تاریخ: ۲۸ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۹
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۵۵۹۱۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
با تلاش متخصصین شرکت آلومینای ایران در سومین سمینار ملی پایش وضعیت و عیب‌یابی تجهیزات عنوان شد:

ارائه تجربه پروژه «بررسی علل ریشه‌ای توقفات و پایش وضعیت پمپ‌های ۱۴P۱۱ با استفاده از روش RCA» 

ارائه تجربه پروژه «بررسی علل ریشه‌ای توقفات و پایش وضعیت پمپ‌های ۱۴P۱۱ با استفاده از روش RCA» 
‌می‌متالز - تجربه موفق شرکت آلومینای ایران در پروژه «بررسی علل ریشه‌ای توقفات و پایش وضعیت پمپ‌های ۱۴P۱۱  با استفاده از روش RCA» در سومین سمینار ملی پایش وضعیت و عیب‌یابی تجهیزات ارائه و مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، سرپرست عملیات واحد گل قرمز شرکت آلومینای ایران در توضیح این پروژه اظهار داشت: فرآیند RCA (تحلیل علل ریشه‌ای) در مجتمع آلومینای ایران یک رویکرد ساختار یافته برای شناسایی و حل مسائل سازمانی است که طی پنج سال گذشته پیاده‌سازی شده است. 

مهندس جواد قاسمی تنها افزود: در این فرآیند سیستماتیک، تمامی مشکلات مربوط به بخش‌های مختلف سازمان از جمله تولید، تعمیرات، ایمنی، محیط زیست و تأمین شناسایی و اولویت‌بندی می‌شوند که با تشکیل تیم‌های تخصصی برای هر موضوع، این مسائل به طور دقیق تحلیل و ریشه‌یابی می‌شوند تا علل اصلی آنها شناسایی و سپس، راهکار‌های مناسب برای حل مشکلات اتخاذ و اجرا می‌شوند و اثربخشی این اقدامات از طریق پایش مداوم ارزیابی می‌گردد. 

وی با تاکید بر اینکه این رویکرد باعث بهبود مستمر فرآیند‌ها و کاهش ریسک‌های عملیاتی و محیطی در مجتمع می‌شود، اظهار داشت: پمپ‌های ۱۴P۱۱ نیز پمپ‌های آب کولینگ برگشتی از واحد گل قرمز به Sump۲ واحد آب می‌باشد که آب خروجی بارومتریک کندانسور‌های فیلتر‌های درام را جهت فرآیند خنک کردن و کاهش دما به واحد جانبی ارسال می‌کند.

مهندس قاسمی یادآور شد: در این سمینار مقاله «بررسی علل ریشه‌ای توقفات و پایش وضعیت پمپ‌های آب کولینگ (۱۴P۱۱) شرکت آلومینای ایران با استفاده از روش RCA»  توسط همکاران این شرکت ارائه گردید.

وی افزود: این پروژه در تاریخ ۱۴۰۲/۰۹/۲۶ با تیمی متشکل از متخصصان و کارشناسان عملیات و تعمیرات واحد گل قرمز، دفاتر فنی تعمیرات آلومینا و شمش، تعمیرات برق و ابزار دقیق، کارگاه‌های ساخت و مکانیک، فنی مهندسی و برنامه ریزی با هدف بررسی و کشف علل ریشه‌ای توقفات پمپ‌های آب کولینگ آغاز شد.

وی از مهم‌ترین نتایج این پروژه، افزایش میانگین زمان بین توقفات پمپ‌ها از عدد ۷.۲ روز به ۴۲ روز و کاهش تعداد توقفات پمپ از ۲۵ مرتبه در ۶ ماه قبل از اجرای راهکار‌ها به ۵ مرتبه توقف در ۷ ماه پس از اجرا اعلام کرد.

شایان ذکر است، صرفه‌جویی ریالی حاصل از اجرای این پروژه معادل ۴۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال با نرخ بازگشت سرمایه ۱۳.۹۵ می‌باشد.

سومین سمینار ملی پایش وضعیت و عیب‌یابی تجهیزات ۱۷ و ۱۸ مهرماه به میزبانی شرکت فولاد آلیاژی ایران در شهر یزد برگزار شد.

ارائه تجربه پروژه «بررسی علل ریشه‌ای توقفات و پایش وضعیت پمپ‌های ۱۴P۱۱ با استفاده از روش RCA» 

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین