تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۴۰
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۵۵۵۱۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
در شرکت فولاد خوزستان:

دو دستگاه SVC با هدف بهبود ضریب توان و کاهش فلیکر کوره‌ها در دست اجراست

دو دستگاه SVC با هدف بهبود ضریب توان و کاهش فلیکر کوره‌ها در دست اجراست
‌می‌متالز - سیستم SVC شامل مجموعه‌ای از سوییچ‌گیر ۳۳ کیلوولت، بانک خازنی، راکتور، تریستور ولو و مجموعه کنترلی می‌باشد که برای جبران‌سازی توان راکتیو (غیر موثر)، تثبیت ولتاژ شبکه و همچنین جلوگیری از توقفات ناشی از نوسانات برقی شبکه می‌باشد؛ این سیستم مابین پست اصلی برق و ترانس کوره قرار می‌گیرد.

دو دستگاه SVC با هدف بهبود ضریب توان و کاهش فلیکر کوره‌ها در دست اجراست

به گزارش می‌متالز، صادق طاهری مدیر پروژه‌های برق، کوره‌های قوس الکتریکی و کوره‌های پاتیلی در زمان فعالیت در ولتاژ شبکه اختلال ایجاد می‌کنند که طبق بخش‌نامه‌های جهانی، هر شرکتی که در ولتاژ برقی شبکه نوسان ایجاد کند، موظف به اصلاح سیستم می‌باشد.

وی اظهار داشت: کوره‌های قوس الکتریکی و کوره‌های پاتیلی در دنیا یکی از بزرگ‌ترین منابع تولید نوسان در زمان قوس زدن کوره به شبکه برق می‌باشند؛ پس هر تولیدکننده‌ای برای رفع این نوسان فیلتر واسطی قرار می‌دهد که نوسانات به شبکه‌های بالادستی انتقال پیدا نکند.

طاهری در خصوص شرح حال کوره‌های شرکت گفت: در حال حاضر سیستم برق‌رسانی چهار کوره شامل کوره‌های ۱، ۲، ۵ و ۶ به‌صورت SVC می‌باشد و کوره‌های ۳ و ۴ با سیستم قدیمی تغذیه می‌شوند که با توجه به عدم نصب SVC امکان نوسانات برقی و توقفات اضطراری و همچنین اختلال در برق شبکه وجود دارد.

مدیر پروژه‌های برق بیان داشت: در این راستا و برای بهبود سیستم، قراردادی با شرکت خارجی به مبلغ به روز شده حدود ۷۰۰۰ میلیارد ریال برای مدت سی ماه از ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ منعقد شد؛ تا به امروز مراحل ابتدایی کار از قبیل تجهیز کارگاه، رفع معارض در محل پروژه توسط پیمانکار و نیز جانمایی محل نصب تجهیزات SVC با نظارت شرکت مشاوره داخلی به عنوان ناظر طرح انجام شد.

وی در خصوص پیشرفت کار گفت: پیشرفت کار رضایت بخش بوده و قرار هست طی ۲۰ روز آینده (حدود ۱۰ آبان‌ماه) خرید SVC به تصویب کمیسیون معاملات برسد و قرارداد جهت ساخت قطعات و تجهیزات انعقاد و برای نصب در محل با نظارت شرکت خارجی اقدام شود.

طاهری در پایان یادآور شد: در صورت عدم اجرا و یا تاخیر در پروژه فوق امکان برق‌دار شدن کوره پاتیلی تویین اسلب عریض به این دلیل که تامین برق منوط به SVC کردن دو کوره دارد، هم وجود ندارد.

دو دستگاه SVC با هدف بهبود ضریب توان و کاهش فلیکر کوره‌ها در دست اجراست

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین