تاریخ: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۵
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۳۲۲۵۳۰

راه‌آهن همدان - سنندج جلوه‌ای از دانش مهندسان کشور

‌می‌متالز - راه‌آهن همدان - سنندج جلوه‌ای از دانش مهندسان کشور در صنعت ریلی استفاده از ۲۰ هزار تن ریل تولید ملی در راه آهن همدان - سنندج پروژه راه‌آهن همدان - سنندج با بهره‌گیری از توان و تخصص مهندسان داخلی و تجهیزات داخلی منطبق بر آخرین تکنولوژی‌های روز جلوه‌ای از دانش مهندسان کشور در صنعت ریلی است.

به گزارش می‌متالز، راه‌آهن همدان - سنندج با ظرفیت جابه‌جایی یک میلیون تن بار و ارزش روز ۱۵۰ هزار میلیارد ریال در آستانه بهره‌برداری قرار دارد. این مسیر ریلی یک خطه با ۳ قطعه اجرایی بخشی از راه‌آهن تهران - همدان - سنندج است که مراکز استان‌های همدان و کردستان را به هم مرتبط می‌سازد.

راه‌آهن همدان- سنندج ۱۵۱ کیلومتر طول دارد که با احتساب خطوط ایستگاهی به ۱۷۸ کیلومتر می‌رسد و ۴۸ کیلومتر آن در استان همدان و حدود ۱۰۳ کیلومتر آن نیز در استان کردستان واقع شده است. خط ریلی همدان - سنندج از ایستگاه همدان آغاز شده و ضمن عبور از حوالی شهر‌های بهار، لالجین، صالح آباد، قروه و دهگلان به ایستگاه سنندج منتهی می‌شود و مقرر است در ادامه مسیر با عبور از شهر مریوان به مرز باشماق متصل شود.

اتصال سنندج به شبکه ریلی سراسری از طریق همدان و تهران جابه‌جایی کالا از مرز باشماق (کردستان عراق) و اتصال سنندج به شبکه ریلی سراسری از طریق همدان و تهران از جمله اهداف احداث این راه‌آهن است. با اجرای این پروژه ریلی جابه‌جایی محصولات کشاورزی و تولیدات کارخانجات و صنایع موجود در منطقه تسهیل می‌شود و امکان توسعه در آینده و اتصال این پروژه به استان‌های کرمانشاه، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی نیز فراهم خواهد شد. هم اکنون و در فاز اول ریل‌گذاری ۱۷ کیلومتر از خطوط ایستگاهی پروژه راه‌آهن همدان- سنندج انجام شده است. عملیات روسازی آن از ابتدای سال ۱۳۹۹ آغاز شد و در ۴ سال ساخت خطوط اصلی و ایستگاهی عملیات تکمیل سیستم ارتباطات و فیبر نوری محور انجام شد.

استفاده از ۲۰ هزار تن ریل ملی و بومی سازی تجهیزات وراداتی با دانش مهندسان داخلی عمده‌ترین تجهیزات روسازی شامل ریل، سوزن، تراورس، ادوات پابند و سیستم انتقال بر مبنای استاندارد‌های بین‌المللی تامین شده است و تمام ادوات وارداتی نیز با بهره از توان و تخصص مهندسان داخلی منطبق برآخرین تکنولوژی‌های روز بومی سازی شده است. همچنین در این پروژه ۲۰ هزار تن ریل تولید ملی به کار رفته و خودکفایی در این حوزه اقدام ارزشمندی در راستای کاهش ریسک واردات، کنترل هزینه‌های اجرایی و افزایش سرعت در اجرای عملیات محور‌های ریلی است.

حداکثر سرعت طراحی این مسیر ریلی برای قطار‌های مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و قطار‌های باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است که انتظار می‌رود سرعت عملیاتی قطار مسافری در شروع بهره برداری حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت باشد و پیش‌بینی می‌شود ظرف ۲ ماه آینده به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برسد. این پروژه دارای ۷ ایستگاه با نام‌های بهار، آق‌بلاغ، دوسر، قزوه، آونگان، دهگلان و سنندج است. ایستگاه راه‌آهن سنندج در مجاورت شهر سنندج آخرین ایستگاه مسیر و از نوع درجه یک تشکیلاتی بوده که در زمینی به مساحت ۵۲.۲ هکتاری احداث شده است.

معماری ایستگاه نشات گرفته از مهربانی و مهمان پذیری مردم، زیبایی و ظرافت هنر کردی و اقلیم منطقه با فناوری روز دنیا و تولیدات مصالح و تجهیزات ایرانی طراحی و اجرا شده است. امکان افزایش ظرفیت جابه‌جایی بار به ۹ میلیون تن در سال راه‌آهن همدان - سنندج ظرفیت جابه‌جایی ۶۰۰ هزار نفر و یک میلیون تن بار در سال را دارد که با توجه به توسعه صنایع منطقه‌ای در سنوات اخیر و افزایش جمعیت، این ارقام در بخش باری افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.

در فاز دوم بهره‌برداری و تکمیل خطوط ایستگاهی و اتصال خطوط پیش بینی شده به مراکز بار در استان کردستان ظرفیت این محور به ۸ تا ۹ میلیون تن بار در سال ارتقا خواهد یافت. این پروژه ریلی ۲۹ دستگاه پل بزرگ و ۴۱۱ دستگاه پل کوچک دارد. راه‌آهن همدان- سنندج روز جمعه با حضور رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی افتتاح خواهد.

تعداد بازدید : 1

منبع: ذوب آهن اصفهان

عناوین برگزیده