تاریخ: ۲۳ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۰۳
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۵۵۳۷۶
سرویس خبر : انرژی

راه‌اندازی سامانه تخصیص برق ایران (ستبا)

راه‌اندازی سامانه تخصیص برق ایران (ستبا)
‌می‌متالز - بازارگاه تخصصی خرید و فروش برق کشور با عنوان «سامانه تخصیص برق ایران (ستبا)» به بهره‌برداری رسید.

به گزارش می‌متالز، سامانه تخصیص برق ایران (ستبا) با هدف ایجاد بستری کارآمد، به منظور توسعه پایدار و بهبود اقتصاد انرژی کشور ایجاد شده و امکان تبادل انرژی بین تامین‌کنندگان و خریداران را فراهم می‌کند.

این سامانه که در آدرس https://setba.ir قابل دسترس است با دریافت مجوز‌های لازم از وزارت نیرو برای تخصیص برق، این امکان را برای نیروگاه‌ها و سایر تأمین‌کنندگان برق از یک سو و خرده‌فروشان برق از سوی دیگر به وجود آورده است تا به دور از روند انجام مذاکرات طولانی بتوانند برق مورد نظر خود را با قیمتی مطلوب‌تر از انتظارشان معامله کنند.

بر اساس این گزارش، سامانه ستبا مانند بازار عمده‌فروشی برق در ایران برگزارکننده حراج یکطرفه معاملات برق در ایران است. تفاوت اصلی این بازارگاه، برگزار کردن حراج یک‌طرفه قیمت دوم است. به این معنی که در بخش فروشندگان برق، پایین‌ترین قیمت برنده این حراج خواهد بود، در حالی که مبلغ معامله با قیمت ثبت شده نفر قبلی خواهد بود. در این حالت اگرچه برنده این حراج تولید کننده‌ای است که بهترین قیمت را اعلام کرده است، اما این معامله فروش با قیمتی بالاتر از قیمت ثبت شده اتفاق خواهد افتاد.

این مکانیزم اجرای معاملات شرایطی را ایجاد می‌کند که چه خریدار و چه فروشنده قیمت واقعی انتظاری خود را ثبت کنند، تا به دور از چانه‌زنی‌های فرسایشی، معاملات برق محقق شود.

این گزارش می‌افزاید، تمام نیروگاه‌های کشور که متصل به شبکه توزیع برق هستند اعم از نیروگاه‌های بزرگ مقیاس، نیروگاه‌های تولید پراکنده و همچنین نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌توانند برق خود را در سامانه ستبا و با شرایطی مطلوب‌تر از شرایط فعلی عرضه کنند. هر کدام از انواع برق، سازوکار مشخصی برای تخصیص دارند که سامانه ستبا مناسبات زمانی، بستر معامله و شرایط پرداخت را مدیریت می‌کند.

تاکید می‌شود، سامانه ستبا نه فقط به خرده‌فروشان برق و نیروگاه داران کمک می‌کند که به دور از حاشیه‌های فراوان، برق مورد نیاز خود را در بازه‌های زمانی ماهانه و یا سالانه تأمین کنند بلکه با ارائه خدمات تخصصی به بازیگران بازار برق، بدون داشتن تضاد منافع با هیچکدام از بازیگر‌های بازار، در ایجاد ساختار به اکوسیستم بازار برق مشارکت کرده است.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده