تاریخ: ۲۳ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۰۳
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۵۵۳۸۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

فروش خودروسازان و قطعه‌سازان کاهش یافت

فروش خودروسازان و قطعه‌سازان کاهش یافت
‌می‌متالز - براساس آمار در شهریور نسبت به مرداد سال جاری صنعت خودرو و قطعه در کنار صنایع «کاشی و سرامیک» و «دارو» بیشترین تاثیر را روی کاهش شاخص یادشده داشته‌اند.

به گزارش می‌متالز، براساس آمار فروش شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز در شهریورماه امسال ۱۵.۶ درصد کمتر از ماه مشابه سال گذشته بوده است. همچنین فروش در این صنعت در نیمه نخست امسال ۱۲.۲ درصد کمتر از ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲ برآورد شده است. اما فروش شرکت‌های خودروساز و تولیدکننده قطعه در شهریور نسبت به مرداد سال جاری رشد محدود ۱.۴ درصدی را تجربه کرده است. 

در این بین بیشترین افت رخ‌داده در شاخص‌های تولید و فروش صنعت خودرو و قطعه در شهریور امسال نسبت ماه مدت مشابه سال گذشته مربوط به خودروی سنگین است؛ به طوری که فروش این دست از خودرو‌ها در بازه زمانی مذکور، حدود ۲۲ درصد کاهش داشته و در همین مدت‌زمان تولید خودرو‌های سنگین نیز ۲۰ درصد کاهش داشته است.

همچنین فروش خودرو‌های سواری در آخرین ماه از تابستان نسبت به شهریور سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است. تولید سواری‌ها هم در همین بازه زمانی پنج‌ درصد افت را ثبت کرده است. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، تولید و فروش قطعه در شهریور امسال نسبت به شهریور سال گذشته با کاهش همراه بوده، به طوری که فروش قطعه حدود ۱۰ درصد و تولید آن حدود ۱۲ درصد افت داشته است.

فروش خودرو‌های سنگین هم در شهریورماه امسال نسبت به مرداد رشد حدودا ۴۰ درصدی را تجربه کرده است. همچنین تولید این دسته از خودرو‌ها در ششمین ماه از سال نسبت به ماه پیش از آن حدود ۹ درصد رشد داشته است.

تولید و فروش قطعه نیز در شهریور نسبت به مرداد افزایشی بوده است، به طوری که تولید آن حدود ۸ درصد و فروش حدود ۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد. تولید خودرو‌های سواری در شهریورماه امسال حدود ۱۸ درصد بیشتر از تولید در پنجمین ماه از سال بوده است. اما در این بین تنها شاخص کاهشی نسبت به مرداد در آمار‌های ماهانه، شاخص فروش خودروی سواری است. بر این اساس خودروسازان در شهریورماه حدود سه‌درصد کمتر از مردادماه فروش داشته‌اند.


البته طی شهریورماه سال ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل، رشته‌فعالیت‌های «لاستیک و پلاستیک»، «سیمان» و «کاشی و سرامیک» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته‌فعالیت‌های «تجهیزات برقی»، «محصولات فلزی به‌جز ماشین‌آلات و تجهیزات» و «دارو» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند. همچنین، شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۲.۱ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۱۶.۷ درصدی مواجه شده‌است.

در شهریورماه سال ۱۴۰۳، شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۰.۸ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۱.۹ درصدی مواجه شده‌است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۶ رشته‌فعالیت افزایش در شاخص فروش و ۹ رشته فعالیت کاهش در شاخص فروش داشته‌اند. رشته فعالیت‌های «تجهیزات برقی»، «لاستیک و پلاستیک» و «شیمیایی به‌جز دارو» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش و رشته فعالیت‌های «کاشی و سرامیک»، «دارو» و «خودرو و قطعات» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته‌اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین