تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۰۶
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۳۵۵۳۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معدن از زاویه تاریک توجه‌ها خارج شده است

«معدن» برگ برنده سیاست‌گذاران اقتصادی در دوران تحریم

می متالز - معدن و صنایع معدنی، از مهم‌ترین ظرفیت‌های ایران برای قرار گرفتن در مدار پیشرفت است.
«معدن» برگ برنده سیاست‌گذاران اقتصادی در دوران تحریم

به گزارش می متالز، تامین تمام نیازهای امروز جامعه بشری و آنچه در اطراف‌مان برای رفاه بیشتر می‌بینیم، با صنایعی میسر است که مواد اولیه آن از معادن تامین می‌شود.
ایران با وجود ظرفیت‌هایش در بخش صنایع هنوز جایگاهی در صنایع ندارد. بورس می‌تواند پول‌ها و سرمایه‌های سرگردان و شناور را به سمت مطالعه، پژوهش و تولید به سود معدن و صنایع معدنی جذب کند و در ایجاد زیربنای پیشرفت و اشتغال در کشور موثر باشد.

 

«احیای معادن کوچک» اقتصاد کشور را نجات می‌دهد

 در این باره، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ذخایر معدنی، از امیدهای بزرگ اقتصاد ایران برای پشت سر گذاشتن تحریم‌ها و رسیدن به درآمدهای ارزی است.
لطفعلی بخشی با بیان اینکه احیای معادن نجات‌دهنده اقتصاد کشور در دوره تحریم‌هاست، گفت: خوشبختانه مدتی است که سیاست‌گذاران متوجه مزیت‌های این بخش شده‌اند و نسبت به احیا، فعال‌سازی و راه‌اندازی معادن کوچک همت به خرج داده‌اند که این رویکرد می‌تواند انگیزه‌ها را برای ورود سرمایه‌ها به بخش معدن دوچندان کند.
«بخشی» با اشاره به بارندگی‌های اخیر و ظرفیت بخش کشاورزی گفت: پیش‌بینی می‌شود که بخش کشاورزی، امسال با توجه به بارش‌ها از ارزش‌افزوده خوبی برخوردار شود و به رشد اقتصادی کمک کند اما این رشد برای سال‌های آینده پایدار نیست و اگر سیاست‌گذاران ما می‌خواهند برای بلندمدت برنامه‌ریزی کنند بهتر است توجه‌شان به معدن معطوف باشد.
این اقتصاددان افزود: بر اساس آمارهای منتشرشده، ایران یکی از ۱۰ کشور معدنخیز جهان است که در بیشتر مواد معدنی استراتژیک دارای مزیت است. ازاین‌رو با توجه به نیازهای جهان به مواد معدنی و بازار مناسب این مواد، سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی توجیه‌پذیر است.
او گفت: فناوری مورداستفاده در بخش معدن چندان پیچیده نیست و می‌توان با صنایع داخلی، معادن کوچک را تجهیز و مواد استخراجی‌شان را تا حد امکان فرآوری کرد. بنابراین «معدن» یک برگ برنده دست سیاست‌گذاران اقتصادی است چراکه می‌توانند با ارزبری بسیار کم، استفاده از ظرفیت‌های تولید و بکارگیری بخش خصوصی، معادن را تجهیز و فعال کرده و اشتغال ایجاد کنند.
بخشی گفت: انواع معادن در تمام نقاط کشور پراکنده شده‌اند و با راه‌اندازی آنها می‌توان علاوه بر استفاده از نیروهای محلی، تا حدود زیادی اشتغالزایی کرد و اقتصاد جوامع محلی را نیز رونق داد.
او افزود: راه‌اندازی معادن کوچک با سرمایه‌های کمتر از یک میلیارد تومان محقق می‌شود، ازاین‌رو با توجه به سرمایه‌های سرگردانی که در کشور وجود دارد، بخش معدن قادر است جذابیت زیادی را برای سرمایه‌گذاران خرد به وجود آورد و آنها را وارد فعالیت‌های تولیدی کند.
این اقتصاددان تصریح کرد: منابع حاصل از معادن، بهترین درآمدها را ایجاد می‌کند چراکه هم کار مفید روی آن انجام می‌شود و هم با استفاده از تفکر، ارزش‌افزوده‌ای را ایجاد کرده و نیاز انسان‌ها در سراسر جهان را برطرف می‌کند. بخشی تصریح کرد: آسیب‌پذیری معدن از تحریم‌ها بسیار کمتر از سایر بخش‌های اقتصادی است و نیاز جهان به مواد معدنی ایران به حدی است که برخی کشورها نمی‌توانند به‌سادگی از آن چشم بپوشند. او گفت: معدن که راه بیفتد با توجه به اینکه بخشی از درآمد خود را باید به دولت بدهد، درآمد دولت هم بالا می‌رود، ازاین‌رو با توجه به تحریم‌ها و عقب ماندن بخش صنعت و خدمات از سرمایه‌گذاری، بهتر است معدن برای سیاست‌گذاران کشور به‌عنوان نورچشمی اقتصاد موردنظر قرار گیرد و باعث تولید ثروت در کشور شود.

 

هنوز نتوانسته‌ایم اعتماد ملی را جلب کنیم

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های بورس گفت: حواس‌مان باشد اصل مواد اولیه صنایعی مانند صنایع تولیدکننده لوازم خانگی یخچال و تلویزیونی که در ایران تولید می‌شود، از معادن است. در ابعاد جهانی، بخش زیادی از مواد اولیه هواپیماها از معادن تامین می‌شود. با دعوت و تبلیغ بورس برای ثبت پول‌های شناور و توسعه معادن، بورس و معدن می‌توانند علاوه بر اشتغالزایی پیشرفت را برای کشور به ارمغان بیاورند.
نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم ارومیه با اشاره به اهمیت معدن در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز اظهار کرد: یک پول شناور قوی در ایران وجود دارد که به هر سمتی حرکت کند مشکلاتی را برای آن بخش از اقتصاد ایجاد می‌کند و آن را به زمین می‌زند. این پول به سمت هر بازاری حرکت کند آن بازار را به زمین می‌زند.
موسسه‌های مالی، بازار سکه، دلار و بازار مسکن زمانی که نوک پیکان متوجه پول شناور باشد، باعث نابسامانی، تورم و رکود در آن بخش از بازار ایران می‌شوند و بخش‌های دیگر اقتصاد ایران را نیز با مشکل روبه‌رو می‌کنند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در ادامه، با اشاره به این موضوع که باید تدبیری برای بحران پول‌های شناور و سرگردان در نظر گرفته ‌شود، گفت: بهترین مرجع برای حرکت پول‌های شناور و سرگردان، سرمایه‌گذاری در بورس کالاست.
وی با بیان اینکه هنوز نتوانسته‌ایم اعتماد ملی را برای سرمایه‌گذاری در بخش بورس کالا جلب کنیم، گفت: این پول‌ها به واسطه حضور در بورس باید در تولید به گردش درآیند و زیرساخت‌های کشور برای حرکت به سمت توسعه، با این گسترش تولید ایجاد شوند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید بخش بسیار بزرگ سرمایه‌های خود را به سمت سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی و زیرساختی از جمله مطالعه، اکتشاف، استخراج معدن و صنایع معدنی هدایت کنیم.
قاضی‌پور درباره اینکه وضعیت بورس معدن و صنایع معدنی را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: من عملکرد کنونی بورس کالای ایران را در زمینه معدن و مواد معدنی رضایت‌بخش نمی‌دانم. آقایان آمارهای متفاوتی ارائه می‌دهند اما من فکر می‌کنم ۵ درصد هم در زمینه معادن موفق نیستیم. فعالیت‌هایی انجام شده اما نسبت به آنچه باید باشیم خیلی عقب هستیم. اگر در این زمینه موفق بودیم و ظرفیت‌های کل کشور شناسایی می‌شد، زنجیره‌های تولید را کامل می‌کردیم.
وی در ادامه، با اشاره به ظرفیت‌های بورس گفت: با دعوت و تبلیغ بورس برای ثبت پول‌های شناور و توسعه معادن؛ بورس و معدن می‌تواند علاوه بر اشتغالزایی، پیشرفت را برای کشور به ارمغان بیاورد. همچنین باید صنایع کامل تکمیلی پایین‌دست ایجاد شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: خام‌فروشی مواد معدنی خیانت به کشور است. ما باید از خام‌فروشی فاصله بگیریم. باید به معنای واقعی خام‌فروشی تمام تولیدات معدنی از فولاد، مس و آلومینیوم را ممنوع کنیم تا صنایع پایین‌دست به وسیله بورس، اشتغال و تولید ایجاد کند.

عناوین برگزیده