سال و نیم اخیر، با به سرانجام رسیدن اخبار سیاسی، روز‌های خوب فروشندگان ارز به پایان می‌رسد. چرا که در این صورت تقاضای کاذب ایجاد شده از معاملات حذف شده و امکان نرخ‌سازی این افراد از بین می‌رود. البته باید دید نتیجه ریسک‌های مذکور چه خواهد شد، چرا که درصورت تشدید تنش‌های منطقه‌ای امکان تداوم روند افزایشی در بازار غیررسمی ارز وجود دارد.

پنج‌شنبه سبز بازار ارز

در روز‌های پایانی هفته گذشته روند نرخ شاخص‌های ارزی افزایشی بود. اسکناس دلار آزاد که در بازار روز چهارشنبه در پله نخست کانال ۶۳ هزار تومانی نوسان می‌کرد با شروع بازار در روز پنج‌شنبه ۱۹ مهر ماه رشد قیمت ۴۰۰ تومانی را تجربه کرد و در رقم ۶۳ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. اما این پایان روند افزایشی اسکناس آمریکایی در روز پنج‌شنبه نبود. در واپسین معاملات نقدی این روز دلار آزاد با ۶۵۰ تومان رشد نسبت به نرخ روز چهارشنبه در رقم ۶۳ هزار و ۷۵۰ تومان به‌فروش رسید. علاوه بر دلار روند دیگر ارز‌های بازار تهران نیز افزایشی بود. یورو با رشد ۷۰۰ تومانی به رقم ۶۹ هزار و ۷۵۰ تومان رسید. پوند ۹۰۰ تومان رشد کرد و در رقم ۸۳ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد.

اتمام فرآیند اصلاح بازار طلا

شاخص‌های طلایی پس از تجربه یک اصلاح نرخ کوتاه‌مدت مجددا در مسیر افزایشی قرار گرفتند. سکه طلا طرح جدید در بازار روز پنج‌شنبه با رشد یک میلیون و ۱۹۰ هزار تومانی مجددا وارد کانال ۴۹ میلیون تومانی شد و در رقم ۴۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان به‌فروش رسید. نیم و ربع‌سکه نیز با رشد نرخ‌های یکسان ۴۰۰ تومانی به‌ترتیب در ارقام ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شدند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده