تاریخ: ۲۹ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۲۵
بازدید: ۳۴
کد خبر: ۳۵۵۹۸۴

احداث پروژه ریلی کرمان-سیرجان با ریل ذوب آهن اصفهان

احداث پروژه ریلی کرمان-سیرجان با ریل ذوب آهن اصفهان
‌می‌متالز - جبارعلی ذاکری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی در جلسه ابلاغ قطعیت قرارداد و شروع دوره احداث پروژه ریلی کرمان-سیرجان که ۲۲ مهرماه در ساختمان شهدای راه‌آهن برگزار شد، گفت: بحث اتصال ریلی خط سراسری به چشمه‌های بار که موضوع مهمی است را به جد دنبال خواهیم کرد، زیرا یکی از رسالت‌های راه‌آهن این است که برای کاهش سوانح جاده‌ای، حمل بار را از جاده به ریل منتقل کند.

به گزارش می‌متالز، ذاکری اظهار داشت: این پروژه ریلی به عنوان اولین سرمایه‌گذاری عمده بخش خصوصی در زیرساخت‌های شبکه ریلی کشور در حال انجام است و میزان سرمایه‌گذاری این پروژه به ۷.۲ هزار میلیارد تومان (همت) می‌رسد.

ذاکری بیان کرد: سالانه ۲۰ هزار نفر فوتی در تصادفات جاده‌ای کشور داریم و افزایش ظرفیت باری برای کاهش این نوع اتفاقات بسیار مفید و در دستور کار قرار خواهد گرفت. 

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طبق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، صرفه‌جویی حاصل از مصرف سوخت در حمل ریلی به سرمایه‌گذاران بر خواهد گشت. 

وی خاطرنشان کرد: برای زیرساخت ریلی در سال جاری قرارداد‌هایی را عملیاتی خواهیم کرد، زیرا هرآنچه در برنامه توسعه هفتم باشد آن را انجام داده و استقبال خواهیم کرد و در این خصوص دست همگان خواهیم فشرد.

ذاکری با تشریح پروژه ریلی کرمان-سیرجان گفت: با احداث این مسیر، حمل سالانه ۹.۵ میلیون تن بار در این محور ریلی پیش‌بینی شده است. 

ذاکری تصریح کرد: به طور کلی تنهــا راه برون رفت از وضعیت فعلی و ارائه خدمات مناســب، فعال کردن بخش‌های ســرمایه‌گذاری است که باید تعامل مناســب بین تولیدکنندگان ناوگان ریلی با سرمایه‌گذاران صــورت گرفته تا بتوانیم با اســتفاده بهینه از این ظرفیت، خدمات را با کیفیت بالاتری به مردم ارائه دهیم. 

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی گفت: اتصال خطوط ریلی به معادن و صنایع و تکمیل محور‌های ریلی، اثر بخشی ملی داشته و اتصال چشمه‌های بار از جمله اهداف مهم راه‌آهن است، به همین دلیل توجه ویژه‌ای به ایجاد خطوط ریلی صنعتی داریم.

مدیرعامل راه‌آهن به اهمیت ملی برخی پروژه‌های ریلی اشاره و خاطرنشان کرد: تکمیل برخی مسیر‌های ریلی می‌تواند تأثیرات قابل‌توجهی بر اقتصاد حمل‌ونقل و قیمت تمام‌شده کالا‌ها داشته باشد.

ذاکری با تاکید بر این که از پروژه کرمان-سیرجان به عنوان الگویی برای سایر پروژه‌های ریلی و دو خطه کردن سایر مسیر‌های ریلی استفاده خواهد شد، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با توسعه خطوط صنعتی و همچنین کاهش هزینه حمل بار، تاثیری بر کاهش قیمت تمام‌شده کالا‌های تولیدی داشته باشیم.

احداث پروژه ریلی کرمان-سیرجان با ریل ذوب آهن اصفهان

حسن رحیمی مدیرعامل شرکت عمران اطلس گل‌گهر نیز ضمن اظهار رضایت از کیفیت ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان گفت: در سال ۹۸ برای اتصال ۷۴ کیلومتر از خطوط ریلی داخل مجتمع گل‌گهر حدود ۱۰ هزار تن ریل UIC۶۰ با گرید ۹۰۰ A از ذوب آهن اصفهان تحویل گرفتیم و در خطوط مورد نیاز نصب شد که از آن سال تاکنون این خطوط بدون هیچ گونه مشکلی در حال بهره‌برداری هستند.

وی افزود: در حال حاضر برای اتصال خطوط ریلی داخل مجتمع گل‌گهر به خط راه‌آهن سراسری کرمان-سیرجان، قرارداد تحویل ۲۵ هزار تن ریل ۶۰E۱ را با این مجتمع عظیم صنعتی تنظیم کردیم و در آستانه انعقاد می‌باشد.

مدیرعامل شرکت عمران اطلس گل‌گهر در پاسخ به این سوال که اتصال خطوط داخلی به ریل سراسری (خط سیرجان-کرمان) چه مزایایی در پی دارد چنین گفت: حمل انواع مواد اولیه و در آینده نزدیک انواع محصولات فولادی که هم اکنون از طریق جاده انجام می‌شود از طریق این خط ریلی صورت می‌گیرد که در کاهش ترافیک، تسریع در حمل‌ونقل مواد اولیه، محصول و همچنین کاهش استهلاک خطوط راه‌آهن کشور نقش بسیار کلیدی خواهد داشت. همچنین از طریق این خط ریلی، مسیر بندرعباس-چابهار حدود ۳۱۶ کیلومتر کوتاهتر می‌شود. 

وی ادامه داد: خط ریلی سیرجان-کرمان، کریدور شرق به غرب و نیز بندر استراتژیک شهید رجایی را به بندر چابهار متصل می‌کند که این مزیت ملی و بین‌المللی در انتقال انواع کالا و محصول در سطح کشور بسیار شایان توجه می‌باشد. 

احداث پروژه ریلی کرمان-سیرجان با ریل ذوب آهن اصفهان

علی نصیری معاون بازرگانی ذوب آهن اصفهان نیز اضافه کرد: این مجتمع عظیم صنعتی در راستای تامین حداکثری نیاز پروژه‌های در حال احداث توسط شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تولید ریل ملی افتخار دارد کشور را از واردات محصولی ارز بر و استراتژیک بی‌نیاز کرده و در خدمت رشد و توسعه ناوگان ریلی کشور می‌باشد. 

وی افزود: در راستای توسعه خطوط داخلی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، ذوب آهن اصفهان طی سال ۹۸ حدود ۹ هزار تن ریل UIC۶۰ با گرید ۹۰۰ A و مطابق با استاندارد FISH UIC ۸۶۰ به شرکت توسعه، عمران و مدیریت گل‌گهر تحویل داد تا زیرساخت‌های داخلی برای اتصال این مجموعه عظیم معدنی و صنعتی به خط راه‌آهن سراسری فراهم گردد. 

معاون بازرگانی ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: هم اکنون با امضا و ابلاغ قرارداد خط ریلی کرمان-سیرجان توسط معاون وزیر و مدیرعامل راه‌آهن، مذاکراتی بازرگانی که از مدت‌ها قبل برای فروش ۲۵ هزار تن ریل ۶۰E۱ با گرید R۲۶۰ و مطابق با استاندارد روز اروپا EN-۱۳۶۷۴-۲۰۱۷ با شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر آغاز شده بود وارد فاز اجرایی شده و با شدت بیشتری برای نهایی شدن قرارداد آغاز شده است.

نصیری افزود: امضا و ابلاغ قرارداد از سوی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی پس از اطمینان شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر از حمایت ذوب آهن اصفهان پیرامون تامین ریل مورد نیاز صورت گرفته و امیدواریم با توجه به حسن تعاملات فی‌مابین و همت طرفین برای تکمیل این پروژه بزرگ ملی، ظرف هفته‌های آینده قرارداد آن به امضای مدیران عامل ذوب آهن و گل‌گهر رسیده و برگ زرینی بر تارک افتخارات هر دو مجموعه عظیم صنعتی باشد. 

منبع: ذوب آهن اصفهان

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین