تاریخ: ۰۵ آبان ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۳۶
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۳۵۶۶۵۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر صادرات فولاد مبارکه عنوان کرد:

تجارت محصولات فولادی دغدغه اصلی فعالان صنعت فولاد

تجارت محصولات فولادی دغدغه اصلی فعالان صنعت فولاد
‌می‌متالز - بازار جهانی فولاد در شرایطی قرار دارد که تجارت محصولات فولادی به دغدغه اصلی فعالان این صنعت تبدیل شده است. با توجه به مازاد عرضه و ظرفیت در صنعت فولاد در برابر تقاضای خریداران برای محصولات فولادی در دنیا، تجارت محصولات فولادی امروزه به یکی از موضوعات اصلی شرکت‌ها و حتی کشور‌ها تبدیل شده است.

به گزارش می‌متالز، هم‌زمان با روز ملی صادرات، علیرضا منصوری، مدیر صادرات فولاد مبارکه ضمن بیان مطلب فوق گفت: در چنین شرایطی شرکت‌های مختلف به دنبال افزایش تولید و استفاده حداکثری از ظرفیت در اختیار خود هستند و متعاقب آن با توجه به کاهش تقاضا در محدوده جغرافیایی کشور خود به سمت بازار‌های خارجی هجوم می‌برند تا بخشی از تولیدات خود را در بازار‌های خارجی به فروش برسانند.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی در بازار جهانی فولاد، رقابت برای فروش در بازار‌های مصرف به‌شدت افزایش یافته است، ادامه داد: از طرفی به‌دلیل تولید محصول مشابه توسط تولیدکنندگان داخلی در بازار‌های مصرف، شرکت‌های تولیدکننده با همکاری دولتمردان خود اقدام به وضع تعرفه برای کنترل واردات محصولات فولادی و حفاظت از صنایع داخلی خود می‌کنند؛ به‌طوری‌که در حال حاضر انواع تعرفه‌های مختلف از قبیل آنتی‌دامپینگ، Safe Guard و... توسط کشور‌های مختلف وضع گردیده و این بازار‌ها را از دسترس خارج ساخته و این موضوع منجر به افزایس شدت رقابت در سایر بازار‌ها گردیده است.

بنابر اظهارات منصوری، فولاد مبارکه از ابتدای بهره‌برداری همواره بخشی از محصولات خود را به بازار‌های جهانی عرضه کرده است؛ هدف این شرکت از حضور در بازار‌های جهانی علاوه بر ارزآوری به‌منظور تأمین نیاز‌های ارزی جاری و تکمیل طرح‌های توسعه، حضور در بازار جهانی و مدیریت فروش محصولات خود و کسب اشتهار و ارتقای سطح فنی و تکنولوژیکی خطوط تولید است. به همین منظور هر ساله علاوه بر تأمین کامل نیاز بازار داخلی بخشی از محصولات خود را به بازار‌های جهانی عرضه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ فولاد مبارکه با صادرات ۱.۴ میلیون تن انواع محصولات و ارزآوری افزون بر ۷۰۰ میلیون دلار به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات غیرنفتی در سطح کشور معرفی شد. اهمیت این موفقیت با توجه به شرایط بازار جهانی و افزایش روزافزون رقابت در سال‌های اخیر برای انجام صادرات دوچندان می‌شود.

مدیر صادرات فولاد مبارکه عنوان کرد: علی‌رغم وجود چالش‌های مختلف که در سال گذشته گریبان‌گیر صنعت فولاد ایران و صادرکنندگان کلیه حوزه‌ها بوده است، فولاد مبارکه با انجام برنامه‌ریزی‌های لازم و با هدف حضور مداوم در بازار‌های جهانی با صادرات ۱.۴ میلیون تن از انواع محصولات به کشور‌های مختلف در جنوب شرق آسیا، خاورمیانه و اروپا موفق به انجام این مهم شد. همچنین در سال گذشته و شش‌ماهه ابتدای سال جاری بیش از ۱۰ مشتری جدید شناسایی و فروش به این شرکت‌ها برای اولین بار انجام گرفته است.

وی افزود: در سال جاری نیز علی‌رغم پیچیدگی‌های موجود در شرایط بازار جهانی، فولاد مبارکه در حوزه صادرات اجرای برنامه‌های منسجم‌تری را در این عرصه هدف‌گذاری کرده است که به یاری خداوند تحقق خواهد یافت.

وجود چالش‌های مختلف در مسیر صادرات محصولات شرکت بخش دیگری از سخنان منصوری بود. وی در این زمینه نیز تصریح کرد: علاوه بر چالش‌های ناشی از شرایط بازار جهانی فولاد و پایین بودن تقاضا و شدت رقابت، وضعیت تحریم‌های ظالمانه نیز بر عملکرد صادرکنندگان ایران تأثیرگذار است. همچنین قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های داخلی در خصوص رعایت عرضه در بازار داخلی و دستورالعمل‌های ارزی نیز از دیگر محدودیت‌ها و چالش‌های صادرکنندگان است که ان‌شاءالله با واقعی شدن نرخ ارز و کاهش محدودیت‌های صادراتی شاهد بهبود فضای صادرات برای کلیه بنگاه‌های اقتصادی کشور باشیم.

منبع: فولاد مبارکه اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده