تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۶
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۵۵۶۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
جباری مطرح کرد:

انتقاد از مدیریت مناطق ویژه اقتصادی و دیگر زیر مجموعه‌های وزارت صمت/ ضرورت تحقیق و تفحص از سازمان ایمیدرو

انتقاد از مدیریت مناطق ویژه اقتصادی و دیگر زیر مجموعه‌های وزارت صمت/ ضرورت تحقیق و تفحص از سازمان ایمیدرو
‌می‌متالز - نماینده غرب استان هرمزگان در مجلس به وضعیت مدیریت اشتباه وزارت صمت در نحوه اداره‌ی مناطق ویژه اقتصادی و حواشی پیش آمده در خصوص برخی از انتصابات پرحاشیه اعتراض کرد.

به گزارش می‌متالز، احمد جباری نماینده مردم غرب استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در سال‌های اخیر با عدم ثبات مدیریتی در وزارت صمت، به‌خصوص سازمان ایمیدرو، شاهد افت و بن‌بست در توسعه‌ی متناسب مناطق ویژه اقتصادی بودیم، خواستار ورود کمیسیون اصل نود مجلس و تحقیق و تفحص از نحوه‌ی مدیریت مناطق ویژه اقتصادی در زیر مجموعه‌های وزارت صمت شد.

وی با انتقاد از عدم تمرکز مدیریت مناطق ویژه اقتصادی در وزارت صمت در قالب یک نهاد یا معاونت خاص، پخش شدن مدیریت مناطق ویژه اقتصادی در قالب معاونت‌ها و سازمان‌های متنوع این وزارتخانه را از آفات مهم در اداره این مناطق دانست و بیان کرد: علی‌رغم وجود سازمان شهرک‌های صنعتی در وزارت صمت ما شاهد این امر هستیم که سازمان ایمیدرو و ایدرو هرکدام چند منطقه ویژه اقتصادی دارند که تا امروز نتوانستند از تمام ظرفیت‌های این مناطق برای توسعه جغرافیای محلی و ملی بهره‌برداری نمایند و علاوه بر این با ایجاد تعارض کاری در این دستگاه‌ها ما شاهد عدم کارکرد درست در دو مجموعه مهم و استراتژیک ایمیدرو و ایدرو هستیم که این امر الزام تجمیع و اداره واحد این مناطق را در وزارت صمت نمایش می‌دهد و البته امیدواریم وزیر محترم صمت با توجه به نیاز مدیریتی در این حوزه، تصمیمات لازم را اتخاذ نماید.

نماینده غرب استان هرمزگان با انتقاد از سیاسی کاری در مدیریت مناطق ویژه اقتصادی در وزارت صمت، توسعه درست و زمان‌بندی شده در این مناطق و سرمایه‌گذاری اصولی توسط دولت و آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاران را از اولویت‌های توسعه در شهرستان‌های میزبان این مناطق ویژه دانست.

جباری با انتقاد از روند کند پیشرفت در منطقه صنایع انرژی بر پارسیان بیان کرد: در ۱۵ سال گذشته، تنها در سه سال اخیر شاهد رشد سرمایه‌گذاری و توسعه‌ی زیرساخت‌های اساسی در این منطقه بودیم، که البته این حجم از کار در برابر حجم مطالبات و تعهدات معطل مانده وزارت صمت در قبال هرمزگان بسیار ناچیز است.

این نماینده مردم در مجلس همچنین بیان کرد: علاوه بر این در سال‌های اخیر ما شاهد تغییرات مدیریتی متنوع و بدون دلیل در مدیریت کلان دو منطقه ویژه خلیج فارس و پارسیان بودیم که در آنها به هیچ عنوان به حقوق افراد توانمند بومی در هرمزگان در مدیریت این مناطق نیز توجه نشده است و کمترین سهم اعضای هیات مدیره‌های این مناطق سهم نخبگان هرمزگانی شده است.

نماینده مردم بندر لنگه، پارسیان، بستک و کیش در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تغییرات مدیریتی در ایمیدرو و مناطق ویژه بیان نمود که پیگیر انجام یک تحقیق و تفحص از وزارت صمت بخصوص سازمان ایمیدرو در مورد نحوه مدیریت این مناطق خواهد شد.

جباری همچنین عدم توجه به قانون بخصوص برنامه هفتم توسعه و دستورات روسای جمهور در خصوص تعطیلی دفاتر مناطق ویژه در تهران و الزام استقرار مدیران عامل و اعضای هیات مدیره در محل اصلی استقرار منطقه یکی از دلایل اصلی عدم توجه کافی به توسعه‌ی این مناطق دانست.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس همچنین بیان کرد: تا زمانی که اعضای هیات مدیره‌ها و مدیران عامل ملزم به حضور مستمر در مناطق ویژه نگردند نمی‌توان انتظار توسعه متوازن و زمان‌بندی شده در مناطق ویژه اقتصادی را داشت.

این نماینده مجلس در پایان نیز با اشاره به بحث حاشیه‌های یک انتصاب تازه در مجموعه اسکوتک آلمان که از زیرمجموعه‌های سازمان ایمیدرو محسوب می‌شود و دفتر مرکزی آن در آلمان قراردارد، به انتقاد از عدم شفافیت در انتصابات و پاسخ‌گویی سازمان ایمیدرو و وزارت صمت نسبت به این انتصابات شائبه دار پرداخته و رسیدگی به این دست از انتصابات و انتخاب‌های مدیریتی را حق مجلس به عنوان بازوی نظارتی دانست.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده