تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۴۶
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۵۵۴۹۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مهاجرانی خبر داد:

اقدامات دولت در حمایت از خانواده جان‌باختگان معدن طبس

اقدامات دولت در حمایت از خانواده جان‌باختگان معدن طبس
‌می‌متالز - سخنگوی دولت گفت: بنا بر تصمیم هیات دولت و برای حمایت از خانواده کارگران جانباخته طبس مقرر شد وزارت راه و شهرسازی یک واحد مسکونی به خانواده معزز ایشان در منطقه محل سکونت اهدا و با پیگیری‌های وزارت کار بعد از اجرای روند انحصار وراثت مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به تمامی خانواده‌ها تعلق گیرد.

به گزارش می‌متالز، فاطمه مهاجرانی روز سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود در محل ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری گفت: گرامی می‌داریم یاد و خاطره سردار شهید نیلفروشان را که هم اکنون مراسم وداع با پیکر ایشان درحال برگزاری است و تلاش‌های مجدانه ایشان را در راه حفظ حقوق مردم لبنان و جریان مقاومت ارج می‌نهیم.

وی افزود: در ابتدا می‌خواهم مجموعه اقداماتی که در هیات دولت برای التیام نهادن بر زخم خانواده جان‌باختگان معدن طبس اندیشیده شده را اعلام کنم، هر چند هیچ کدام از این موارد فقدان این عزیزان را برای خانواده‌ها جبران نخواهد کرد و این اقدامات تنها ممکن است اندکی تسلی بخش باشد و کمی از رنج آنها بکاهد.

وی ادامه داد: بنا به تصمیم هیات دولت و برای حمایت از خانواده کارگران جان‌باخته مقرر شد وزارت راه و شهرسازی یک واحد مسکونی به خانواده معزز ایشان در منطقه محل سکونت اهدا نماید، همچنین با پیگیری‌های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بعد از اجرای روند انحصار وراثت مبلغ ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به تمامی خانواده‌های جان‌باختگان تعلق خواهد گرفت.

مهاجرانی تصریح کرد: ضمن این که با ترتیبات اتخاذ شده از سوی وزارت کار از پایان همین ماه مستمری ماهانه خانواده‌های جان‌باختگان دایر خواهد شد، در بحث بخشودگی دیون و تسهیلات بانکی درگذشتگان نیز رایزنی‌هایی با بانک‌های مربوطه صورت گرفته که ان شاءلله بتوان آن‌ها را شامل بخشودگی قرار داد تا شاید اندکی از آلام این عزیزان بکاهد.

وی تصریح کرد: بنده یکبار دیگر از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران، فاجعه معدن طبس را به خانواده‌ها و بازماندگان این واقعه تسلیت میگویم و مراتب تاسف و تأثر عمیق خود را بابت این ضایعه دردناک ابراز می‌کنم.

خبر خوب جایزه یک انجمن محیط‌زیستی

سخنگوی دولت اعلام کرد: این هفته خبر خوب دیگری نیز داشت که چشم و دل ما را روشن کرد. یک انجمن محیط‌زیستی در کازرون استان فارس از میان ۶۰۰ انجمن از ۱۰۲ کشور موفق به کسب جایزه «Equator Prize» یا «جایزه استوا» شد. به این انجمن و مدیران محترم و پرتلاش آن تبریک میگوییم و آرزوی موفقیت روز افزون برای ایشان مسالت داریم.

وی تصریح کرد: در هفته گذشته، اصلی‌ترین کار دولت بحث و بررسی درباره کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ بوده است. دولت با جلسات فشرده صبح و بعد از ظهر، بررسی کلیات لایحه بودجه و احکام مربوط به بخش‌های مختلف را در دستور کار خود قرار داده است.

وی گفت: امیدواریم دولت طبق برنامه ریزی بتواند در موعد مقرر ماه لایحه بودجه ۱۴۰۴ را تقدیم مجلس کند. به هر حال رویکرد‌های اقتصادی دولت در لایحه بودجه متجلی خواهد بود و امیدواریم لایحه بودجه با همکاری مجلس با کمترین تغییرات به تصویب مجلس برسد و دولت با یک برنامه منضبط بتواند سال آینده کشور را اداره کند.

از تولید خودروی داخلی حمایت می‌کنیم

سخنگوی دولت با تاکید بر اصل بر حمایت از تولید خودروی داخلی، تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که مردم ایران باید حق داشته باشند که خودروی غیر داخلی سوار شوند.

وی افزود: تجمعی از درخواست واردات خودرو‌های خارجی داریم با اینحال این فرآیند آغاز شده است. درباره خودرو‌های کارکرده بحث زیاد است که آیا با شان مردم ایران همخوانی دارد یا نه؟ پاسخ این است که مطالبه این موضوع وجود دارد که خودرو‌های سه تا چهار سال کارگرده وارد شود و دولت در حال برطرف کردن موانع است.

بهبود وضعیت بهره‌وری و سرمایه‌گذاری خارجی موجب رشد اقتصادی می‌شود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره رشد اقتصادی کشور گفت: بهبود وضعیت بهره‌وری و سرمایه‌گذاری خارجی موجب رشد اقتصادی می‌شود.

وی پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی کشور به ۴ درصد برسد و گفت: برای دستیابی به رشد ۸ درصدی نیاز به سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری خارجی داریم و لذا تلاش می‌کنیم تعامل با کشور‌های همسایه، بهبود سیستم‌ها به منظور بهره‌وری بیشتر و ایجاد ظرفیت برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی، به رشد اقتصادی مورد نظر دست پیدا کنیم.

اساسنامه سازمان ملی هوش مصنوعی در حال تدوین است

سخنگوی دولت گفت: تا زمان تصویب اساسنامه، تمام مسائل مربوط به هوش مصنوعی طبق برنامه هفتم توسعه در معاونت علمی ریاست جمهوری پیگیری می‌شود، حدود ۳۰ عنوان درسی در زمینه هوش مصنوعی از مهرماه امسال در دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

منابع برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته است

وی در پاسخ به سوال دیگری اظهار داشت: باید خط فقر را به‌درستی تعریف کنیم، رویکرد دولت پرهیز از عددسازی است؛ به همین جهت اینکه بگوییم دولت خط فقر را پایین آورده است درست نیست و مردم باید آن را درک کنند.

مهاجرانی ادامه داد: حدود ۸ هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و ۳۰ هزار میلیارد تومان به صورت اوراق برای اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: در حکم بازنشستگان کشوری برای هم‌ترازی با شاغلین، پیچیدگی‌هایی وجود دارد که کار را مشکل کرده است. البته دولت فرآیند را آغاز کرده است، اما تا برای اینکه به خروجی برسد، کمی زمان می‌برد به همین دلیل به رویکرد علی‌الحساب روی آورده است.

در پایان این نشست خبری به مناسبت هشتادمین سالروز سرودن سرود "ای ایران‌ای مرز پرگهر" توسط حسین گل‌گلاب، این سرود در سالن پخش شد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین